Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Szkolenie staje się stałym elementem pracy

REKLAMA

Szkolenia pracowników – od szczebla najniższego po stanowiska kierownicze – są już stałym elementem polityki firm produkcyjnych. Sztuką jest jednak odpowiednio ocenić potrzeby firmy i znaleźć firmę szkoleniową, która je zaspokoi.
NA POLSKIM rynku działają dziesiątki przedsiębiorstw oferujących szkolenia. Nowe firmy wyrastają jak grzyby po deszczu i proponują setki szkoleń z wszelkich dziedzin funkcjonowania przedsiębiorstwa. Oferują szkolenia otwarte ze standardowych zagadnień, ale także zamknięte przygotowywane na specjalne życzenie przedsiębiorców, w odpowiedzi na konkretne problemy i zagadnienia. A potrzeby polskich firm są bardzo duże.
Pracownicy firmy Sanplast biorą udział zarówno w szkoleniach wewnętrznych, jak i szkoleniach zewnętrznych (otwartych). Tematyka wewnętrznych szkoleń związana jest przede wszystkim z asortymentem i system produkcji. Takie szkolenia odbywają się przynajmniej raz na pół roku. Księgowość, rachunkowość, finanse, marketing i sprzedaż, zarządzanie przedsiębiorstwem, szkolenia zawodowe, fundusze unijne, to najczęstsza tematyka szkoleń zewnętrznych, w których biorą udział pracownicy (są to szkolenia organizowane zarówno w firmie, jak i poza siedzibą) – mówi Iwona Meller, zastępca dyrektora ds. administracyjno-finansowych w firmie Sanplast.
Na chwilę obecną poszukujemy szkoleń z zakresu zarządzania cyklem życia produktu, strategii produktowych i cenowych, analiz związanych z zarządzaniem produktami – dodaje Maciej Winter,  kierownik działu marketingu Sanplastu.

POTRZEBY. Nowocześnie zarządzane firmy istnieją w naszym kraju co najwyżej kilkanaście lat, a kadrę we współczesnych technikach sprzedaży, zarządzania czy kierowania ludźmi wykształca się o wiele krócej. Poza tym, dziedziny te przeżywają stałe zmiany i ciągle ewoluują, więc by za nimi nadążać należy się wciąż uczyć. Po za tym u nas także zaczyna obowiązywać zachodnioeuropejska norma dobrego pracownika, u którego równie ważne jak codzienne wykonywanie obowiązków, jest ciągłe dokształcanie się. Firmy z branży korzystają najchętniej z trenerów sprzedaży, marketingu i zarządzania personelem. I najczęściej są zadowolone z usług polskich firm. Największy niedobór jest w systemie szkolenia kadr menedżerskich i ze znalezieniem dobrych kursów w tym zakresie rodzimi producenci mają najwięcej problemu.
Oferta szkoleń jest bardzo bogata, panuje w tej chwili swoista moda na szkolenia, w wielu przypadkach jednak jest to przerost formy nad treścią. Nawet, jeśli trener ma odpowiednie kwalifikacje bywa, że paradoksalnie nie potrafi „sprzedać” swojego szkolenia uczestnikom; takie szkolenie jest wtedy odbierane jako nudne. Aby było udane, musi nie tylko zawierać niezbędną wiedzę, ale być dynamiczne, porywać słuchaczy, zmuszać ich do myślenia i brania udziału w dyskusji i ćwiczeniach. Dobrze przeprowadzone szkolenie i zadowolony klient to także wyższy poziom rynku – twierdzi Edyta Szałek, specjalista do spraw marketingu Pool-Spa.
Na słabe przygotowanie i niekompetentność trenerów, jako na główną bolączkę, zwracają uwagę specjaliści od szkoleń wielu firm z branży wyposażenia łazienek.
Nie mamy w zasadzie złych doświadczeń w temacie nietrafionych szkoleń lub takich, które rozczarowały pod względem merytorycznym. Zdarzało się nam jednak kierować poszczególnych pracowników na szkolenie, które z założenia miał prowadzić profesjonalista, a całość wyglądała świetnie w ofercie, po czym okazywało się, że z braku chętnych szkolenie lub warsztaty są odwołane – mówi Edyta Szałek. – Taka sytuacja z góry eliminuje ponowną chęć uczestnictwa w szkoleniu takiej firmy.
Ale wszyscy podkreślają, że nie jest to w naszym kraju tendencja przeważająca i przy odpowiednim rozeznaniu na rynku można łatwo sobie z tym poradzić.
Wewnętrzne szkolenia asortymentowe w firmie Sanplast prowadzi specjalista ds. szkoleń. Zewnętrzne szkolenia organizowane są przez firmy wyspecjalizowane w danej tematyce. Jeśli jesteśmy zainteresowani na przykład szkoleniem z zakresu finansów, czy rachunkowości, to wybieramy specjalistów z tego zakresu tematycznego. W poszukiwaniu firm opieramy się na własnym doświadczeniu. Przed wyborem firmy szkoleniowej prosimy o przygotowanie 2-3 godzinnej prezentacji, w celu sprawdzenia przygotowania tematyki, sposobu prowadzenia szkolenia oraz umiejętności trenerskich. Źródłem informacji o firmach szkoleniowych jest dla nas również Internet, prasa fachowa oraz własna baza utworzona na potrzeby firmy – mówi Iwona Meller.

JAK WYBRAĆ? Najczęściej grupa testująca (pracownicy, dyrekcja) ocenia poszczególne elementy szkolenia i dopiero po przeprowadzonej selekcji wybiera firmę. Dokonując wyboru zwraca się uwagę na umiejętności trenerskie, zakres wiedzy, tematykę szkolenia i umiejętność przekazywania informacji.
– Oferta szkoleń jest olbrzymia, jednakże wszystko zależy od tematyki, jakości i umiejętności trenerów. Jak wspominaliśmy, na chwilę obecną najtrudniej jest znaleźć oferty z zakresu pracy product managementu. Ponieważ zależy nam na dobrze wykształconej kadrze, ale jednocześnie musimy zmieścić się w rozsądnych ramach kosztowych, zdecydowaliśmy się na wcześniejsze testowanie firm szkolących – mówi Adam Szych, menedżer produktu w firmie Sanplast. – Jak już wspominaliśmy, przed wyborem firmy prosimy o przygotowanie prezentacji. Grupa testująca (pracownicy, dyrekcja) ocenia poszczególne elementy szkolenia. Dopiero po przeprowadzonej selekcji wybieramy firmę. Dokonując wyboru zwracamy uwagę na umiejętności trenerskie, zakres wiedzy, tematykę szkolenia i umiejętność przekazywania informacji. Przed szkoleniem omawiamy poszczególne etapy i staramy się dokładnie określić nasze wymagania. Na podstawie selekcji wybieramy najlepszą firmę, dlatego nie możemy powiedzieć o brakach. Jednakże zdarzają się szkolenia zewnętrzne organizowane poza firmą, najczęściej z zakresu finansów, rachunkowości, marketingu. Pomimo że szkolenia przygotowywane są profesjonalnie, czasami brakuje puenty, ale wynika to z pewnych zawiłości i niejasności interpretacji związanych z naszym prawodawstwem. Notorycznie brakuje też czasu. Zawsze znajdzie się kilka indywidualnych i interesujących przypadków, które można by omówić na forum, ale czas na to nie pozwala.
Dobre rozeznanie na rynku jest konieczne przy wyborze kompetentnej firmy szkoleniowej. Warto poświęcić trochę czasu na szukanie i testowanie, by potem nie stracić pieniędzy, gdyż koszta kursów są dość duże.


OFERTA FIRM. Przedsiębiorstwa szkoleniowe proponują najczęściej kursy tzw. twarde i miękkie. Do tych pierwszych zaliczane są szkolenia ze ścisłych tematów prawniczych, ekonomicznych i zagadnień podatkowych opierające się na nauce zasad, przepisów i najnowszych zmian w przepisach. W drugiej grupie są bardzo różnorodne kursy, które mają mieć bezpośrednie zastosowanie praktyczne i odnoszą się głównie do trzech dziedzin. Najpowszechniejsze są szkolenia z zarządzania, na których kursanci są uczeni zasad kształtowania zatrudnienia, rekrutacji i selekcji pracowników, zarządzania czasem, zmianą, celem, projektem, czy prowadzeniem zebrań. Od kierowania całą firmą po umiejętność organizacji własnego stanowiska pracy.
W przypadku nauki techniki sprzedaży czy negocjacji rozpiętość tematyczna jest bardzo duża od bezpośredniego kontaktu z klientem, przez skuteczną sprzedaż, nowoczesne techniki, sztukę prezentacji, po zaawansowane techniki negocjacyjne.
Trzecią grupę stanowią zajęcia z marketingu podczas których wykładane są m.in. zasady efektywnego marketingu i public relations, zarządzanie marką, wykorzystania marketingu w Internecie czy merchandisingu. Po za tym jest cała gama szkoleń związanych z poszerzaniem umiejętności pracownika i działem personalnym.
Należy pamiętać, także, że wiele firm jest przygotowanych na to, by przeprowadzić dokładną analizę potrzeb i na tej bazie opracować szkolenie nawet w najbardziej wąskich i specjalistycznych dziedzinach.
Na rynku jest kilka przedsiębiorstw, które mają w ofercie dość nietypowe i ciekawe kursy, które wykraczają poza wyżej wymienioną tematykę, ale mogą być bardzo przydatne. Na przykład firma HCF poza standardowymi kursami ma zajęcia m.in. na tematy takie jak: „Psychiczne konsekwencje bezpośredniego zagrożenia życia”, „Stres i uroda”, „Rewitalizacja” czy „Jak wygrać wybory nie tylko te samorządowe?”
Dobre szkolenie to takie, które wpływa na jakość pracy. Jakimi metodami i drogami jest przeprowadzone to sprawa drugorzędna, warunkiem jest to, aby było skuteczne.
PIOTR DZIAKOWSKI

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA