Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

W sytuacji, gdy klasycznie rozumiane targi nie mają już znaczenia stricte handlowego, targi wewnętrzne w całości realizują założenie zawarte w nazwie. Na targi wewnętrzne organizowane przez takie firmy jak PSB czy Heating-Instgaz przyjeżdża się właśnie po to, by targować się, robić interesy, promować nowości w ofercie i kluczowe produkty.
Czy targi wewnętrzne są konkurencją dla takich targów jak Budma, Instalacje czy Aqua-San? Inna jest rola, którą mają do spełnienia, inny odbiorca, inna skala przedsięwzięcia, sposób organizacji. Także funkcja prezentacyjna schodzi na drugi plan – najważniejszy jest biznes, informacja, nawiązywanie nowych kontaktów, wzmacnianie już istniejących relacji, prezentowanie nowych rozwiązań.
– PSB dostarcza platformę do porozumienia, czyli miejsce, w którym mogą się spotkać dostawcy i kupcy – mówi Mirosław Lubarski, dyrektor marketingu Grupy PSB. – Jak pokazują nasze dane, z tej możliwości chce korzystać coraz więcej podmiotów (osób). Z roku na rok wystawcy są lepiej przygotowani, przyjeżdża coraz większa kadra negocjująca kontrakty.
– Zasadniczą różnicą jest to, że na Giełdę trafia konkretny klient, który jest dla nas partnerem. Są to firmy budowlane i instalacyjne, które u nas robią zakupy oraz instalatorzy, wykonawcy i architekci, z którymi współpracujemy – mówi Lesław Międlar, współwłaściciel i prezes zarządu firmy Heating-Instgaz. – Zamknięcie imprezy dla tzw. szerokiej publiczności eliminuje odwiedziny przypadkowego, niespecjalne zainteresowanego ofertą klienta, co powoduje niepotrzebne rozproszenie wśród wystawców, jak to ma miejsce na targach takich jak np. Instalacje.
– W przypadku PSB, które są potężną grupą, zorganizowanie takiej imprezy jak targi wewnętrzne pozwala jej członkom lepiej zorientować się w ogromnej ofercie, którą Grupa dysponuje. Herz stosunkowo niedawno został dostawcą grupy PSB, tak więc w naszym interesie było pokazanie się na tych targach
– mówi Dariusz Odroń z działu marketingu firmy Herz.

Formuła.
Na zorganizowanie tego typu imprezy pokusić się mogą tylko gracze, którzy przede wszystkim mają potencjał (skupiają dużą liczbę podmiotów handlowych, współpracują z wieloma producentami), wypracowaną rangę i znaczenie na rynku, a ich partnerami są uznani wytwórcy. Do tej pory na targi wewnętrzne – rozumiane jako impreza stricte handlowa – zdecydowały się takie podmioty jak Grupa PSB – największa grupa zakupowa na rynku czy Heating-Instgaz, będący częścią Grupy Instal Konsorcjum. I choć nie można porównać ani obu organizatorów targów, ani skali obu imprez, to można wskazać pewne cechy wspólne.
Mechanizm targów wewnętrznych zakłada, że jest to działanie, które ma przynieść wszystkim jego uczestnikom wymierny efekt handlowy. Umowy negocjuje się i podpisuje „tu i teraz”, ponieważ specjalna oferta cenowa obowiązuje tylko podczas trwania targów. Jak przyznają uczestnicy takich spotkań, są to dobre ceny – jeszcze lepsze od tych, które organizator targów, jako duży gracz rynkowy oferuje swoim partnerom na co dzień.
W imieniu naszych klientów negocjujemy ceny z dostawcami. Uczestniczący w Giełdzie producenci zobowiązani są przygotować informacje na temat proponowanych promocji. My ze sporym wyprzedzeniem wysyłamy taką informację do naszych klientów, żeby mogli się zastanowić co ich interesuje – mówi Lesław Międlar.
Kartą przetargową targów handlowych jest też wspomniany wcześniej, wyraźnie określony odbiorca. Nie ma tu mowy o przypadkowym gościu, który bywa plagą klasycznych targów. Tu materiały promocyjne (foldery, katalogi) na pewno trafią do właściwego klienta, a osoba, która przyjdzie porozmawiać z producentem jest lub potencjalnie może być jego partnerem w biznesie. Na takich targach czas jest i dobrze, i maksymalnie wykorzystany.
KorzyŚci. Dla małych firm handlowych targi wewnętrzne, na których w jednym miejscu i czasie skupiona jest spora grupa producentów, to możliwość pozyskania dawki wiedzy o produktach, zapoznania się z nowościami w ofercie. Prawda jest bowiem taka, że mimo starań producentów, w wielu sklepach i hurtowniach takiej informacji często brakuje.
Oferta przygotowana przez producentów na giełdę Heating-Instgaz była atrakcyjna. Dla mnie, na co dzień współpracującego z Heating-Instgaz, to był taki dodatkowy bonus. Złożyłem m.in. zamówienie na 4 kotły kondensacyjne. Miałem też okazję porozmawiać z wieloma producentami, z którymi jako mała firma często nie mam bezpośredniego kontaktu, wymienić się opiniami – mówi Henryk Kamiński, właściciel firmy PPHU Henryk Kamiński. – Na Instalacje do Poznania nie jeżdżę, bo to dla mnie za duże targi. Jest tam dużo ludzi, a pracownicy firmy na stoiskach nie zawsze mają tyle czasu, żeby rozmawiać z każdym klientem.
W formule targów wewnętrznych – co było świetnie widać na obecnych na rynku targach – jest też miejsce na szkolenia, doradztwo prawne, czyli pomoc dla klienta, który ma problemy z know-how. Jest też czas na zintegrację, o co dbają też sami organizatorzy imprezy. I tak np. PSB przygotowało dla swoich gości m.in. Koncert Maryli Rodowicz, pokaz fajerwerków, teatru ognia i efektów laserowych.
ANNA KOWALEWSKA

OPINIA
Konrad Sierpiński, kierownik sprzedaży marki Aquaform

Targi handlowe to dla dostawcy doskonała okazja do zaprezentowania nowych produktów, rozwiązań, aktualnych promocji. W bieżącym roku Aquaform uczestniczył w targach wewnętrznych PSB i w Giełdzie Handlowej Heating-Instgaz. Naszym zdaniem i jedne, i drugie targi były dobrze przygotowane jeśli chodzi o miejsce (profesjonalne hale targowe) i organizację. Myślę, że ocena poszczególnych imprez musi być indywidualna i uwzględniająca różnice pomiędzy organizującymi je firmami. Na targi PSB – świetnie nagłośnione i rozpromowane – przyjechali chyba wszyscy akcjonariusze i dostawcy Grupy z całego kraju. Impreza była zorganizowana z rozmachem, w dobrym terminie. W przypadku targów Heating-Instgaz, imprezy mniejszej i skierowanej do bardziej detalicznego i regionalnego odbiorcy, dało się zauważyć słabszą niż przewidywana frekwencję. Być może wpłynęło na to nie do końca dobre rozreklamowanie imprezy, lub też nie do końca dobry termin (w trakcie Mundialu). Na obie imprezy pojechaliśmy z własną zabudową targową. Wychodzimy z założenia, że udział w targach wymusza pewne zachowania. I jeśli już mamy się prezentować to trzeba to zrobić „z przytupem”.

przykład Heating-Instgaz
Choć akcja handlowa firmy Heating-Instgaz nie nazywa się „targi wewnętrzne” tylko giełda towarowa, to jej idea sprowadza się do tego samego – robienia interesów. W tym roku, w czerwcu w hali targowej „Podpromie” odbyła się druga edycja giełdy. Heating-Instgaz nie zdradza, na jaką kwotę zawarte zostały kontrakty, jest jednak zadowolony ze zorganizowanej imprezy.
Kontynuujemy swoje założenia, które po pierwszej edycji giełdy okazały się słusznymi i dlatego giełda jest imprezą zamkniętą, skierowaną tylko do firm instalacyjnych, remontowo-budowlanych, sklepów instalacyjno-budowlanych, projektantów, architektów z terenu działania wszystkich oddziałów naszej firmy – mówi Joanna Jałowiec, zastępca dyrektora ds. handlowych Heating-Instgaz. – Druga edycja giełdy pokazała nam, że podążamy we właściwym kierunku, że forma targów wewnętrznych sprawdza się.
Wystawcy Giełdy Towarowej Heating-Instgaz (9–10 czerwca 2006 r.):
wyposażenie łazienek: Aquaform, Blanco, Cersanit, Grohe, Ideal Standard, KFA, Roca, Oras, Mira, Pool-Spa, Rawiplast, Sanplast, Geberit i in.
technika grzewcza: Arvex, AED/Afriso, Ariston (MTS), Beretta/Giacomini, BWT, Comap, CTM, Danfoss, De Dietrich, Ekoplastic, Elektromet, Enix, Euro Heat, Fakora, Galmet, Grundfos, Hewalex, Junkers, Kermi, Makroterm, MTR, Nibe-Biawar, NMC, Qik-IK, PROX, Rayco, Rofix, Rothenberger, Sanha, Santech-Vacu Maid, Sotralentz, Systema, Umet, Uponor, Vaillant, Werit, Wieland, Wilo, Zębiec.

TARGI PSB W LICZBACH
I targi (2003 r.)
W zamkniętej imprezie handlowej uczestniczyli wyłącznie kontraktowi dostawcy Grupy i jej Akcjonariusze. Targom towarzyszył szereg prezentacji dostawców Grupy oraz wielka gala z okazji 5-lecia firmy, w której uczestniczyło ok. 2 tys. gości.

II targi (2004 r.)
Na targach wystawiło się 102 producentów materiałów budowlanych; z ich oferty skorzystało ponad 180 Akcjonariuszy PSB, którzy w ciągu 2 dni złożyli ok. 2 tys. zamówień o łącznej wartości ponad 17 mln zł, co stanowi ok. 4% rocznych obrotów pomiędzy tymi podmiotami; łącznie w targach uczestniczyło ponad 1500 zaproszonych osób.

III targi (2005 r.)
W imprezie uczestniczyło ok. 1700 przedstawicieli budowlanego biznesu reprezentujących 133 producentów oraz prawie 220 firm kupieckich; zawarto ponad 2 tys. kontraktów o łącznej wartości ok. 50 mln zł, co stanowiło 8% zeszłorocznych przychodów Grupy ze sprzedaży materiałów budowlanych; wartość przeciętnego zamówienia wyniosła 30 tys. zł

IV targi (2006 r.)
Na targach spotkało się ok. 1800 osób z branży budowlanej, w tym ok. 150 producentów materiałów budowlanych i wyrobów wykończeniowych oraz ponad 200 kupców z Grupy PSB. Swoją ofertę na targach zaprezentowali m.in. Profil Piła, Herz, Dospel, Wijas, GSP Group, Caradon Rymax, Gamrat, Elita Meble, Piramida, Aquaform, Grass, Deante, Opoczno SA, H2O i in.
Na targach zawarto kontrakty na kwotę 71 mln złotych to o prawie 42% więcej niż podczas targów, które odbyły się w 2005 roku; wartość kontraktów stanowi 12% zeszłorocznych przychodów Grupy PSB SA (centrali) ze sprzedaży materiałów budowlanych.

Źródło: PSB

 


Stoisko firmy Aquaform na tegorocznych targach Grupy PSB.

Stoisko firmy BWT na tegorocznej giełdzie Heating-Instgaz.

Broszura informacyjna przygotowana przez Heating-Instgaz i rozsyłana do klientów przed tegoroczną Giełdą Towarową.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA