Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA
Tegoroczna edycja kampanii Toaleta2012.pl, której organizatorem jest firma CWS-boco to już trzecie wydanie tego edukacyjnego przedsięwzięcia. Tym razem Patrole Czystości odwiedzały toalety publiczne dwukrotnie – latem i jesienią. Oceniły ich standard i przeprowadziły rozmowy edukacyjne w aż 400 miejscach.

W tym roku do listy sprawdzanych przez Patrole Czystości miejsc zostały dołączone nowe punkty na mapach miast: galerie i centra handlowe oraz obiekty kultury, takie jak np. muzea lub teatry.
Podczas trzech edycji kampanii spośród wszystkich kategorii miejsc, najwyższe noty zyskiwały lotniska (76 punktów w ciągu trzech lat) oraz obiekty komercyjne: galerie handlowe (73 punkty) i stacje benzynowe (72 punkty). Najmniej punktów zebrały dworce (tylko 50 punktów) oraz toalety publiczne, zwane popularnie szaletami miejskimi (63 punkty). Odznaka „Czysta Toaleta” była przyznawana toaletom, które uzyskały 65 punktów i więcej.
W tym roku maksymalny wynik, czyli 100 punktów uzyskały dwie toalety na ponad 400 badanych – po raz drugi toaleta w restauracji Milk and Co w Krakowie oraz toaleta w warszawskiej Pizza Hut „Gruba Kaśka”.

TOALETA POD LUPĄ. Toalety dworcowe to kategoria, w której notowane są największe skrajności. Najlepiej wypadły w Gdańsku, najsłabsze zaś okazały się toalety na dworcach w Krakowie. Co ciekawe, dworzec autobusowy w Krakowie w II i III edycji kampanii zdobył aż 90 punktów, ale już na dworcu głównym PKP w Krakowie na przyjezdnych czeka toaleta przed remontem, a papier wydziela pani dozorująca.
Kraków rehabilituje się toaletami na lotniskach, które są najlepiej ocenione w skali kraju. Na lotnisku w podkrakowskich Balicach toaleta została wyposażona w automat z pastą do zębów oraz przewijak. Prawie tak samo wysoko (85 punktów) została oceniona toaleta na warszawskim Okęciu.
Tradycyjnie dobrze wypadły toalety w restauracjach. W restauracji Eszeweria w Krakowie na gości toalety czekają świeczki, kadzidełka oraz kwiaty.
Obiekty kultury, w tym roku sprawdzane po raz pierwszy, łącznie wypadły satysfakcjonująco, uzyskując w skali kraju niecałe 70 punktów. Najwyższe oceny uzyskały toalety: w kinie Cinema City Bonarka w Krakowie, w Filharmonii Krakowskiej oraz w kinie Arkadia w Warszawie.
Zdecydowanym liderem wśród miast jest Kraków, w którym osiągnięto na przestrzeni trzech edycji aż 73 punkty ze 100 możliwych. Gdańsk i Chorzów to miasta, w których średnia punktacja ze wszystkich edycji jest najniższa.

OCENA PUBLICZNYCH. Toalet publicznych jest wciąż za mało, a ich standard pozostawia wiele do życzenia. W tej kategorii zdarzają się jednak chlubne wyjątki np. szalet przy ulicy Krzywe Koło w Warszawie. Standard tych przybytków poprawia się również w innych miastach.
Nasza kampania przyczynia się do zmian na lepsze – mówi Andrzej Smółko, prezes firmy CWS-boco. – Przykłady? Toaleta publiczna pod Rotundą w Warszawie, bardzo nisko oceniona w poprzedniej edycji, w tej uzyskała aż 90 punktów. W tym roku dwie toalety w Polsce uzyskały maksymalną liczbę punktów, w zeszłym roku tylko jedna. Z roku na rok stan toalet się więc poprawia. W tegorocznej edycji aż 80% toalet dostępnych publicznie przeszło nasz test i zasłużyło na odznakę: „Czysta Toaleta”. Oby tak dalej.

A NA STADIONACH? Na zlecenie CWS-boco TNS OBOP przeprowadził badania opinii wśród kibiców na temat ich oceny stanu toalet na stadionach sportowych, zarówno starych, jak i nowych, świeżo wybudowanych na EURO 2012. Oprócz tego o opinię zostali zapytani dziennikarze sportowi, trenerzy, szefowie klubów sportowych oraz członkowie PZPN. Wg wyników badań toalety są ważne dla wszystkich użytkowników stadionów od kibica, poprzez komentatora, do piłkarza. Jednak toalety na starych stadionach są w złym stanie technicznym i brakuje im podstawowego wyposażenia w porównaniu do toalet na nowych stadionach. Toalety na starych stadionach przeznaczone dla piłkarzy to toalety stacjonarne, wyposażone w prysznice, zlokalizowane w szatniach zespołu. Niejednokrotnie jednak, tak samo jak stadion, reprezentują niski standard techniczny.  Zdarza się, że brakuje podstawowego wyposażenia, w tym ręczników, papieru czy mydła.
Dziennikarze i komentatorzy sportowi relacjonujący mecze na starych stadionach często są zmuszeni do korzystania z toalet przeznaczonych dla kibiców lub z toalet na zapleczu boiska. Oba rozwiązania uznają za niewystarczające. Toalety dla kibiców właściwie z trudem zasługują na to miano, gdyż w większości na starych stadionach są to toalety przenośne, które nie są wyposażone w bieżącą wodę ani papier toaletowy.
Oceny toalet na nowych i starych stadionach piłkarskich różnią się diametralnie.  Na tych pierwszych blisko 60% kibiców oceniło standard toalet jako wysoki lub bardzo wysoki, na stadionach starego typu jedynie co dwudziesty kibic uznał standard za wysoki. Toalety dla piłkarzy na nowych stadionach spełniają międzynarodowe normy – ich liczba spełnia oczekiwania graczy, mają oni zapewnioną intymność oraz niestandardowe wyposażenie przy salach odnowy biologicznej.
Podobnie sytuacja przedstawia się w przypadku dziennikarzy, który posiadają obecnie już specjalnie wydzielone dla siebie toalety przy pokojach komentatorskich, zadbane i dobrze wyposażone. Nowe stadiony, określane jako areny sportowe, wytyczają nowe standardy w polskim sporcie i dają nadzieję na przyszłość.
Toalety na nowych stadionach spełniają również oczekiwania kibiców piłkarskich. Wykonano je z materiałów wysokiej jakości, zapewniono odpowiednią liczbę toalet męskich i damskich, dostęp do bieżącej wody – co wcześniej wcale nie było standardem. Standard toalet jest wysoki, niestety według opinii kibiców ich czystość pozostawia wiele do życzenia. Toalety na polskich stadionach są po prostu zaniedbane. Pokazuje to wyraźnie, że dużo jeszcze jest do zmiany w aspekcie świadomości społecznej odnośnie toalet.
(OPR. ARR)


TRZY FILARY KAMPANII
Toaleta 2012.pl to kampania edukacyjna, której organizatorem jest firma CWS-boco. Jej celem jest zwrócenie uwagi opinii społecznej na standard toalet dostępnych publicznie, w miejscach takich jak: hotele, restauracje, dworce itp., w kontekście przygotowań Polski do EURO 2012. Kampania opiera się na trzech filarach. Pierwszy to badania opinii publicznej o toaletach, realizowanych przez TNS OBOP na zlecenie CWS-boco. Drugim filarem jest edukacja i monitorowanie stanu toalet publicznych w Polsce poprzez Patrole Czystości, czyli przeszkolonych audytorów, którzy wizytują toalety publiczne w 6 miastach Polski, sprawdzają ich standard i edukują osoby odpowiedzialne za ich standard. Trzeci filar to współpraca z czołowymi polskimi mediami, które promują ideę kampanii. Patronat honorowy nad akcją objął Główny Inspektorat Sanitarny. Partnerem merytorycznym jest Polska Izba Gospodarcza Czystości.
REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA