Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Polskie wanny od pewnego czasu przechodzą wyraźne przemiany na polu stylistycznym. Bardziej znaczące marki tuż obok wanien typowych wprowadzają na rynek wanny specjalnie zaprojektowane przez designera, czy też cały zespół projektowy – a wszystko po to, aby komfort kąpieli szedł w parze z wysoką estetyką wanien. Jest to ukłon w kierunku klienta wymagającego.

OKREŚLONE standardy rynkowe sprawiają, iż utrzymanie się na poziomie wysokiej konkurencyjności wymaga obecnie od producenta podjęcia współpracy z projektantem. Ma on za zadanie nie tylko stworzyć nieprzeciętny projekt, ale wręcz wypromować nową wannę poprzez elementy dystynktywne, które to bezwzględnie będą kojarzyć się z daną marką. To dlatego dobry projektant jest w stanie zapewnić produktowi miejsce w czołówce rynkowej. I tak np. stało się w przypadku wanien „Diamante” (PoolSpa) i „Primo” (Koło), zaś niedawno wprowadzona na rynek „Canta” Cersanitu już spotkała się ze sporym zainteresowaniem klientów. Jest to z pewnością podyktowane faktem, iż trzy wymienione wanny charakteryzują się prostotą formy, a zarazem uniwersalizmem – zasadniczo nie ma takiego wnętrza, do którego nie dałoby się ich dopasować. Oczywiście jest to również odpowiedź na zapotrzebowanie rynkowe – firmy skrzętnie odnotowały powrót minimalizmu tworząc geometryczne wanny. Dlatego jeśli chodzi o design wanien istotnym spostrzeżeniem jest kwestia, iż projektanci coraz częściej odwołują się do spuścizny sztuki XX wieku, co widać na przykładzie prezentowanych wanien. Modernistyczne linie i kąty proste wracają do łask, odrzucając estetykę kształtów tworzonych na planie koła. Jest to również widoczne na przykładzie wanny „Diamante” PoolSpa, która choć jest wanną narożną, to jej wnętrze zaaranżowano przede wszystkim na podstawie linii prostych, a nie półokrągłych jak to zazwyczaj dzieje się w tego typu wannach.
Jednym słowem – dobry projekt wanny to projekt nie tylko w zamierzeniu funkcjonalny i wychodzący naprzeciw wymaganiom klienta, ale również jest tu istotny wybitny pomysł designera, który nawiąże do sztuki, nie zapominając zarazem o ujęciu typowo użytkowym. Bo właśnie estetyka i ergonomia to podstawa dobrego projektu.
EWA SZYŁKO

 

CERSANIT




















Krzysztof Urbański, dyrektor projektantów w firmie Cersanit

Na polskim, tradycjonalistycznym rynku panuje tendencja do obłych kształtów wanien. Nic dziwnego, że klient poszukujący czegoś nowego i świeżego, może czuć się zniechęcony, czy wręcz niezadowolony z asortymentu, jaki jest mu oferowany. W odpowiedzi na takie zapotrzebowanie zespół projektantów naszej firmy postawił przed sobą zadanie stworzenia wanny, której wzornictwo będzie odpowiadać osobom poszukującym nowości i dla których każdy detal wyposażenia wnętrza jest ważny.
Wyobraźmy sobie, że szukamy wanny do minimalistycznego wnętrza, w którym dominują regularne, proste linie. Wanna z zaokrąglonymi krawędziami będzie przeszkadzać w osiągnięciu harmonii koncepcji. Będzie kłócić się z wyglądem łazienki. A może po prostu chcemy czegoś nowego? Zachód już dawno odkrył zalety minimalizmu. Panuje wielki powrót do dawnych założeń wzornictwa. A w ostatnich trendach wciąż królują dwie tendencje: prosty funkcjonalizm i nowe oblicze barokowego przepychu. Ponieważ w modzie XXI wieku liczy się głównie nowe spojrzenie na formę, często z zupełnym pominięciem treści, z której owa wspomniana forma wynika. W najnowszych trendach oszczędne w wymowie mini świetnie sprawdza się w zestawieniu z bogatym baroque.
Tu spójrzmy na wannę „Canta”. Jej prosta aparycja urzeka świetnym dobraniem proporcji. Projekt ten jest ukłonem w stronę założeń Bauhausu. Wanna miała być funkcjonalna i ergonomiczna, przy całkowitym zanegowaniu obłych kształtów. Klient ma dostać produkt nowoczesny, ale jednocześnie uniwersalny, a nie tylko modny i opatrzony bardzo chwytliwym słowem „dizajnerski”. Jak wiadomo moda to kobieta dość kapryśna i zmienna, „wietrzna istota”, stąd lepiej wybrać produkt ponadczasowy. Marzeniem jest stworzyć przedmiot, który swoim nowoczesnym i pięknym wyglądem będzie zachwycał nasze wnuki i prawnuki. Czy jest to możliwe w dobie tak szybko zmieniających się trendów? Kiedy jeden produkt wypiera drugi niemalże z szybkością godną samochodów wyścigowych? Nawet kurz nie ma czasu osiąść na sklepowych półkach. Jednak historia wzornictwa pokazuje, że dobry projekt świetnie opiera się procesom starzenia. Wystarczy wspomnieć chociażby krzesło „Barcelona” zaprojektowane przez wybitnych członków wspomnianego Bauhausu: Ludwiga Mies van der Rohe i Lilly Reich. Zrodzone w 1929 roku pomimo swoich blisko osiemdziesięciu lat nadal cieszy się popularnością i pomimo swojej dość wysokiej oraz godnej wieku cenie nadal łatwo znajduje chętnych. Dlaczego? Ponieważ wciąż pasuje do zmieniających się wnętrz. Ponieważ nie wyszło z mody. Zapewne odpoczynek nigdy nie jest mu pisany.
Nie śmiemy nawet zakładać, że naszej wannie uda się osiągnąć podobny status. Jednak przy jej projektowaniu staraliśmy się kierować tymi samymi przesłankami, co Mies van der Rohe i Lilly Reich. Chcieliśmy stworzyć przedmiot nowoczesny, świeży, oparty na abstrakcyjnej formie – stąd właśnie proste geometryczne kształty. Niesymetryczne ustawienie niecki (po przekątnej prostopadłościanu) nie tylko daje nam możliwość maksymalnego wykorzystania przestrzeni kąpielowej, ale również tworzy nam dwie funkcjonalne półki. Usytuowanie wgłębienia powoduje, że osoba kąpiąca ułożona jest w pozycji otwartej na obszar łazienki. Jednocześnie asymetria zwiększa wrażenie dynamizmu projektu. Sprawia, że „Canta” może być postrzegana niemalże jako modernistyczna forma w miniaturze. Duże wymiary wanny nie tylko podwyższają komfort użytkowania jednej osoby, ale także zachęcają do kąpieli we dwoje.  Pomimo pozornej ostrości wyglądu wanna jest bardzo wygodna. Jej niekonwencjonalny kształt doda nowatorskiej elegancji niejednej łazience. I z pewnością obok takiej wanny nie da się przejść obojętnie.



SANITEC KOŁO




















Marcin Jędrzak, projektant, właściciel firmy projektowej „Jędrzak Design”

Dla każdego z nas dzień ma swój początek i koniec w łazience. Codziennie odwiedzamy to miejsce wiele razy. Właśnie, dlatego jej przestrzeń jest miejscem szczególnym. Czas w niej spędzony wpływa na nasze samopoczucie fizyczne i psychiczne.
Istotną rolę odgrywa we wnętrzu wystrój i wyposażenie. Jednym z ważniejszych elementów stanowiących o charakterze przestrzeni łazienkowej jest wanna. Może właśnie, dlatego tak trudno jest ją dobrze zaprojektować. Wanna powinna mieć ładną i interesującą formę. Oprócz walorów estetycznych, projektant zawsze musi pamiętać o funkcjonalności i ergonomii. Każdy przecież chce mieć wannę wygodną, dopasowaną do ludzkiego ciała, niemal „uszytą na miarę”. Dla zaprojektowania przedmiotu konieczna jest znajomość ergonomii i wiedza z zakresu technologii. Każdy materiał przecież charakteryzuje się innymi właściwościami. To właśnie one mają bezpośredni wpływ na możliwości kształtowania i budowy bryły.
Podczas projektowania wanny „Primo” zależało mi na tym, żeby jej forma była ponadczasowa, prosta i neutralna. Dzięki temu może ona zaistnieć we wnętrzach o odmiennych aranżacjach. Nie burzy ich, nie dominuje przestrzeni, ale stanowi ich dopełnienie i doskonale wpisuje się w całość dowolnego wystroju wnętrza.

Basko Vitaliy, product manager ds. wanien i hydromasażu Sanitec Koło
Na etapie projektowania przyświeca nam zawsze jedna myśl – przekształcić oczekiwania klientów w finalny produkt. Zaprojektować go tak, aby w pełni zadowolić ich wymagania. Aby było to możliwe, opracowujemy szczegółowy product brief, określający wszelkie wymagania stawiane przed powstającą serią. Taki brief stanowi podstawę pracy dla projektanta; musi jednak być na tyle umiejętnie skonstruowany, aby nie ograniczać jego twórczej swobody.
Ilość i różnorodność zaproponowanych modeli jest na początku bardzo duża. To ważne, ponieważ właśnie te początkowe stadia projektu wskazują nam drogę, którą warto dalej podążać. I tak na przykład wanna Primo, która jest dedykowana dla niedużych łazienek i która nawiązuje do całej serii ceramiczno-meblowej „Primo”, jest pozycjonowana w segmencie basic. Warto zauważyć, że jej praktyczność i uniwersalność pozwala na komponowanie także z innymi seriami ceramicznymi i tworzenie idealnie skomponowanych aranżacji. Takie właśnie założenie wynikało wprost z naszego briefu. To, że było słuszne, uświadamia nam rynek – wanny „Primo”, od momentu ich wprowadzenia do sprzedaży na początku 2006 roku, nadal sprzedają się bardzo dobrze.
Jako zespół cieszymy się tym sukcesem, gdyż potwierdza on, iż i tym razem udało nam się dostrzec oczekiwania klientów i odpowiedzieć na stawiane przez nich wyzwanie.



POOLSPA


























Marcello Cutino, prezes i założyciel włoskiego studia BCF design

Kiedy projektowaliśmy serię „Cristallo” (w tym wannę „Diamante”) PoolSpa zaznaczyła, że chce stworzyć produkt nowej generacji. Firmie zależało na tym, by wprowadzić na rynek wizję kompletnej łazienki zgodną z wzorniczymi trendami i zdominowaną przez stanowcze, dynamiczne linie. Jednak projektowane przedmioty muszą mieścić się w kontekście regionalnym. Nawet małe firmy prowadzą sprzedaż zagraniczną, co oznacza, że ich produkty muszą spełniać potrzeby wielu różnych rynków. Oznacza to, że produkty prawie zawsze tworzone są z myślą o rynku międzynarodowym. Dlatego właśnie potrzebny jest projektant, który dany produkt będzie w stanie „przeinterpretować” zgodnie z potrzebami lokalnej społeczności.

Kamil Sadowski, export manager firmy PoolSpa
Projektantem linii „Cristallo”, z której pochodzi wanna „Diamante”, jest włoski kreator form użytkowych Marcello Cutino. Zdecydowaliśmy się na współpracę z nim, ponieważ wcześniej pracował on dla grupy Roca oraz innych firm z branży łazienkowej, zatem posiadał cenne doświadczenia niezbędne w projektowaniu tego typu urządzeń. Produkt sygnowany nazwiskiem znanego i cenionego w świecie designu projektanta jest zdecydowanie lepiej przyjmowany przez rynek. Jednocześnie producent zyskuje prestiż, plasując się w gronie najlepszych firm, uznawanych często za te, które wyznaczają trendy w branży. W pracy z projektantem najważniejsze jest znalezienie kompromisu pomiędzy jego wizją, a możliwościami technologicznymi i funkcjonalnością produktu, nad którymi zawsze czuwa producent. „Diamante” była pierwszym projektem Cutino tworzonym dla PoolSpa, który kosztował obie strony sporo pracy. Przy projektowaniu kolejnych wanien z linii „Cristallo” (wanien „Aquamarina” i „Quarzo”) proces ten przebiegał dużo sprawniej, a zdobyte wcześniej doświadczenie pozwoliło na wyeliminowanie błędów, które popełnialiśmy przy tworzeniu „Diamante”. W rezultacie cała linia „Cristallo” jest doskonałą kolekcją ekskluzywnych i eleganckich wanien o nowoczesnym wzornictwie, które zostały bardzo dobrze przyjęte przez rynek. Trzy modele o odmiennych kształtach spełniają oczekiwania oraz zaspokajają potrzeby i gusty sporej grupy najbardziej wymagających klientów. Wprowadzając tę serię do sprzedaży przygotowaliśmy odrębne materiały promocyjne. Linia „Cristallo” była naszym pierwszym projektem, w którym tak duży nacisk położyliśmy na promocję designu oraz jego identyfikację ze światowej sławy twórcą, co przyniosło oczekiwane efekty.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA