Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

E-sklepy wspomagają tradycyjną sprzedaż

REKLAMA

Zakupy w Internecie to coraz powszechniejsza forma nabywania towarów. Internetowe sklepy oferują dziś niemal wszystko: od produktów spożywczych, przez płyty CD i książki, aż po wanny i kabiny parowe. Jednak o ile kupowanie książek w e-sklepie staje się coraz popularniejsze, szczególnie wśród młodych Polaków, o tyle po świeże bułeczki nadal wolimy pójść do pobliskiego sklepu lub piekarni. A jak rzecz się ma jeśli chodzi o wyposażenie łazienek?

Ofert sprzedaży produktów łazienkowych pojawia się w Internecie coraz więcej. Obok licytacji prowadzonych np. na portalach Allegro czy ebay.pl (gdzie sprzedającymi są zarówno osoby prywatne jak też firmy i przedstawiciele handlowi), rośnie liczba sklepów specjalizujących się w sprzedaży internetowej. Niektóre e-sklepy działają od kilkunastu, inne dopiero od kilku miesięcy.
Coraz częściej również firmy handlowe zajmujące się tradycyjną dystrybucją artykułów wyposażenia łazienek decydują się na rozszerzenie możliwości swoich dotychczasowych stron www o opcję dokonywania zakupów. Na ten krok póki co nie zdecydowali się jeszcze producenci wyposażenia łazienek.
Niezaprzeczalnym atutem korzystania z oferty e-sklepów jest dostępność i łatwość przeprowadzania transakcji. Nie ruszając się z domu można zapoznać się z szeroką ofertą polskich i zagranicznych producentów, a następnie wybrać i zamówić baterię czy wannę. Sprzedający zobowiązuje się samodzielnie bądź za pośrednictwem firmy kurierskiej dostarczyć w określonym czasie zamówiony towar na miejsce wskazane przez nabywcę. Rozwiązanie proste i wydawałoby się idealne w dzisiejszych, zapracowanych czasach. Ale czy zdjęcie i krótki opis techniczny produktu wystarczą, by przekonać klienta do zakupu? Przecież wybór umywalki, zestawu prysznicowego czy tym bardziej kabiny natryskowej to inwestycja na lata.

KTO KUPUJE W E-SKLEPIE? Prowadzący e-sklepy przyznają, że internetowych zakupów dokonują najczęściej osoby posiadające już pewną wiedzę o produkcie. Wiedza ta pochodzi od instalatorów lub znajomych, którzy polecają określony e-sklep i towar. Zdarza się też, że klient zdobywa informacje o produkcie od sprzedawcy w tradycyjnym salonie, a następnie dokonuje transakcji w Internecie.
Nawet ci, którzy nie mają wiedzy wystarczającej do podjęcia decyzji zakupowej i złożenia zamówienia nie są skazani tylko na siebie. Korzystając z usług rzetelnego i profesjonalnego e-sklepu mogą liczyć na fachową pomoc i konsultację e-mailową bądź telefoniczną, która pomoże rozwiać wątpliwości i wybrać produkt optymalny do ich potrzeb.
Rzadko zdarza się, aby klient od razu składał zamówienie – mówi Michał Goleniewski, właściciel firmy EdMiX zajmującej się sprzedażą internetową artykułów sanitarnych. – Najczęściej klienci kontaktują się telefonicznie ze sprzedawcą; pytają o szczegóły związane zarówno z samym produktem, jak również ze sposobem przeprowadzenia transakcji. Naszym zadaniem jest więc nie tylko doradztwo techniczne, ale także rozwianie wątpliwości nabywcy  związanych z zakupami przez Internet.
Mimo to właściciele e-sklepów nie narzekają na brak klientów.
Sklep internetowy Saninet istnieje od września ub.r. Pierwsze miesiące naszej działalności były okresem budowania zaufania klientów – mówi Patrycja Petroczko, właścicielka firmy Saninet. – Obecnie napływa do nas coraz więcej zamówień z całej Polski, głównie z dużych miast. Ludzie są tam bardziej zapracowani, brakuje im czasu na chodzenie po sklepach.
Także Michał Goleniewski dobrze ocenia funkcjonowanie swego e-sklepu:
Chociaż w prowadzeniu firmy pomaga mi żona, czasem nie nadążam z odbieraniem e-maili od klientów. Kupują u nas przede wszystkim ludzie młodzi, którzy trafili na naszą stronę przez internetowe wyszukiwarki. Zadowoleni klienci przekazują następnie „pocztą pantoflową” informacje o działalności naszego sklepu kolejnym osobom.
Obok wysokiej pozycji na internetowych wyszukiwarkach i rzetelnego realizowania zamówień, niezwykle istotnym aspektem wpływającym na funkcjonowanie e-sklepu jest łatwość obsługi serwisu oraz sposób prezentacji oferty.
Szczególnie dbamy o jakość zdjęć produktów oferowanych w naszym sklepie internetowym – mówi Katarzyna Kostrzewska, manager w firmie Gejzer. – Zdjęcie mówi o produkcie więcej niż opis i ma większy wpływ na decyzje zakupowe. Dlatego staramy się, aby fotografie jak najwierniej przedstawiały dany towar. Specjalnie z myślą o Internecie robimy oferowanym produktom zdjęcia w dużej rozdzielczości.

CO MOŻNA KUPIĆ W E-SKLEPIE? Oferta sklepów internetowych w zasadzie niewiele różni się od tego, co proponują tradycyjne salony z wyposażeniem łazienek. „Na półkach” e-sklepu znaleźć można baterie, zestawy natryskowe, akcesoria łazienkowe, ceramikę, wanny, kabiny, urządzenia do hydromasażu itp. Prowadzący e-sklepy przyznają, że najlepiej sprzedaje się „drobny” asortyment taki jak baterie, zestawy natryskowe, akcesoria łazienkowe czy środki do pielęgnacji urządzeń kąpielowych. Firmy oferujące zakupy internetowe świadomie też ograniczają swój asortyment. Korzystając z Internetu trudno np. zaopatrzyć się w płytki ceramiczne.
W naszym sklepie nie prowadzimy sprzedaży płytek ceramicznych, ponieważ jest to produkt dość „kłopotliwy” – mówi Michał Goleniewski. – Poszczególne partie mogą się różnić odcieniem, po pewnym czasie klient może chcieć dokupić płytki, a ponieważ nie posiadamy szerokiego zaplecza magazynowego może się zdarzyć, że nie będziemy w stanie dostarczyć mu płytek z tej samej partii.
Ograniczanie internetowego asortymentu w szerszym stopniu dotyczy sklepów prowadzonych przez firmy, które posiadają również tradycyjne punkty handlowe.
W sklepie internetowym Gejzer oferujemy „drobniejszy” towar: baterie, zestawy natryskowe, akcesoria, systemy podtynkowe i środki czystości – mówi Katarzyna Kostrzewska. – Jest to jedynie wycinek oferty, jaką posiadamy w naszym salonie w Szczecinie. Nie prowadzimy np. internetowej sprzedaży kabin czy wanien, ponieważ nie jest to opłacalne finansowo dla klienta. Koszt zakupu i przesyłki takiego produktu przekracza jego cenę w salonie, a poza tym istnieje duże ryzyko uszkodzeń podczas transportu.
Niektórzy prowadzący e-sklepy przyznają również, że wprowadzenie całej oferty na strony serwisu www nie jest możliwe ze względów technicznych. Niemniej jednak nie wszyscy podzielają tę tezę.
Produkty łazienkowe charakteryzują się dużym zróżnicowaniem pod względem rozmiaru, koloru itp. Wprowadzanie do Internetu całej bazy dostępnych wariantów zajęłoby mnóstwo czasu i wymagało ogromnego wysiłku w sytuacji, gdy ma się do czynienia z prostym sklepem internetowym. Prostym to znaczy takim, w którym każdą wersję produktu trzeba wpisywać oddzielnie – mówi Tomasz Kospin, prowadzący internetowy sklep Eurodom. – Z tych też powodów dobry sklep internetowy ma do wyboru albo dużo handlowców, którzy na podstawie katalogów – tak jak w tradycyjnym sklepie – określają klientowi ostateczną wersję, cenę czy dokładniejszy opis danego produktu. Albo ma dobrze opracowany sklep od strony informatycznej, dzięki czemu wprowadzenie całej oferty jest wyjątkowo szybkie, np. wprowadzenie podstawowego wariantu produktu generuje wszystkie możliwe kombinacje. Klientowi daje to szansę  uzyskania wszystkich danych o wybranym produkcie już po dwóch kliknięciach myszą, a sprzedawcy możliwość obsłużenia większej liczby zamówień. Jest to tylko jedna z kilku podstawowych zalet takiego sklepu internetowego, ale zalet bardzo istotnych w porównaniu z tradycyjną sprzedażą: klient ma po 3 sekundach cenę i opis swojego wariantu produktu, a sprzedawca dysponuje katalogiem zawierającym np. 17 tys. wariantów produktów Sanplast-u też po 3 sekundach!

SPRZEDAŻ TRADYCYJNA A INTERNETOWA. Sprzedaż produktów w Internecie przez firmy prowadzące również tradycyjną działalność handlową może stanowić formę promocji i reklamy. Okazuje się bowiem, że internetowa oferta nierzadko przysparza klientów tradycyjnym salonom. Przedstawiciele firm handlowych zgodnie przyznają, że otwarcie e-sklepu stanowi dla nich dodatkową formę działalności, która pozwala na dotarcie do szerszego grona klientów. Stąd też prezentowanie „na półkach” internetowego sklepu pełnej oferty nie jest konieczne. Wystarczy pokazać najciekawsze i najpopularniejsze produkty, które skłonią potencjalnych nabywców do odwiedzenia tradycyjnego salonu.
– Klienci traktują nasz sklep internetowy bardziej jako katalog, w którym mogą obejrzeć towar. Jeśli chcą coś kupić, zazwyczaj przyjeżdżają na miejsce, do salonu. Taki zresztą był cel otwarcia tej witryny – mówi Artur Piszek prowadzący sklep internetowy firmy Łazienki Robert Piszek.
Otwarcie e-sklepu wspomaga zatem tradycyjną działalność handlową. I odwrotnie.
Prowadzenie tradycyjnego salonu sprawia, że firma sprzedająca towar w Internecie jest bardziej wiarygodna – mówi Tomasz Kospin. – Klient wie, że zawsze może do nas przyjechać, dotknąć produktu i sprawdzić jak on wygląda w rzeczywistości. Tradycyjny salon jest gwarantem rzetelności internetowego sprzedawcy.
Kwestia równoczesnego prowadzenia przez daną firmę działalności handlowej w sposób tradycyjny oraz za pośrednictwem Internetu jest interesująca jeszcze z jednego punktu widzenia – cen oferowanych produktów. Jedną z zalet internetowych zakupów mają być przecież niskie ceny. Rzeczywiście, porównując oferty prezentowane np. na portalu Allegro, a także ceny produktów w e-sklepach niezwiązanych z przedsiębiorstwami prowadzącymi tradycyjną sprzedaż wydają się one niższe niż w tradycyjnym salonie z wyposażeniem łazienek. Sklepów internetowych nie dotyczą przecież koszty związane z ekspozycją, wynajmem lokalu itp. Równocześnie odnoszą się do nich zasady promocji organizowanych przez producentów. Firmy prowadzące taką działalność (zazwyczaj jednoosobowe) często nie dysponują zapleczem magazynowym, albo jedynie w ograniczonym stopniu. (Niektórzy sprzedawcy przyznają, że najbardziej „chodliwe” produkty – zazwyczaj armaturę – magazynują w garażu.)
– Produkty zamawiamy na bieżąco, w zależności od napływających zamówień – mówi Patrycja Petroczko. – W przypadku większych partii trzymamy zakupiony towar na terenie dostawcy. Dlatego np. nadal możemy oferować klientom produkty zakupione wcześniej po promocyjnych cenach, choć w tradycyjnych salonach promocja została już zakończona.
Mimo iż do cen proponowanych przez e-sklepy trzeba doliczyć koszty transportu, internetowe zakupy mogą się okazać korzystniejsze finansowo niż tradycyjne. Trudno jednak oczekiwać znacznych promocji cenowych w e-sklepach firm prowadzących tradycyjną działalność handlową. Klient, którego do odwiedzenia salonu skłoniła wizyta na stronie www mógłby być niemile zaskoczony cenami wyższymi niż w e-sklepie. Choć niektórzy sprzedawcy przyznają się do udzielania rabatów osobom trafiającym do salonu dzięki internetowej ofercie, zastrzegają, że nie są to „nadzwyczajne” upusty. Elastyczność cenowa nie jest tu większa niż w przypadku tradycyjnych zakupów.
Prezentując ofertę na stronie e-sklepu dajemy też producentowi szansę sprawdzenia ceny, w której dostępny jest jego produkt – mówi Tomasz Kospin. – Również z tego względu nie możemy sobie pozwolić na nadzwyczajne rabaty i promocje.
Mimo to, firmy prowadzące tradycyjną działalność handlową nie boją się konkurencji Internetu. Choć
e-sklepy zyskują coraz więcej klientów, Polacy nie są jeszcze w pełni przekonani do tej formy zakupów. Dla wielu możliwość ujrzenia produktu na własne oczy, dotknięcia itp. stanowi podstawowy warunek decyzji zakupowej, szczególnie jeśli chodzi o tak ważną decyzję jak w przypadku produktów wyposażenia wnętrz. Sprzedaż internetowa pozostaje póki co działalnością niszową, istnieje już jednak grono osób zaopatrujących się przez Internet. Ich dobre doświadczenia z pewnością pozwolą przekonać do internetowych zakupów kolejnych Polaków.
KATARZYNA ZACHAREWICZ

 

JAK TO SIĘ ROBI PRZEZ INTERNET?
Każdy sklep prowadzący sprzedaż internetową zobowiązany jest do zamieszczenia na swojej stronie www regulaminu, określającego sposób zawierania i realizacji transakcji zakupowych, a także dane kontaktowe sprzedawcy.
Aby móc zawierać transakcje drogą elektroniczną niektóre e-sklepy wymagają rejestracji użytkownika. Dopiero po wypełnieniu formularza rejestracyjnego i uzyskaniu hasła umożliwiającego zalogowanie się do serwisu prowadzącego sprzedaż internetową użytkownik może zamówić towar wybrany z oferty. Do zawarcia transakcji zakupowej w innych sklepach internetowych wystarczy (po wybraniu z oferty określonego produktu i kliknięciu ikony „koszyk”) wypełnienie formularza zamówienia. W każdym przypadku wymaga to od kupującego podania swoich danych osobowych, adresu e-mail oraz telefonu kontaktowego.
Zamówienie składane w sklepie internetowym musi następnie zostać dodatkowo potwierdzone przez kupującego. W tym celu przedstawiciel sklepu kontaktuje się z nabywcą drogą e-mailową lub telefoniczną. Wówczas uzgadniane są też dalsze szczegóły transakcji, np. termin i sposób realizacji zamówienia (transport bezpłatny – najczęściej dotyczy zamówień, których wartość przekracza kwotę określoną przez sklep, przesyłka kurierska bądź odbiór towaru na miejscu – z magazynu sprzedającego) oraz forma płatności (gotówką przy odbiorze lub przelewem). W przypadku braku możliwości potwierdzenia zamówienia wynikającego z winy nabywcy (błędnie podany numer telefonu lub brak odpowiedzi zwrotnej na e-mail sprzedawcy) zamówienie zostaje anulowane po czasie określonym w regulaminie e-sklepu.
W chwili odbioru towaru, niezależnie od sposobu jego dostarczenia nabywca jest zobowiązany do sprawdzenia przesyłki pod kątem zgodności ze złożonym zamówieniem oraz ewentualnych uszkodzeń towaru. W przypadku braku zgodności, nabywca powinien odmówić przyjęcia przesyłki. Ponadto, zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem nabywca może w ciągu 10 dni od dnia dostarczenia towaru zrezygnować z zakupu bez podania przyczyny i ponoszenia dodatkowych kosztów oraz zażądać od sprzedającego zwrotu pieniędzy.

SKLEPY INTERNETOWE A REGULACJE PRAWNE
Internetowe zakupy stanowią formę zakupów na odległość. Odnoszą się do nich zapisy „Ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny” (Dz.U. Nr 22 poz. 271), a także „Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego” z 27 lipca 2002 r. (Dz.U. Nr 141 poz. 1176). Postanowienia ww. ustaw nie znajdują jednak zastosowania w przypadku licytacji i aukcji internetowych (np. na portalu Allegro). Dokonując zakupów w zagranicznych sklepach internetowych należy pamiętać, że działają one w oparciu o przepisy obowiązujące na terenie swojego kraju. Przed zawarciem transakcji warto sprawdzić, w jakiej walucie podana jest cena, a także jakie cło i podatki trzeba będzie zapłacić sprowadzając towar do Polski.

      

 

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA