Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Rok 2003 obfitował w ważne dla branży wydarzenia. Wielu producentów inwestowało w swój wizerunek zdobywając nagrody, wyróżnienia, organizując akcje promocyjne, konkursy. Kilku zainwestowało w nowe zakłady produkcyjne. Pojawili się też na rynku nowi gracze. Wszyscy zaś borykaliśmy się ze sprawą targów dla branży, 22-procentowym podatkiem VAT na materiały budowlane i zamieszaniem związanym z ulgą budowlaną.

Nasz subiektywny przegląd najważniejszych wydarzeń minionego roku zaczynamy informacjami z firm reprezentujących sektor płytek ceramicznych. To branża w ubiegłym roku niezwykle aktywna jeśli chodzi o prasowe doniesienia. Dwaj polscy producenci obchodzili w 2003 roku swoje jubileusze - Ceramika Opoczno S.A.

120-lecie istnienia, Ceramika Paradyż 10-lecie. Obie firmy w ub. roku poczyniły też pewne inwestycje. Opoczno S.A. rozpoczęło stopniowe wdrażanie technologii jednokrotnego wypału płytek ceramicznych, która docelowo ma zastąpić wypał dwukrotny. Celem tych zmian jest zwiększenie mocy produkcyjnych i obniżenie kosztów wytwarzania płytek ceramicznych. Najstarszy polski producent zainwestował też w ub. roku w zmianę wizerunku: na targach Budma firma zaprezentowała swoje nowe logo. Odświeżony znak graficzny jest początkiem przewartościowania strategii marketingowej Opoczna S.A., które obecnie chce zwrócić się w stronę klientów młodych i dynamicznych.

Mocnym akcentem 2003 rok zakończyła Ceramika Paradyż - w grudniu firma poinformowała, że podjęła decyzję o budowie zakładu produkcyjnego w Tomaszowie Mazowieckim. Zakład Tomaszów 2, którego budowa rozpocznie się w pierwszym kwartale 2004 r. będzie piątą fabryką należącą do Grupy Paradyż. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 86 mln zł.

NOWI GRACZE. Do grona zagranicznych producentów wyposażenia łazienki obecnych na polskim rynku dołączyły w 2003 r. trzy nowe marki - w marcu rozpoczęło działalność przedstawicielstwo firmy Kohler (Kohler skupia kilka brandów m.in. Kohler, Jacob Delafon, Neomedian), w lipcu firma Stepim rozpoczęła tworzenie sieci dystrybucji dla francuskiej firmy Herbeau Creations, a w październiku Bosan podpisał z turecką firmą Vitra - producentem ceramiki sanitarnej - umowę na wyłączny import jej produktów do Polski. Intensywna promocja - a taką przedstawiciele trzech wymienionych marek rozpoczęli - ma szansę nieco zmienić układ sił na rynku. Mogą na to wpłynąć również zakończone inwestycje. W 2003 r. nowe zakłady produkcyjne uruchomili w Polsce tacy producenci jak Pool-Spa (fabryka wyrobów akrylowych w Gryficach), Mapei (w fabryce w Gliwicach produkowane będą m.in. zaprawy klejowe, zaprawy do spoinowania, masy samopoziomujące), Zehnder (fabryka w Bolesławcu produkująca grzejniki łazienkowe).

BRANŻA BEZ TARGÓW. W 2003 r. jak bumerang krążył w branży temat targów. Po próbce, jaką były targi Santec w 2002 r., wzrósł apetyt branży na własną, dobrze zorganizowaną i wypromowaną imprezę targową. W 2003 r. producenci i dystrybutorzy wyposażenia łazienek mogli jednak liczyć co najwyżej na Budmę w Poznaniu oraz na regionalne imprezy targowe, m.in. Salon Łazienek i Kuchni w Warszawie.

Dyskusje na temat targów dla branży słyszane były głównie dzięki Stowarzyszeniu Łazienka 2001. W miarę upływu czasu i prowadzonych przez stowarzyszenie rozmów sytuacja ulegała zmianie. W lutym 2003 stowarzyszenie podjęło decyzję o powrocie w 2004 r. na targi Budma. (Budma miałaby odbywać się w cyklu rocznym, branża łazienkowa byłaby na niej obecna w cyklu dwuletnim). Stowarzyszenie chciałoby, aby targi dla branży były samodzielną imprezą (własna nazwa, własny pawilon), która konsolidowałaby wszystkich \"graczy\", czyli wyposażenie łazienek, płytki ceramiczne, instalacje i urządzenia grzewcze. Rozmowy prowadzone z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi nie przyniosły jednak oczekiwanych efektów, skutkiem czego Łazienka 2001 wycofała swoją rekomendację dla imprez organizowanych przez MTP w 2004 r. i rozpoczęła poszukiwania nowego organizatora targów dla branży. Pod koniec listopada 2003 r. stowarzyszenie wznowiło rozmowy z MTP. Pierwsze dwa robocze spotkania dają pewną nadzieję, że w 2006 r. pojawią się targi, które spełnią oczekiwania branży - pisze stowarzyszenie w komunikacie podsumowującym ostatnie spotkanie w 2003 r.

I choć w 2003 roku w Polsce branża łazienkowa była pozbawiona własnej imprezy targowej, to w perspektywie Europy był to dobry rok jeśli chodzi o targi. Odbyły się bowiem dwie najważniejsze dla branży wyposażenia łazienek imprezy targowe - frankfurckie ISH i bolońskie Cersaie. Na obu imprezach obecni byli polscy producenci: na ISH wystawiał m.in. Sanplast, Technic Industry, Kabi, na targach Cersaie Ceramika Paradyż i Logo.

PODSUMOWANIA. Rok ubiegły stał też pod znakiem konkursów (na projekt łazienki bądź wyposażenia do niej) organizowanych przez producentów. Informowaliśmy o konkursowych działaniach Sanitec Koło, Aquaform, Pool-Spa i Cersanitu. Jedni producenci w ub. roku wręczali nagrody, inni zapraszali do projektowych zmagań.

Przez cały 2003 rok staraliśmy się być jak najbliżej branży - byliśmy świadkiem Państwa sukcesów, informowaliśmy Was o wszystkich ważnych wydarzeniach, pisaliśmy o problemach dotykających cały rynek, jak i poszczególnych jego uczestników. W każdym numerze Łazienki wiadomości z branży zajmowały kilkanaście stron. Jest więc oczywiste, że poniższy przegląd jest tylko niewielkim ułamkiem tego wszystkiego, co się zdarzyło na łazienkowym rynku w 2003 r.

Niektóre wydarzenia wymagały mocniejszego akcentu - wtedy oddawaliśmy głos przedstawicielom branży, by wypowiedzieli się na temat danego zjawiska czy problemu. Stronę opinii w 2003 r. zdominowały tematy związane z Unią Europejską (głównie zmiany w prawie oraz kwestia wprowadzenia 22-proc. podatku VAT), tematy gospodarcze oraz tematyka targowa. Chcąc podsumować rok, jeszcze raz zapytaliśmy przedstawicieli branży, które wydarzenia miały największe znaczenie dla uczestników rynku.

Jeśli zaś chodzi o wydarzenia w roku 2004, to oczywiście będziemy Państwa o nich na bieżąco informować w każdym numerze Łazienki oraz na naszej stronie internetowej: www.magazynlazienka.pl

ANNA KOWALEWSKA

 

 

STYCZEŃ

ORGANIZACYJNE ZMIANY W RAKO

31 grudnia 2002 r. zakończyło działalność biuro przedstawicielskie firmy Rako w Polsce. Od 1 stycznia 2003 r. Kerpol stał się firmą integrującą interesy handlowe całej grupy Lasselsberger na terenie naszego kraju. Własnością firmy Lasselsberger są takie marki czeskich płytek jak Rako, BohemiaGres, Keramika HOB. - Po roku funkcjonowania można obiektywnie stwierdzić, że marka Rako zyskała na włączeniu w sieć sprzedaży kontrolowaną przez Kerpol. Płytki te znalazły uznanie zarówno dealerów, jak i klientów detalicznych, czego potwierdzeniem jest wyraźny wzrost sprzedaży w stosunku do roku 2002. Jako uzupełnienie chciałbym dodać, że z dniem 1 stycznia 2004 r. wszystkie trzy fabryki: Chlumc˙anske Keramicke Zavody, Rako oraz Keramika HOB połączyły się w jeden koncern - Lasselsberger SA. Tak więc włączenie Rako do oferty Kerpolu było tylko początkiem procesu integracyjnego - powiedział Mariusz Woynarski, dyrektor generalny Kerpol sp. z o.o.

 

NOWY WIZERUNEK OPOCZNO S.A.

Na konferencji prasowej zorganizowanej na targach Budma 2003 Opoczno S.A. zaprezentowało swój nowy wizerunek, na który składa się m.in. nowe logo oraz strategia funkcjonowania na rynku. Najstarszy polski producent (w 2003 r. firma obchodziła 120-lecie istnienia) chce w ten sposób \"odmłodzić\" swoich odbiorców - zwrócić się w stronę klientów młodych i dynamicznych, którzy cenią sobie estetykę wnętrz i którzy potencjalnie kilka razy będą urządzać swoje łazienki. Nowe płytki Opoczno S.A. pokazane na Budmie prezentowały już nowy kierunek - były to płytki w modnych obecnie formatach (m.in. 30x45 cm oraz 10x10 cm).

 

LUTY

POWSTANIE NOWA FABRYKA JOPEX

Na początku 2003 roku informowaliśmy o inwestycyjnych planach Jopexu. Firma zapowiadała budowę nowego zakładu ceramiki sanitarnej w Zabrzu w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Fabryka miała powstać w zaadaptowanym na ten cel budynku o powierzchni 18 tys. m kw, w którym wcześniej produkowane były płyty betonowe. Plany zakładały, że produkcja w nowym zakładzie rozpocznie się na początku 2004 roku. Jak się obecnie dowiedzieliśmy plany firmy uległy modyfikacji. - Inwestycja będzie realizowana w roku bieżącym - powiedział Rafał Kolano, prezes firmy Jopex Sp. z o.o., która została powołana do realizacji tej inwestycji.

 

MARZEC

KOHLER W POLSCE

Od 1 marca działa w Polsce przedstawicielstwo firmy Kohler. Kohler jest jednym z trzech największych producentów wyposażenia łazienkowego w Ameryce Północnej i Europie. Obok podstawowego brandu Kohler (m.in. ceramika sanitarna, baterie, wanny żeliwne i akrylowe, baterie, kabiny prysznicowe) w skład jego oferty wchodzą takie marki jak Neomedian, Jacob Delafon, Sanijura, Canac i in. Przedstawiciel firmy - Piotr Mejza - rozpoczął pracę nad tworzeniem sieci dystrybutorów. Następnym etapem będzie budowanie ekspozycji pokazowych w placówkach handlowych.

TARGI ISH - PRZEGLĄD TENDENCJI

W dniach 25-19 marca we Frankfurcie odbyły się Międzynarodowe Targi Techniki Grzewczej, Sanitarnej i Wyposażenia Łazienek ISH. Targi ISH - odbywające się w cyklu dwuletnim - to przegląd najważniejszych tendencji i zjawisk, jakie zachodzą na rynku wyposażenia łazienek oraz idealne miejsce aby lansować nowe produkty, marki, koncepcje działania. Na ISH debiutowały m.in. bateria Hansamurano (Hansa), rączka prysznicowa Raindance (Hansgrohe), kabina Life Evolution (Duscholux), seria The Joop!Bath (Kludi, Keramag, Koralle, Steuler), panel Helis (Pharo) i inne produkty. Większość z nich jest już obecna na polskim rynku. Na targach ISH obecni byli m.in. Sanplast, Technic Industry, Kabi.

 

NOWELIZACJA PRAWA BUDOWLANEGO

W końcu marca Sejm podpisał ustawę o nowelizacji ustawy Prawo budowlane z 7 lipca 1994 r. Wprowadzone przez nowelizację zmiany m.in. upraszczają procedury administracyjne w procesie budowlanym rozszerzając katalog obiektów i robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę. Z obowiązku uzyskiwania pozwolenia na budowę zwolniono m.in. przydomowe baseny o powierzchni do 30 m kw. oraz przebudowę i remont przyłączy gazowych, wodociągowych, kanalizacyjnych i cieplnych. Zaostrzono też m.in. mechanizmy dyscyplinujące organy administracyjne, co ma przyspieszyć proces budowlany, oraz wprowadzono system kontroli obiektów budowlanych. Nowelizacja dopuszcza też możliwość legalizacji pewnych przypadków samowoli budowlanych.

 

KWIECIEŃ

RUSZYŁA NOWA FABRYKA POOL-SPA

25 kwietnia firma Pool-Spa uroczyście otworzyła w Gryficach nową fabrykę wyrobów akrylowych. Obiekt o powierzchni 8 tys. m kw. stanął w niespełna 8 miesięcy. Inwestycja ta kosztowała firmę blisko 18 mln zł. W następnych etapach przedsięwzięcia firma planuje wybudować kolejne hale produkcyjne, a na miejscu starego zakładu produkcyjnego postawić nowoczesne centrum magazynowe. Nowa fabryka Pool-Spa jest drugą inwestycją w Polsce hiszpańskiego koncernu Roca Sanitario S.A. - właściciela firmy.

 

KONKURS ŁAZIENKA - WYBÓR ROKU 2003 ROZSTRZYGNIĘTY

15 kwietnia ogłosiliśmy wyniki drugiej edycji konkursu Łazienka - Wybór Roku i wręczyliśmy nagrody. Spośród 129 zgłoszonych produktów 13 uhonorowanych zostało tytułami \"Łazienka - Wybór Roku 2003\". Są to naszym zdaniem produkty o wysokiej jakości i dobrym wzornictwie, a ich producenci dbają także o \"osadzenie\" produktu na rynku: czyli atesty, gwarancje, serwis. Rozdanie nagród odbyło się w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.

 

CZERWIEC

PREMIERA IL BAGNO ALESSI

4 czerwca w Pałacu Prymasowskim w Warszawie odbyła się polska premiera projektu Il Bagno Alessi. Jest to koncepcja wyposażenia łazienki zaprojektowana przez Stefano Giovannoniego (projektant współpracujący z firmą Alberta Alessiego), a przygotowana przez trzech europejskich producentów - meble, akcesoria i kabina prysznicowa są włoskiej firmy Inda, ceramikę sanitarną i wanny przygotował Laufen, producentem baterii jest Oras. Premiera przygotowana została efektownie i była dużym wydarzeniem nie tylko w branży, ale także w mediach.

 

20 LAT FIRMY SANPLAST

Z okazji jubileuszu

20-lecia działalności firma Sanplast zorganizowała targi wewnętrzne Sanplast 2003, na które zaprosiła głównie swoich partnerów handlowych. Odbywały się one w siedzibie firmy w Wymysłowicach w dniach 24-27 czerwca. Na targach firma zaprezentowała swoją aktualną ofertę handlową oraz nowości - kabiny z linii Sanplast

Exclusive oraz nowe modele wanien z hydromasażem. Firma zapowiedziała też rozwój swojej oferty - w tym celu rozpoczęła w Wymysłowicach budowę nowej hali produkcyjnej. Bliższych szczegółów na temat nowego asortymentu Sanplast nie podał.

 

LIPIEC

DOMOWA MARKA SBS

W lipcu na rynek trafiła grupa produktów pod marką hurtowni SBS. Na początek było to pięć grup produktowych, w których znalazły się m.in. zestawy natryskowe, grzejniki dekoracyjne, dolnopłuk oraz zestawy montażowe do w.c. Produkty pochodzą od renomowanych, krajowych producentów. SBS będzie je sprzedawać pod marką SBS i wyłącznie w punktach handlowych należących do swojej sieci. SBS jest pierwszą Grupą, która zdecydowała się na takie przedsięwzięcie.

 

HERBEAU CREATIONS W POLSCE

Od lipca francuska firma Herbeau Creations - producent luksusowego wyposażenia łazienek i kuchni - organizuje sieć dystrybucji w Polsce. Cechą charakterystyczną produktów tej marki jest wzornictwo utrzymane w stylistyce retro oraz stosowanie tradycyjnych materiałów (porcelana, mosiądz, nikiel) w połączeniu z nowoczesną technologią. Dystrybucją produktów i promocją marki Herbeau zajmuje się firma Stepim z Warszawy.

RUSZYŁA PRODUKCJA ATLASA W ROSJI

25 lipca ruszyła produkcja w fabryce Grupy Atlas w Dubnej pod Moskwą. Nakłady na tę pierwszą zagraniczną inwestycję firmy wyniosły 5 mln USD. Na razie pracować tam będzie jedna linia technologiczna, która może osiągnąć wydajność 1000 ton na dobę. W nowej fabryce produkowane będą cztery wyroby Atlasa: uniwersalna zaprawa klejowa, zaprawa klejowa o zwiększonej plastyczności, zaprawa wyrównująca, zaprawa klejowa do styropianu. Wyroby Atlasa obecne są na rosyjskim rynku od 1996 roku.

 

SIERPIEŃ

10 LAT CERAMIKI PARADYŻ

Ceramika Paradyż ma już 10 lat. Jubileusz ten firma świętowała ze swoimi partnerami handlowymi 30 i 31 sierpnia w Pułtusku. Za wydarzenia, które miały największy wpływ na rozwój Ceramiki Paradyż firma uznała m.in. uruchomienie technologii monocottury i monoporosy, uruchomienie nowego, zmodernizowanego zakładu w Opocznie, otwarcie zakładu w Tomaszowie Mazowieckim, przejście na białą masę, uruchomienie czwartego zakładu - Paradyż sp. z o.o. oraz wdrożenie systemów zarządzania jakością ISO 9001:2000 i ISO 14000.

 

WRZESIEŃ

INSTALEXPO 2003 ODWOŁANE

Po 11 edycjach odwołano Międzynarodowe Targi Technik Sanitarnych, Grzewczych, Gazowych i Klimatyzacyjnych Instalexpo. Impreza planowana była na 10-12 września 2003. Jak poinformowało Międzynarodowe Centrum Targowe z Warszawy - organizator targów Instalexpo - decyzję taką podjął Instalator Polski (właściciel tytułu targowego) tłumacząc ją trudną, ogólną sytuacją w gospodarce, a w szczególności branży instalacyjnej. Na decyzję tę wpłynęły także dotychczasowe opinie wystawców.

 

RUSZYŁA FABRYKA MAPEI W GLIWICACH

Fabryka w Gliwicach dołączyła do grona 38 fabryk Mapei na całym świecie - 12 września odbyło się uroczyste otwarcie zakładu. Polska jest dla Mapei strategicznym miejscem do dalszego rozwoju w Europie Środkowej i Wschodniej. W zakładzie w Gliwicach produkowane są obecnie zaprawy klejowe do mocowania płytek ceramicznych i kamienia naturalnego, zaprawy do spoinowania oraz masy samopoziomujące. Firma zamierza stopniowo wprowadzać do produkcji inne wyroby z oferty, co pozwoli na zmniejszenie importu z innych zakładów Mapei.

 

NOWY ZARZĄD STOWARZYSZENIA ŁAZIENKA 2001

15 września w Warszawie na walnym zgromadzeniu odbyły się wybory nowych władz Stowarzyszenia Łazienka 2001. Dotychczasowy zarząd pełnił swoją funkcję przez dwie kadencje. Nowy zarząd tworzą: Jacek Różycki (Pool-Spa) - prezes, Wiesław Podraza (Sanplast) - wiceprezes, Krzysztof Ornowski (ORiSTO) - wiceprezes. Przewodniczącym komisji rewizyjnej został Jan Zachara (Grohe), a jej członkami: Kazimierz Golemiec (Kermi) i Grzegorz Pielak (KFA).

 

CERSAIE 2003 - AKCENT NA KOLOR

Od 25 do 29 września w Bolonii odbywały się Międzynarodowe Targi Płytek Ceramicznych i Wyposażenia Łazienek Cersaie. Nie bez przesady targi te nazywane są świętem płytki ceramicznej - najważniejszą imprezą dla projektantów i architektów specjalizujących się we wnętrzach oraz oczywiście dla samych producentów płytek. Co się będzie po Bolonii \"nosiło\" w płytkach ceramicznych? Otóż nastąpił pewien zwrot ku minimalizmowi - największą siłę oddziaływania mają mieć teraz kolor i format. Zapamiętać też warto słowa relief i faktura. Podobnie jak w ubiegłym roku Polskę reprezentowały dwie firmy - Ceramika Paradyż i Logo. Obaj producenci brali udział w targach Cersaie po raz trzeci.

 

PAŹDZIERNIK

KONKURS NA ŁAZIENKĘ PUBLICZNĄ

7 października w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego Sanitec Koło wręczył nagrody w konkursie na łazienkę publiczną. Tradycyjnie też otwarta została pokonkursowa wystawa projektów łazienek zgłoszonych do konkursu. Grand Prix zdobył projekt wolno stojącej toalety publicznej z wiatą, ławkami i stojakiem na rowery (kompleksowe rozwiązanie dużego przystanku komunikacji publicznej). Jego autorem jest Adam Kraszewski z Warszawy. Był to piąty konkurs organizowany przez Sanitec Koło.

 

II SALON ŁAZIENEK I KUCHNI

Targi Salon Łazienek i Kuchni organizowane przez Wydawnictwo Murator odbyły się w dniach 16-19 października w Warszawie. Była to druga edycja salonu (pierwsza odbyła się w 2001 r.). W tym roku na targach swoją ofertę zaprezentowało blisko 50 wystawców, czyli o ok. 20 firm mniej niż w pierwszej edycji. Można było zobaczyć m.in. produkty firm: Koło, Duschy, KFA, Plusa.

 

ŚRODOWISKO BUDOWLANE PROTESTUJE

Jednym z wyrazów protestu środowiska budowlanego przeciwko podwyżce stawki VAT na materiały budowlane były działania Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej Budownictwa. We wrześniu PIP-HB zorganizowała seminarium, na którym dyskutowano ww. problem. Izba - w oparciu o opinie swoich członków i całego środowiska, domaga się obniżenia stawki VAT na materiały budowlane do średniego poziomu europejskiego - 16-18 proc. W październiku zaś Izba rozesłała do mediów \"Apel środowiska polskich budowlanych\" wraz z symbolem graficznym sygnalizującym problem 22-proc. podatku w budownictwie.

 

RUSZYŁ KATOWICKI SALON TTW OPEX

25 października w Katowicach otwarty został salon wyposażenia wnętrz TTW Opex. W obiekcie o powierzchni ponad 10 tys. m kw. znajduje się kilkanaście indywidualnych salonów oferujących materiały wykończeniowe oraz wyposażenie wnętrz. Swój salon ma tu m.in. firma Art Ceramika.

 

GRUDZIEŃ

BĘDZIE PIĄTA FABRYKA CERAMIKI PARADYŻ

W grudniu Ceramika Paradyż poinformowała, że zarząd firmy podjął decyzję o budowie kolejnego zakładu produkcyjnego w Tomaszowie Mazowieckim. Budowa nowej fabryki ma rozpocząć się w pierwszym kwartale 2004 r. a zakończyć w 2005 r. Koszt inwestycji szacowany jest na 86 mln zł. Zakład Tomaszów 2 będzie piątym zakładem Ceramiki Paradyż.

 

FIRMA SBS PODSUMOWAŁA ROK

Na świątecznym spotkaniu swoich partnerów, które odbyło się w Zakopanem w dniach 12-14 grudnia firma SBS przedstawiła między innymi raport z działalności Grupy za 2003 rok. Był to jej pierwszy pełny rok finansowy. Z raportu wynika, że firmy należące do SBS osiągnęły obrót w wysokości blisko 420 mln zł. Sama centrala Grupy uzyskała w drugim półroczu 2003 r. przyrost obrotu w wysokości 74 proc. (w stosunku do analogicznego okresu roku 2002).

 

AQUAFORM POPULARYZOWAŁ HYDROMASAŻ

W grudniu zakończyła się akcja firmy Aquaform przeprowadzana pod hasłem \"Dni hydromasażu\". Jej celem było popularyzowanie hydromasażu jako sposobu na relaks i poprawę samopoczucia oraz zapoznanie klientów z ofertą wanien z hydromasażem marki Aquaform. \"Dni hydromasażu\" organizowane w wybranych salonach łazienkowych odbyły się w kilkunastu miastach Polski.

 

 

ROK 2003 W BRANŻY WYPOSAŻENIA ŁAZIENEK PODSUMOWUJĄ PRZEDSTAWICIELE FIRM: SANITEC KOŁO, POOL-SPA, KFA, CERAMIKA PARADYŻ, SBS.

Maciej Korycki - dyrektor SBS Sp. z o.o.

- Dla branży był to kolejny trudny rok. Obserwowaliśmy dalszą recesję liczby rozpoczynanych inwestycji, a oznaki ożywienia w drugim półroczu były wynikiem raczej planowanych zmian podatkowych niż wskazywały na rozwój rynku. Sprzedaż odbywała się w znacznym stopniu na cele remontowe. Na tym tle rezultaty partnerów SBS przedstawiają się bardzo dobrze.ĘOgółem firmy przynależące do SBS osiągnęły obrót za 2003 rok w wysokości blisko 420 mln zł, co w porównaniu z rokiem 2002 daje średni przyrost obrotu w poszczególnych firmach na poziomie 16 proc.

Dla Grupy SBS rok 2003 był pierwszym pełnym rokiem finansowym działalności. Wyniki spółki nie są odzwierciedleniem rozwoju rynku, a wyłącznie potwierdzeniem teorii mówiącej, że w trakcie recesji udział w rynku powiększają tylko najsilniejsze, najlepiej zorganizowane firmy - kosztem mniejszych i słabszych. Następuje dalsze, choć bardzo powolne oczyszczanie rynku z firm nierzetelnych i słabych finansowo. Centrala SBS-u uzyskała za drugie półrocze 2003 r., w stosunku do analogicznego okresu 2002 r., przyrost obrotu w wysokości 74 proc. Średni odsetek zakupów poprzez centralę SBS-u w stosunku do łącznych przychodów udziałowców wyniósł w roku 2002 23 proc., a w roku 2003 prawie 38 proc. Można więc przyjąć, że w drugim roku działania spółki, należące do niej hurtownie ponad jedną trzecią zaopatrzenia realizowały przez centralę. Na tle innych grup jest to wskaźnik wręcz wzorcowy. W sytuacji recesji w branży, SBS przyjęła drogę szczególnie ofensywnych działań marketingowych.

 

 

Rafał Domaradzki, dyrektor Działu Innowacji i Wdrożeń Ceramiki Paradyż

- Koniec ulgi budowlanej i spekulacje na temat zmiany stawki VAT na materiały budowlane spowodowały ożywienie w branży budowlanej w 2003 r.; wpłynęły również na producentów płytek ceramicznych w Polsce. Ceramika Paradyż znalazła się w grupie firm, które miały szansę wykorzystać sprzyjające symptomy rynkowe, m.in. dzięki ciekawej ofercie produktowej, poczynionym inwestycjom i zmianom w strukturze organizacyjnej. Dynamicznie przeprowadzone zmiany pozwoliły na polepszenie jakości produkcji i oferowanie produktów bardziej złożonych technologicznie, o ciekawszych efektach estetycznych zgodnych z oczekiwaniami rynku.

Podsumowując rok 2003 w zakresie produktowym: oferta Grupy Paradyż została gruntownie odnowiona - wycofano wiele wzorów, a wzory wprowadzone na rynek spotkały się z bardzo dobrym odbiorem klientów, wpływając na znaczny wzrost sprzedaży w stosunku do lat ubiegłych we wszystkich grupach asortymentowych.

Grupa Paradyż rozbudowała linie produkcyjne poszczególnych zakładów. Uruchomienie nowych linii produkcyjnych oraz wyposażenie istniejących w nowe urządzenia pozwoliło na uwolnienie mocy produkcyjnych oraz produkcję nowych technologicznie wyrobów, o ciekawszych efektach wzorniczych, zgodnych z najnowszymi światowymi tendencjami i oczekiwaniami klientów Grupy Paradyż na całym świecie.

Grupa Paradyż położyła nacisk na rozwój ekskluzywnych płytek dużych formatów (w tym płytek rektyfikowanych); nie zapomniano jednocześnie o płytkach kuchennych małych formatów. Firma rozpoczęła produkcję dekoracji w nowych technologiach water jet (dekoracje cięte) oraz Murano (nowoczesne dekoracje szklane Matrix, Magic, Fantazja).

Rok 2003 to również wdrożenie kolekcji, które stały się wizytówką Grupy Paradyż: rektyfikowane Kasandra/Santiago, Kasiopea/Orion, kolekcja Izolda/Tristan, inspirowane motywami wschodnimi Kobe/Kioto, Osaka/Tokyo oraz samodzielne gresy szkliwione, np. Galileo i Genesis.

 

 

Jacek Różycki, dyrektor generalny firmy Pool-Spa i prezes Stowarzyszenia Łazienka 2001

- Pierwsze półrocze 2003 roku było zachowawcze, druga połowa roku była znacznie lepsza, końcówka zaś - głównie grudzień - dla wielu rewelacyjna. Wszyscy wiemy dlaczego - sztuczny popyt na materiały budowlane generowany był zamieszaniem spowodowanym niepewną sytuacją z ulgą budowlaną i zapowiadaną podwyżką podatku VAT.

Jeśli chodzi o Pool-Spa, śmiało mogę powiedzieć, że był to dla firmy dobry rok - zwiększyliśmy sprzedaż na rynku krajowym, wzmocniliśmy też naszą pozycję za granicą. Wydarzeniem, które zdominowało życie i działanie naszej firmy było oczywiście otwarcie nowej fabryki - pracujemy teraz w zupełnie innych warunkach. W 2003 r. wyposażyliśmy też nasze wanny w zupełnie nowe sterowniki.

Jeśli chodzi o działania Stowarzyszenia Łazienka 2001, to za najistotniejszą sprawę uważam kwestię targów dla branży. Poszukiwania alternatywy dla Międzynarodowych Targów Poznańskich nie przyniosły rezultatu, głównie ze względów lokalowych. Wielu krajowych organizatorów imprez targowych jest świetnie przygotowanych organizacyjnie, żaden jednak nie jest w stanie zapewnić odpowiednich warunków lokalowo-wystawowych. Naszym celem jest bowiem skupienie na jednej imprezie targowej całej branży - nie tylko wyposażenia łazienek, ale także producentów płytek ceramicznych i instalacji sanitarnych. Kontynuujemy negocjacje z MTP i wierzymy, że w 2006 r. powstanie impreza targowa, odbywająca się w cyklu dwuletnim, spełniająca oczekiwania branży.

 

 

Marek Kukuryka, prezes Sanitec Koło

- 2003 rok uznaję za udany dla Sanitec Koło. Dobrze oceniam wynik sprzedaży, zdecydowanie powyżej poprzedniego roku był eksport, ale także sprzedaż krajowa. Dobry wynik finansowy, udane wprowadzenie na rynek nowych wyrobów - seria Ego, cała paleta mebli, kabiny Akord, wanny jak np. Furora.

Był to także rok dobry w kontekście zjawisk zachodzących na rynku. Mam tutaj na myśli postawę coraz większej grupy naszych klientów, którzy zdecydowanie preferują wynik finansowy nad bezsensownymi wyprzedażami, zaczynają oceniać dostawców pod kątem długoterminowej koncepcji działania na rynku, lojalności w stosunku do nich. Dzięki takim klientom marża i sprzedaż była dobra. I co cieszy, ich liczba zwiększa się.

Nie sądzę, bym miał z kolei coś odkrywczego do powiedzenia na temat otoczenia gospodarczego w Polsce. Dobrze rokuje plan Hausnera, jeżeli tylko będzie realizowany w pełni i jest to światełko w tunelu bałaganu i braku koncepcji co zrobić z naszym krajem dalej. Jako szef Rady Nadzorczej Związku Pracodawców - Producentów Materiałów dla Budownictwa, partycypuję w działaniach na rzecz nadania strawnej formy ustawie o VAT w naszej branży oraz ucywilizowania sprawy certyfikacji wyrobów. Są to, niestety, działania w dużej mierze obronne wobec chaosu wprowadzanego przez parlament i rząd, i przykro, że na tego typu działaniach musimy się koncentrować.

 

 

Grzegorz Pielak, prezes zarządu Krakowskiej Fabryki Armatur S.A.

- Rok 2003 to dla Krakowskiej Fabryki Armatur S.A. okres intensywnej pracy nad umocnieniem pozycji firmy jako największego krajowego producenta armatury sanitarnej. W dobie recesji firmie udało się osiągnąć korzystne wyniki finansowe, zwiększoną produkcję, eksport i rozwijać ambitny plan inwestycyjny.

W ofercie firmy pojawiły się w 2003 roku m.in. baterie bezdotykowe, zawory oszczędnościowe. Poszerzona też została gama natrysków przesuwnych. Producent wciąż stawia na wysoką jakość wyrobów i nowoczesne wzornictwo.

Spełnianie międzynarodowych standardów zaowocowało przyznaniem firmie szeregu prestiżowych nagród, w tym m.in.: Medalu Europejskiego przyznanego wspólnie przez BCC i UKIE, Złotej Firmy 2003 z rubinem, Wybitnego Polskiego Eksportera, Nagrody Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.

W najbliższej przyszłości przewidywana jest dalsza modernizacja prowadząca do powstania nowoczesnego zakładu produkcyjnego. Planowane jest podjęcie działań dających możliwość pozyskania dodatkowego kapitału na przejęcie 4 -5 firm z branży i stworzenie wokół spółki grupy kapitałowej działającej w branży łazienkowej. Stanowi to podstawę przyjętej przez firmę polityki rozwoju konkurencyjnej pozycji rynkowej. W najbliższym czasie Armatura zamierza na ten cel wydać około 20 mln zł.

W minionym roku na rynku budowlanym obserwowane było lekkie ożywienie, które zaowocowało wzrostem ilości oddanych mieszkań i remontów. Aczkolwiek nie można zapominać, że niewątpliwy wpływ na to miało planowane podwyższenie podatku VAT w budownictwie z 7 do 22 proc., które ma nastąpić po naszej akcesji do Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA