Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Polski rynek mebli łazienkowych pełen jest atrakcyjnych propozycji

REKLAMA

Wyposażenie salonu kąpielowego w funkcjonalne meble staje się z każdym rokiem istotniejsze, co jest niewątpliwie związane z faktem nasilonego wprowadzania oferty meblowej przez firmy produkujące do tej pory głównie ceramikę łazienkową. Chociaż przemysł meblowy na polskim rynku rozwija się świetnie, to jednak segment firm produkujących wyłącznie meble łazienkowe ze swoją specyfiką można określić jako stosunkowo marginalny. Nie zmienia to jednak faktu, że rynek jest pełen atrakcyjnych meblowych propozycji dedykowanych wnętrzom łazienkowym.

Nie bez powodu swego czasu wykształciła się ścisła czołówka firm produkujących wyłącznie meble łazienkowe. Było to przede wszystkim efektem braku dużej konkurencji na polskim rynku. Ponadto firmy wyrosłe na gruncie lat 90-tych jednoznacznie mogą orzec o faktycznych przyczynach tego faktu. Wydają się one być może banalne, ale jest to przede wszystkim związane z faktem rozwoju polskiego designu meblowego, który skupił się najpierw na ekspozycji tego co jest widzialne w domu na pierwszy rzut oka, w mniejszym stopniu skupiając się na samej łazience. Jednakże przemiany w tej materii są widoczne.
Marginalność rynku mebli łazienkowych to również kwestia świadomości społecznej, bo planując inwestycję myśli się najpierw o salonie, kuchni, zaś łazienka jest na końcu. Widać to na przykładzie firm deweloperskich, które proponują kompleksowe wyposażenie i rekomendują nasze meble. Wtedy zaczyna się przełamywać stereotyp, że łazienka jest tylko dodatkiem – stwierdza Rafał Czapiewski, dyrektor handlowy w firmie Antado
Oczywiście specyfika produkcji mebli łazienkowych to charakterystyczne materiały wodooporne i szereg zastosowań przeznaczonych wyłącznie na potrzeby salonu kąpielowego. Z pewnością te kwestie przeważyły, że ostatecznie pewniejsza konkurencja coraz częściej pojawia się nie tyle w samej branży meblowej, co w typowo łazienkowej oscylującej wokół produkcji całościowego asortymentu do łazienki. I tak też firmy, które za swój główny produkt upatrują ceramikę, również dokooptowują do niej meble, które są dopasowane nie tylko do samych umywalek, ale i do stylistyki całych zestawów ceramicznych. Specyfikę tej branży potwierdzają producenci oferujący kompletne rozwiązania do salonu kąpielowego. Przy czym wzbogacenie swojej oferty o meble uważają za rzecz konieczną.
Branża meblowa w Polsce jest dosyć trudna i jest to także wyzwanie dla Riho. Patrząc na liczby i potencjał kolegów na zachodzie jest to następny krok naprzód, który może wykonać oddział polski w perspektywie 2-3 lat. Pozwoli to na lepsze ugruntowanie pozycji na rynku, ale i rozszerzenie asortymentu tak, że będzie można wyposażyć łazienkę w najważniejsze elementy spośród produktów jednej firmy – mówi Wojciech Siejek, dyrektor ds. handlowych Riho Polska.

Design. Jeśli chodzi o kwestie typowo estetyczne, to polskie meble łazienkowe na pewno mogą pochwalić się ciekawym designem. Oczywiście nietypowe wzornictwo jest doceniane również za granicą. Stąd są to meble często eksportowane. Przy czym mniejsze firmy meblowe zawsze służą bezpośrednio radą dla niezdecydowanego klienta. Na pewno jest to również podyktowane mniej masową produkcją, której specyfika jest nierzadko bliższa manufakturze.
Czasami klienci starają się dopasować umywalkę do „naszego” mebla lub odwrotnie, co odradzamy. Związane jest to z pewnym sprawdzonym komunałem: „jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”. Staramy się oferować klientom rzeczy sprawdzone, które pasują do siebie. Poza tym nasze bronią się same. Na pewno istotne jest dla klientów, że mają wybór. W przypadku produktów naszej firmy jest to świadomy wybór – stwierdza Rafał Czapiewski.
Tak więc z jednej strony niewielkie firmy meblowe dyktują własny i bardzo indywidualny styl, z drugiej strony duże firmy z branży łazienkowej wpisują się w bardziej obowiązujące trendy, które są skierowane do konkretnego klienta. Nie na darmo większość mebli dopasowuje się do wstępnie powstałych linii ceramiki sanitarnej. Niewątpliwie więc zarówno klient jak i architekt mają szeroki wybór. Zwłaszcza, że zawsze w odwodzie są jeszcze meble bezpośrednio zamówione u stolarza, które z pewnością ułatwiają prace architektom, którzy wolą mniej typowe rozwiązania.

Kwestie techniczne. Meble łazienkowe to nie tylko wysoka estetyka. Większość mebli łazienkowych posiada lub powinna posiadać wymagane atesty. Jednak odpowiednie użytkowanie mebli to podstawa, bo faktycznie meble łazienkowe często uważa się za wodoodporne, a tak nie jest. Są one jedynie wilgocioodporne lub wykonane z płyty wodouodpornionej, o czym powinien informować producent zalecając zarazem umiejętne użytkowanie. Obecnie jednak istotniejsza wydaje się już kwestia ulepszeń, które nie tylko ułatwiają korzystanie z łazienki, ale również są bardzo praktyczne i w zasadzie mowa tu o rozwiązaniach koniecznych, wymaganych przez klienta, czy też najprościej rzecz biorąc – o funkcjach ułatwiających użytkowanie mebli. Na ogół są to dodatki, które klient może samodzielnie wybrać, alternatywna jest zazwyczaj opcja podstawowa – meble bez jakichkolwiek ulepszeń. I tak na przykład firma Elita Meble stosuje w swoich meblach zawiasy samowypychające – sytem „push to open” oraz system cichego zamykania, czy też szuflady, które swobodnie wysuwa się do końca.
Branża mebli łazienkowych rozwija się bardzo dynamicznie, w związku z tym konieczne są innowacyjne rozwiązania produkcyjne, które ułatwią obsługę i uczynią codzienne użytkowanie bardziej komfortowym. W tym celu wyposażyliśmy naszą nową serię „Young” w samowypychający system „push to open” oraz kilka kolekcji („Kwadro”, „Rennel”, „Serenity”) w zawiasy z opcją cichego samodomyku, natomiast szuflady zostały wzbogacone w możliwość pełnego wysuwu. Dzięki tym rozwiązaniom oferta staje się bardziej rozpoznawalna i atrakcyjna na tle konkurencji – stwierdza Iwona Semeniuk, specjalista ds. marketingu w firmie Elita Meble.
Firma Antado z kolei oferuje system cichego zamykania zarówno opcjonalnie, jak i jako standard w określonych seriach. Podobnie rzecz się ma z oferowanymi przez firmę regałami z uchylnymi koszami na bieliznę.
Firma w sztandarowych seriach proponuje klientom wybór – dla klientów mniej wymagających: klasyczne okucia meblowe, a dla bardziej wymagających meble z cichym domykaniem opartym o osprzęt wiodących firm. Rozwiązanie wpływa na cenę, ale i podnosi jakość oraz długowieczność mebli. W przypadku innych naszych serii jak np. „Cherry” ciche domykanie jest standardem i klient otrzymuje już takie meble bez dopłaty. Posiadamy także takie rozwiązania jak regały z koszami na bieliznę, tutaj klient również może wybrać regał wysoki z koszem, ale może mieć również typowy, otwierany regał. Nie różnią się one wyglądem, a jedynie rozwiązaniem – mówi Rafał Czapiewski.
Wspomniany powyżej osprzęt wiodących firm, to przede wszystkim produkty marki Blum, która jest liderem jeśli chodzi o systemy drzwi, zawiasów i szuflad. Jej osprzęt posiada dożywotnią gwarancję, więc jest często wykorzystywany przez firmy meblowe. Najciekawsze rozwiązania tej firmy to m.in.: „Aventos HL” - podnośnik unoszący front ponad korpus, „Tip-On” to system umożliwiający swobodne otwieranie bezuchytowych drzwiczek w szafkach, „Servo-Drive” – elektryczny system wspierający otwieranie szuflad, „Blumontion” – umożliwia ciche domykanie szafek. Przy czym prosty montaż i swobodna regulacja to największe atuty produktów firmy Blum.
Inne ułatwienia wprowadzane w samej materii mebla, są związane z lustrami. Najpopularniejszy jest system chroniący lustro przed zaparowaniem – antifog, który stosuje się raczej powszechnie.
Firma Riho z kolei poszła o krok dalej i wprowadziła pomysły przeznaczone głównie dla kobiet i wiążą się one z dbałością o wygląd, jednak firma również ma typowo ergonomiczne rozwiązania związane z przemianowaniem wielkości mebli tak, aby nie zajmowały za dużo miejsca w pomieszczeniu kąpielowym.
W jednym z modeli mebli jest lustro dzielone nie na połowę, ale na 1/3 do 2/3. Taki podział lustra w szafce pozwala przy otwartych drzwiach lustra i przeglądaniu się w jednym z nich widzieć tył głowy, co jest ułatwieniem przy czesaniu się. W innej szafce mamy lustro podnoszone do góry. Z kolei w przypadku serii mebli „Slimline” i „Smartline” różnią się one wewnątrz kształtem umywalki w zależności do jakiego kształtu wanny (owal lub prostokąt) ma pasować. Są to meble do mniejszych łazienek, ich głębokość jest na 38 cm, a standard w Polsce to 40-45 cm. Takie rozwiązanie zaoszczędza przestrzeń – tłumaczy Wojciech Siejek.
Przykładem mebli łazienkowych, które są już całościowym systemem jest nowy produkt Duravitu „Mirrorwall” zaprojektowany przez Herberta Schultes. Jest to innowacyjny system ściany lustrzanej. Można go porównać do luster w salach klubów tanecznych, czy też fitness. Jego przeznaczenie jest związane z dbałością o ciało i z aktywnością ruchową w zaciszu domowym. Manipulacja „skrzydłami” luster umożliwia stworzenie swoistego gabinetu luster. Z kolei firma Villeroy&Boch wprowadziła ławę „SmartBench”, która pełni funkcję toalety, a po zamknięciu staje się przydatnym i estetycznym meblem. Jednocześnie V&B wprowadził właśnie program meblowy „Shape” polegający na modułowym systemie szafek podumywalkowych i blatów. Dzięki, którym można z łatwością zaplanować nawet niewielką przestrzeń w łazience. Inne ciekawe rozwiązania w meblach proponuje np. marka Tiger – umożliwia kompletowanie blatów meblowych ze wspornikami, które również pełnią funkcję wieszaka na ręcznik. Ponadto w ofercie marki są regały, które wyposażono w specjalne przykrywy przeznaczone do składowania biżuterii itp. drobiazgów. Z kolei firma Meble21 oferuje praktyczne nóżki z możliwością ich regulacji, czy też drzwiczki otwierane na prawo i lewo. Ideal Standard natomiast dodatkowo umożliwia klientom naniesienie na meble dekorów: kwiatowych, arabeski lub strukturalnych. Tego typu ulepszenia na pewno świetnie się sprawdzają i kuszą inwestora, zarówno jako ciekawostki, ale również jako czysto praktyczne zastosowania. Jednak ostateczny wybór klienta bywa często podyktowany czymś zupełnie innym.
Meble łazienkowe to specyficzna grupa towarowa, w której istnieje bardzo szeroka oferta gotowych zestawów meblowych, różnorodnych zarówno pod względem materiałów użytych do produkcji, jak i wzornictwa. Mając tak bogaty wybór ofert klienci decydują się przede wszystkim na gotowe zestawy. Z drugiej strony na decyzje zakupowe wpływa kwestia zapracowania współczesnego społeczeństwa, pośpiechu oraz braku czasu – mówi Iwona Semeniuk.
Tak więc meble łazienkowe produkowane seryjnie cieszą się coraz większym popytem, co z pewnością przekłada się na fakt, że klient kupując umywalkę może dobrać do niej dopasowaną szafkę. Stąd też niewątpliwie bierze się filozofia firm, jak jest to w przypadku dewizy „Keep it simple” Duravitu. Proste, minimalistyczne kształty są tu cechą nadrzędną. Natomiast meble konfekcjonowane wydają się być kierowane do osób, które szukają mniej schematycznych pomysłów na wnętrze kąpielowe. Najbardziej wymagającym pozostają meble robione na wymiar.
EWA SZYŁKO
ZDJĘCIA: ARCHIWUM FIRM

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA