Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Odbywające się już po raz drugi Ogólnopolskie Spotkanie Branży Łazienkowej w tym roku poszerzyło swoją formułę stając się częścią większej inicjatywy – 1. Konferencji Przemysłu Materiałów Budowlanych (w zeszłym roku spotkanie funkcjonowało samodzielnie). Jednak jak powiedział Robert Sieńko, prezes Stowarzyszenia Łazienka, organizatora spotkania, właśnie takie makroekonomiczne podejście do aktualnych problemów branży łazienkowej może być szczególnie cenne w dzisiejszych realiach rynkowych.
Program spotkania otworzyła prezentacja Ireneusza Kalinowskiego, właściciela agencji Irmedia, na temat public relations jako niedocenianego narzędzia marketingowego. Przedstawił on m.in. wyniki prowadzonego przez jego firmę monitoringu dotyczącego obecności marek łazienkowych w blisko 60 badanych czasopismach i gazetach drukowanych dostępnych na polskim rynku. Wskazał na marki o największej liczbie opublikowanych materiałów typu public relations (przedział czasowy od 2004 do 2008 r.) oraz zaprezentował zmiany zachodzące w tej materii na przestrzeni ostatnich lat. Wśród trendów, które zdominowały polski rynek mediów od strony public relations Ireneusz Kalinowski wymienił m.in. stopniowo zmniejszającą się liczbę publikacji typu public relations, niezmienny poziom wydatków firm na reklamę prasową (pomimo wcześniejszej koniunktury w gospodarce) oraz niezmienną czołówkę pod względem liczby publikowanych informacji PR firm łazienkowych funkcjonujących na polskim rynku. Podkreślał także, że to właśnie czas kryzysu jest okresem weryfikacji pozycji marki, a pozycja zdobyta teraz to krok do przodu przed konkurencją w czasach koniunktury.
Kolejne wystąpienie dotyczyło rozwoju branży wnętrzarskiej w internecie i poprowadziła je Marta Kramp (Gemius S.A.). Według danych Gemius S.A. w listopadzie 2008 r. udział użytkowników w populacji naszego kraju wyniósł 44,4%. Największy odsetek internautów jest w grupie wiekowej 16-24 lata (87%) i w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców (56,1 %). Badania Gemius S.A. wskazują na stale rosnącą liczbę internautów deklarujących, że kiedykolwiek robili zakupy przez internet (do 66% w 2008 r.). Jednak zakup wyposażenia łazienkowego tą drogą należy wciąż do sytuacji sporadycznej. Temat obecności sklepów oferujących wyposażenie łazienek w internecie wywołał żywą dyskusję wśród zgromadzonych. Branża podchodzi bowiem do tego tematu z ostrożnością – wciąż dominuje w niej tradycyjny kanał dystrybucji (salon), który wymaga poniesienia dużych nakładów kosztowych związanych z ekspozycją. Handel internetowy w zrozumiały sposób unika tych problemów, a dodatkowo często pośrednio „wykorzystuje” na swą korzyść ekspozycje w salonach.
Następnie Marta Matracka, redaktor naczelna miesięcznika „Łazienka”, mówiła o ewolucji preferencji Polaków w dziedzinie wyposażenia łazienkowego na podstawie wyników prowadzonego przez miesięcznik rankingu Dobry Produkt. Bada on preferencje zakupowe polskich konsumentów w wybranych grupach asortymentowych. Podsumowanie 4,5 roku prowadzenia rankingu wykazało m.in. niewielką zmienność jeżeli chodzi o gusta Polaków – w wielu grupach asortymentowych wybierane są te same kolekcje. W ostatnich latach polski konsument skłonny był wydawać coraz więcej na wyposażenie łazienki, wykazywał także w swych wyborach silne przywiązanie do marek rodzimych (ze względu na przystępną cenę, atrakcyjne wzornictwo i jakość). Wyjątkiem jest tu jedynie armatura i zestawy prysznicowe, które zdominowały marki niemieckie.
Po tym wystąpieniu, Robert Sieńko zaprosił wszystkich zebranych do dyskusji na temat targów dla branży łazienkowej w Polsce. W tej części spotkania udział wzięli także przedstawiciele targów: Tomasz Kobierski, vice prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich, Dariusz Michalak, dyrektor Targów Kielce oraz Piotr Łukaszewicz z Messe Frankfurt International Sales Partner. Szczególnie reprezentanci polskich ośrodków targowych wyrazili gotowość przygotowania oferty dla branży łazienkowej. A potrzebę funkcjonowania tego typu inicjatywy podkreślali wszyscy biorący udział w dyskusji. Najbardziej atrakcyjną formułą targowego spotkania dla branży łazienkowej byłoby połączenie ich z targami branży grzewczej i instalacyjnej na wzór frankfurckiego ISH. Niestety, zbyt krótki czas przeznaczony na dyskusję nie pozwolił na dojście w tym temacie do konkretnych wniosków.
Ostatnią prezentacją odbywającą się w ramach 2. Ogólnopolskiego Spotkania Branży Łazienkowej, było wystąpienie Piotra Moska (McHayes&Steward Group) dotyczące perspektyw rozwoju handlu w sieciach typu DIY. Jak podał, największym aktualnie zagrożeniem dla sieci typu DIY jest zwiększenie udziału marek własnych i własnego importu (głównie z Chin). Efektem tego jest stopniowe eliminowanie z tego typu sklepów produktów markowych. Kryzys jednak zdaje się tylko w niewielkim stopniu dotykać sieci marketów budowlanych. Notują one znacznie większe wzrosty sprzedaży niż tradycyjny kanał dystrybucji. Największy wzrost notuje natomiast grupa produktów związanych z dekoracją łazienki. Coraz większą popularnością cieszą się także gazetki promocyjne poszczególnych sieci handlowych, a internauci często szukają informacji o lokalizacji marketów i aktualnych promocjach cenowych. W 2008 roku branża DIY była najszybciej rozwijającym się kanałem dystrybucji w segmencie wyposażenia wnętrz. Jednak i tu podejmowane są pewne kroki zabezpieczające przed recesją: redukowany jest poziom zapasów magazynowych, wprowadzane są nowe marki.
MARTA MATRACKA

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA