Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Ceramika Paradyż ratuje kolejne mozaiki

  • Autor: redakcja magazynu Łazienka
  • 09 paź 2014 09:49
Ceramika Paradyż ratuje kolejne mozaiki
Ratujemy Mozaiki w Kinie Kijów / fot. Ceramika Paradyż
Ceramika Paradyż ratuje kolejne mozaiki

Zakończyła się kolejna odsłona społecznej akcji "Ratujemy Mozaiki", organizowanej przez Fundację Architektury i Ceramikę Paradyż. Tym razem uratowano ceramiczną płaskorzeźbę w krakowskim kinie Kijów.

REKLAMA

Odnowiona, wyjątkowa kompozycja o powierzchni 325 metrów kwadratowych jest największą wewnętrzną dekoracją ceramiczną w Krakowie. Została wykonana w 1965 roku przez Krystynę Zgud-Strachocką we współpracy z Wydziałem Ceramiki z Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Bolesławem Książkiem – kierownikiem artystycznym Spółdzielni „Kamionka” w Łysej Górze k. Brzeska.

To tam przez 8 miesięcy powstawała płaskorzeźba. Wykonana została z ręcznie formowanych kafli ceramicznych, odciskanych najpierw w specjalnej glinie. Następnie wypalano je w temperaturze 1000°C, nakładano na nie szkliwo i wypalano ponownie. Gotowe kafle dopiero ułożono na ścianie holu kultowego Kina Kijów. Budowana w latach 1962-1967 rzeźbiarska bryła kina, do dziś stanowi jeden z najlepszych polskich przykładów architektury późnego modernizmu.

Zaprojektowana została przez zespół specjalistów pod kierownictwem wybitnego architekta – prof. Witolda Cęckiewicza. Kino Kijów i ceramiczna płaskorzeźba to wzór „symbiozy” budynku i dekoracji. Mozaikę należy uznać za integralną część kina – w przeszłości widoczna była przez przeszkloną konstrukcję i niejako zaprasza do wnętrza przechodniów.

Przywrócić dawną świetność

Prace konserwatorskie, dzięki którym dekoracja ponownie zachwyca oglądających zostały sfinansowane przez Ceramikę Paradyż. Przewodził im Lubosz Karwat. Płaskorzeźba ceramiczna została oczyszczona z nawarstwień brudu czy cementowych zachlapań. Uzupełniono również liczne ubytki mechaniczne do wysokości 2 metrów – wraz z zachowaniem odpowiedniego dopasowania kolorystycznego. Na koniec powierzchnię dekoracji zaimpregnowano, aby jak najdłużej utrzymała swoje odzyskane walory estetyczne.

Wielkoformatową abstrakcyjną kompozycję można podziwiać teraz w całej okazałości. Jak powiedziała Krystyna Zgud-Strachocka, stworzona płaskorzeźba miała oddawać wrażenie przestrzeni i głębi, kojarzącej się ze sztuką filmową. Wielu z podziwiających dekorację doszukuje się w niej nieskończoności natury czy ogromu wszechświata, inspirowanego pierwszym lotem człowieka w kosmos.

- Grupa Paradyż znana jest z tego, że angażuje się w inicjatywy związane ze sztuką, nie tylko w swojej codziennej działalności, ale również w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu. Cieszymy się, że nasza akcja Ratujemy Mozaiki oprócz misji edukowania i uwrażliwiania społeczeństwa na rzecz niszczejących i ginących, przepięknych dekoracji mozaikowych, funkcjonuje również w wymiarze konkretnych działań. Mamy nadzieję, że za naszym przykładem pójdą również instytucje kultury i samorządy miast – mówi Iwona Filipczak, Rzecznik Prasowy Grupy Paradyż.

Do tej pory, nie licząc Krakowa, poszczególne etapy akcji Ratujemy Mozaiki odbyły się w Warszawie, Łodzi oraz Trójmieście.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA