Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Nowy podatek od sprzedaży zapłacą też e-sklepy i franczyzodawcy

  • Autor: Anna Raducha-Romanowicz
  • 27 sty 2016 13:18
Nowy podatek od sprzedaży zapłacą też e-sklepy i franczyzodawcy
fot. Shutterstock

Ogólnopolskie media informują, że podatek zapłacą również sklepy internetowe. W pierwotnej wersji ustawy o podatku, gdzie głównym kryterium opodatkowania była powierzchnia sklepu stacjonarnego, kwestia opodatkowania e-sklepów nie była podnoszona.

REKLAMA

Wprawdzie nie ma jeszcze kompletu informacji w sprawie nowego podatku od sprzedaży detalicznej, ale praktycznie każdy dzień przynosi wiadomości o kolejnych założeniach dotyczących tego projektu ustawy.

Ogólnopolskie media informują, że podatek zapłacą również sklepy internetowe. W pierwotnej wersji ustawy o podatku, gdzie głównym kryterium opodatkowania była powierzchnia sklepu stacjonarnego, kwestia opodatkowania e-sklepów nie była podnoszona.

Gdy zaczęło mówić się o podatku progresywnym od miesięcznego przychodu, sklepy internetowe weszły do gry i wygląda na to, że podatek ich nie ominie, chyba że zmieszczą się w progu zwolnionym z opodatkowania. Oczywiście nie nastraja to optymistycznie właścicieli sklepów internetowych – polski e-commerce konkuruje głównie niską ceną, która wiąże się bezpośrednio również z niską marżą.

Obciążenie podatkiem może jeszcze bardziej te marże zmniejszyć. Przedsiębiorcy internetowi alarmują więc, że zmniejszy się konkurencyjność polskich e-sklepów i zaleją nas internetowe oferty zza granicy, za którą być może przeniosą się również nasze krajowe e-sklepy by podatku uniknąć.

Zdaniem Małgorzaty Jankowskiej-Blank, szefa departamentu prawnego w firmie Gemius, podatek utrudni funkcjonowanie sklepów, z których dużą liczbę stanowią często startupy, dla których to właśnie niskie koszty działalności są podstawą. To zresztą kolejny problem z jakim będą musieli się uporać właściciele e-sklepów.

E-sklepy już dziś borykają się z całą gamą obowiązków prawnych, które nie dotyczą handlu tradycyjnego: choćby 14 dniowy termin na odstąpienie od umowy. W tej sferze ustawodawca nie zadbał o jednakowe środowisko prawne. Wprowadzenie jednakowego podatku dla handlu tradycyjnego i e-handlu jest niesłuszne – mówi ekspertka.

W mediach pojawiły się również doniesienia, iż w przypadku sieci handlowych rozliczanie podatku od sprzedaży detalicznej będzie obowiązkiem franczyzodawców - będą oni podatek obliczać, pobierać i wpłacać. A w przypadku gdy w sieci zrzeszonych jest kilku franczyzodawców, obowiązek ten spocznie na właścicielu marki handlowej lub podmiotach współuprawnionych posiadających udziały w marce.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie

Komentarze

  • Brawo !
    • Nick, 2016-01-28 18:17:18

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA