Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Polscy konsumenci od 10 lat w UE - podsumowanie [wideo]

  • Autor: Redakcja magazynu Łazienka
  • 06 maj 2014 09:08
Polscy konsumenci od 10 lat w UE - podsumowanie [wideo]
Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK

UOKiK podsumował 10 lat Polski w UE. Według Urzędu w tym czasie poprawiła się ochrona konsumentów, zwiększyła się również skuteczność wykrywania praktyk ograniczających konkurencję.

REKLAMA

W ciągu 10 lat UOKiK wydał ponad 2,5 tys. decyzji w sprawach godzących w interesy słabszych uczestników rynku i uczciwą rywalizację rynkową. Kupując produkty na wspólnotowym rynku, mamy pewność, że wszystkich sprzedawców, producentów i importerów obowiązują te same zasady regulujące ich bezpieczeństwo.

Od 1 maja 2004 roku polscy przedsiębiorcy funkcjonują w systemie nadzoru rynku opartym na dyrektywach nowego podejścia. Zawarte w nich wymagania związane z bezpieczeństwem i ochroną zdrowia oraz środowiska naturalnego dotyczą różnych grup towarów m.in. zabawek i urządzeń elektrycznych. Zgodność produktów z wymaganiami określonymi w tych dyrektywach potwierdza znak CE.

Zalety członkostwa widać również w przypadku pojawienia się produktów niebezpiecznych na rynku – dzięki funkcjonującemu systemowi RAPEX klienci mogą zostać szybko poinformowani o zagrożeniach. Polski Urząd w ciągu dziesięciu lat zgłosił takie informacje 469 razy.

Nowe  narzędzia służące ochronie konkurencji

Od 1 maja 2004 roku możliwe stało się również skuteczniejsze zwalczanie praktyk ograniczających konkurencję. W ciągu ostatnich 10 lat Urząd wydał 979 decyzji w sprawach zmów i nadużywania pozycji dominującej przez przedsiębiorców.

Jedną z najbardziej istotnych zmian było wprowadzenie do polskiego prawodawstwa instytucji „leniency” czyli programu łagodzenia sankcji wobec uczestników nielegalnego porozumienia, którzy zdecydują się na współpracę z UOKiK. Ponieważ większość niedozwolonych porozumień ma niejawny charakter, informacje  uzyskane bezpośrednio od ich uczestników pozwalają na zdobycie dowodów, a tym samym na wyeliminowanie szkodliwych dla gospodarki i konsumentów zmów.

Dotychczas 52 podmioty zdecydowały się na współpracę z Urzędem, rekordowy pod tym względem był 2012 r., kiedy do Urzędu wpłynęło 16 wniosków leniency. Od 2004 r. wydanych zostało 20 decyzji, w których przedsiębiorcy uniknęli sankcji finansowej lub uzyskali jej obniżenie.

Prawa konsumenta pod lepszą ochroną

Konsekwencją bycia Polski w Unii Europejskiej jest podobny zakres ochrony prawnej konsumentów. Stojąc na straży przestrzegania przepisów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał od 2004 roku 1790 decyzji w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Warto wspomnieć, że w  najbliższych miesiącach polscy  konsumenci zyskają jeszcze lepszą ochronę swoich praw, dzięki przygotowywanej Ustawie o prawach konsumenta. Najważniejsze  zmiany, które będą chronić wszystkich słabszych uczestników rynku w Europie - to wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość z 10 do 14 dni oraz wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności związane z zawieranymi umowami.

- Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
(źródło: UOKiK)


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA