Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

The Island (KEN) - projekt artystyczny Dornbracht i DIS

  • Autor: Ryneklazienek.pl, AK
  • 13 lut 2015 01:25
The Island (KEN) - projekt artystyczny Dornbracht i DIS
Stworzona przez DIS i firmę Dornbracht instalacja „The Island (KEN)” to hybryda łącząca obszary życia występujące zwykle zupełnie osobno – kuchenny (społeczny) i łazienkowy (prywatny). Punktem centralnym instalacji jest poziomy prysznic firmy Dornbracht (Horizontal Shower) ze zintegrowaną stacją wody pitnej. / fot. Dornbracht
The Island (KEN) - projekt artystyczny Dornbracht i DIS
The Island (KEN) - projekt artystyczny Dornbracht i DIS

Rodzinne przedsiębiorstwo Dornbracht od 1996 roku promuje wybrane wystawy i projekty kulturalne. Najnowszym przykładem takiego zaangażowania jest współpraca z nowojorskim kolektywem artystycznym DIS.

REKLAMA

Ciągła współpraca z niezależnymi artystami – muzykami, architektami i projektantami – jest dla firmy źródłem nowego spojrzenia na przestrzenie łazienek i kuchni. Znacząco wpływa na postrzeganie kultury przebywania w tych miejscach i wizję kierunków projektowania produktów dla takich przestrzeni. Wyraża to choćby motto marki Dornbracht – „Culturing Life”.

Kontynuacją tej strategii jest zawiązana niedawno współpraca ze znanym nowojorskim kolektywem artystycznym DIS. Wspólny projekt powstał z okazji słynnego Triennale, organizowanego przez nowojorskie New Museum. Osobą spajającą projekt jest współpracujący z firmą Dornbracht od ponad 20 lat dyrektor kreatywny i projektant Mike Meire (zajmuje się kuratelą i współtworzeniem projektów kulturalnych firmy). 

Hybrydowa instalacja

Stworzona przez DIS i firmę Dornbracht instalacja „The Island (KEN)” to hybryda łącząca obszary życia występujące zwykle zupełnie osobno – kuchenny (społeczny) i łazienkowy (prywatny). Punktem centralnym instalacji jest poziomy prysznic firmy Dornbracht (Horizontal Shower) ze zintegrowaną stacją wody pitnej. To oryginalne zastosowanie urządzenia umożliwia wyjątkowe doznania związane z wodą, i to w pozycji leżącej – mamy tu do czynienia z sześcioma „barami wodnymi” znajdującymi się powyżej powierzchni do leżenia. Główne urządzenie sterujące pozwala wybierać pomiędzy różnymi choreografiami wodnymi, działającymi kojąco lub pobudzająco. Instalacja zawiera też wyspę kuchenną z umywalką, polem indukcyjnym i armaturą Dornbracht z serii Lot, sterowaną inteligentnym urządzeniem wyposażonym w nożny sensor. Lot, ze swoim silnie rzeźbiarskim wyglądem i ekstremalnie płaskim wylotem perfekcyjnie wpisuje się w minimalistyczny klimat instalacji.

Co ciekawe, „The Island (KEN)” jest nie tylko prototypem i showroomem, ale też miejscem widowiskowym dla przygotowanych przez kolektyw DIS performance’ów z udziałem zmieniających się aktorów.

Oto pewien filozof rozważa nad „hiperobiektami” w trakcie… przygotowywania sałatki, pewien trendsetter praktykuje ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response, czyli zjawisko percepcyjne charakteryzujące się wyraźnym, przyjemnym uczuciem mrowienia w głowie lub na skórze głowy bądź w innych miejscach ciała w reakcji na wizualne, słuchowe, dotykowe lub węchowe bodźce poznawcze), pewna kobieta w spodniach w khaki bierze prysznic na leżąco, w czasie kiedy z części kuchennej roznosi się zapach podgrzanego masła.

Artyści z DIS podkreślają, że „The Island (KEN)” jest nie tylko „inteligentną wyspą” w najnowszym wydaniu technicznym, ale też potrafi czegoś nauczyć: oprócz kwestii demonstracji produktowych znajduje się tu miejsce dla takich wątków jak bezpieczeństwo danych, zagadnienie gender czy sztuczna inteligencja.

„The Island (KEN)” ma ucieleśniać symbiozę designu i sztuki. W to zestawienie zostają wpisane produkty marki Dornbracht, czego efektem jest przestrzeń rozsadzająca zwyczajowe granice zakresów funkcjonowania i dająca nowe spojrzenie na świat, właśnie z perspektywy firmy niemieckiej marki.

O kolektywie DIS

Nowojorski kolektyw artystyczny DIS to grupa, w której skład wchodzą Lauren Boyle, Solomon Chase, Marco Roso i David Toro. DIS zajmuje się tzw. interwencjami kulturalnymi poprzez zastosowanie różnych mediów i platform komunikacji, począwszy do „tradycyjnych” wystaw muzealnych po projekty online. Istotną częścią dorobku grupy jest internetowy „DIS Magazine”, stworzony w 2010 roku jako wirtualna platforma m.in. przez Nicka Scholla, Patrika Sandberga i S. Adriana Massey’a III. Obejmuje on tematykę sztuki, mody, muzyki i kultury, tworząc i promując nowe praktyki artystyczne. Od momentu powstania, magazyn urósł do rangi międzynarodowej społeczności pisarzy, fotografów, muzyków i DJ-ów. Najnowsze projekty to DISimages (2013) – profesjonalna agencja werbująca fotografów do wykonywania zdjęć na potrzeby komercyjne i prywatne oraz DISown, sklep internetowy będący jednocześnie miejscem testowania odbioru najnowszych dzieł sztuki. Działaniom DIS przyświeca badanie napięcia pomiędzy kulturą popularną a krytyką instytucjonalną.
Więcej na temat DIS: www.dismagazine.com


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA