Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Andrzej Faliński, dyrektor generalny POHiD: W Polsce hurt jest bardzo silny

  • Autor: redakcja magazynu Łazienka
  • 10 paź 2014 11:17
Andrzej Faliński, dyrektor generalny POHiD: W Polsce hurt jest bardzo silny
Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji

Więcej miejsc pracy i nowe sklepy, a także wzrost wynagrodzenia – polski handel czeka okres rozwoju - ocenia Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

REKLAMA

- Jakie są prognozy, jeżeli chodzi o zatrudnienie i płace w handlu?

Rynek wewnętrzny będzie musiał buforować to, co stało się wskutek embarga rosyjskiego i różnego rodzaju ech, które zostaną przez nie wywołane na innych rynkach, na przykład europejskich. W tej chwili jesteśmy na poziomie ok. 2,5 tys. zł płacy na najniższych stanowiskach w handlu. I zarówno argumenty społeczne, jak i ekonomiczne, przemawiają za wzrostem popytu na pracę w handlu - w związku z kompensacją skutków embarga i sporą dynamiką produkcji produktów konsumpcyjnych. Głównie żywności, ale nie tylko – m.in. też mebli czy niektórych artykułów AGD.

Jestem optymistą, bowiem wszystkie wskaźniki, zarówno wszystkie indeksy konsumenckie czy indeksy typu PMI pokazują, że handel będzie mieć się dobrze, więc dlaczego miałoby się to nie przełożyć na pracowników?

- Jak Pan ocenia rozwój tych mniejszych, średnich formatów handlowych?
W Polsce handel jest bardzo zróżnicowany. I o ile kiedyś miarą dla oceny rynku były ogromne powierzchnie, najlepiej hipermarketowe, o tyle teraz powierzchnie średnie i mniejsze. A tam dzieje się sporo, ponieważ zdolność konsumentów do penetrowania różnego rodzaju rynków, ryneczków i innych miejsc sprzedaży po prostu jest dużo większa.

Mniejsze i średnie formaty handlowe świetnie się rozwijają. Mają coraz lepsze dynamiki, odnalazły bardzo tani, bardzo efektywny sposób tworzenia sieci właścicielskich, chociażby przez umowy franczyzowe. Mają świetne zaplecze zakupowo-dystrybucyjne w postaci silnego hurtu, który w Polsce jest bardzo zróżnicowany, bardzo elastyczny regionalnie. I właśnie powierzchnie małe i średnie będą dominantą rozwojowa sektora.

Jest problem z wielkimi powierzchniami, ale już widać, że pojawiają się strategie radzenia sobie z nim. Czy poprzez specjalne zarządzanie powierzchnią, czy poprzez realizowanie substrategii. Ostatnio jedna z wielkich sieci proponuje rozwiązania zbliżone do klastrów, gdzie istotą klastra jest duża lub średnia powierzchnia handlowa i dokłada się do tego dostawców, usługobiorców, marketingowców według specyfiki ulokowania tego sklepu.

Handel jest odpowiedzialny, w najlepszym tego słowa znaczeniu, za sukces polskiej transformacji. I ta kluczowa, osiowa rola handlu będzie podtrzymana. Polska jest rzeczywiście gospodarką opartą na handlu detalicznym i dobrym zapleczu zakupowo-dystrybucyjnym.

(źródło: Newseria Biznes)


REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA