Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Czy brief projektowy ma znaczenie? Komentuje Anna Pawlak, Deante

  • Autor: Anna Raducha-Romanowicz
  • 11 lut 2016 12:38
Czy brief projektowy ma znaczenie? Komentuje Anna Pawlak, Deante
Anna Pawlak, dyrektor ds. produktu w firmie Deante

Anna Pawlak, dyrektor ds. produktu w firmie Deante mówi o tym jakie znaczenie w kreowaniu nowego produktu ma brief projektowy i jak można by usprawnić współpracę na linii projektanci-producenci.

REKLAMA

- Jak istotny w procesie przygotowywania i wdrażania nowego produktu jest z Państwa perspektywy brief projektowy?

Brief projektowy jest bardzo ważny, ponieważ pozwala określić projektantowi cel i zakres projektu. Z kolei zleceniodawcy pomaga uszczegółowić swoje wymagania. Przygotowując brief staramy się wcielić w klienta docelowego, co ułatwia nam sprecyzowanie cech produktu. Z drugiej strony zwracamy uwagę na to, aby nie sugerować konkretnych rozwiązań, czy przemycać wyobrażeń na temat produktu.

- Są różne metody przygotowywania briefu, ale czego Państwa zdaniem nie może w nim zabraknąć?

Dobry brief porządkuje podstawowe elementy projektu. Zawiera opis firmy, cel i założenia projektu, zakładane ramy czasowe i charakterystykę użytkownika, a także oczekiwane efekty. Bardzo istotna jest także analiza SWOT, określająca pozycję firmy oraz szerszy kontekst rynkowy. Dodatkowo, warto udostępnić projektantowi posiadane badania rynku i analizę konkurencji.

- Jak szczegółowy powinien być brief?

Wszystko zależy od zakresu projektu, a także doświadczeń obu stron zespołu projektowego. Ważne, czy jest to pierwszy wspólny projekt, czy też kolejny i zespół ma już doświadczenia we współpracy ze sobą. W Deante cenimy trwałe relacje, ponieważ pozwalają one ograniczyć czas i koszty związane z wypracowywaniem efektywnego modelu komunikacji, a także wdrażaniem wykonawcy w specyfikę firmy.

- Jaki zespół go przygotowuje w Państwa firmie?

W Deante brief przygotowują Product Managerowie we współpracy z ekipą handlową. W ten sposób konfrontujemy nasze założenia z potrzebami płynącymi z rynku.

- Czy oczekują Państwo debriefu od projektantów/działu projektowego? Co powinno się w nim znaleźć?

Tak, oczekujemy debriefu od projektantów, ponieważ stanowi on podstawę dobrej współpracy i wzajemnego zrozumienia. Przygotowanie debriefu pozwala sprawdzić, jak projektant postrzega cele i oczekiwania firmy. Jest to także moment stawiania dodatkowych pytań przez wykonawcę. Debrief powinien przede wszystkim zawierać warianty, czyli różne wersje danego produktu, uwzględniające czynniki rynkowe, produkcyjne czy prawne.

- Czy Państwa zdaniem polscy projektanci są przygotowani na współpracę z firmami? Czy system edukcji dobrze ich na to przygotowuje?

Jest coraz lepiej, polskie uczelnie dopasowują swój program nauczania do realiów biznesowych polskiego i europejskiego rynku. Powstają kierunki studiów, traktujące o współpracy pomiędzy projektantami i biznesem, np. Zarządzanie innowacją - design management na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu, Total Design Management na IWP w Warszawie, czy Projektowanie wzornicze produktu na ASP w Łodzi. Te specjalistyczne kierunki cieszą się dużym zainteresowaniem studentów.

- I odwrotnie – czy Państwa zdaniem polscy producenci związani z branżą wyposażenia łazienek potrafią wykorzystywać potencjał projektantów?

Coraz mocniej, dlatego też firmy decydują się zarówno na współpracę ze znanymi nazwiskami, jak i młodymi projektantami. Tak się dzieje w przypadku firm produkujących płytki, czy np. grzejniki. Warto wspomnieć, że Deante to jedna z nielicznych polskich firm, oferująca projektowaną armaturę łazienkową.

- Jak Państwa zdaniem można usprawnić współpracę na linii projektanci-producenci? W jakich obszarach można byłoby ją poprawić i jak?

Proces kształcenia projektantów powinien w większym stopniu uwzględniać niezwykle ważny dla przedsiębiorcy aspekt ekonomiczny. Oczywiście nie każdy produkt powstaje z myślą o realnym sukcesie finansowym firmy, w końcu część z nich to produkty wizerunkowe, nastawione na budowanie marki. Jednakże należy pamiętać o tym, że podstawowym celem każdego producenta jest generowaniu zysku.

Kolejną kwestią jest zachowanie równowagi pomiędzy aspektem estetycznym produktu, pozwalającym wzbogacić portfolio projektanta, a funkcjonalnym. Tylko zachowując odpowiedni balans, można wypracować wartościowy projekt. Podsumowując, bardzo istotne jest porozumienie i chęć współpracy od samego początku na linii przedsiębiorca-projektant, szczegółowe i szczere określenie celów, a następnie dążenie do ich realizacji w założonym zakresie.

- Dziękujemy za rozmowę.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA