Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Czy brief projektowy ma znaczenie? Komentuje Anna Pawlak, Deante

  • Autor: Anna Raducha-Romanowicz
  • 11 lut 2016 12:38
Czy brief projektowy ma znaczenie? Komentuje Anna Pawlak, Deante
Anna Pawlak, dyrektor ds. produktu w firmie Deante

Anna Pawlak, dyrektor ds. produktu w firmie Deante mówi o tym jakie znaczenie w kreowaniu nowego produktu ma brief projektowy i jak można by usprawnić współpracę na linii projektanci-producenci.

REKLAMA

- Jak istotny w procesie przygotowywania i wdrażania nowego produktu jest z Państwa perspektywy brief projektowy?

Brief projektowy jest bardzo ważny, ponieważ pozwala określić projektantowi cel i zakres projektu. Z kolei zleceniodawcy pomaga uszczegółowić swoje wymagania. Przygotowując brief staramy się wcielić w klienta docelowego, co ułatwia nam sprecyzowanie cech produktu. Z drugiej strony zwracamy uwagę na to, aby nie sugerować konkretnych rozwiązań, czy przemycać wyobrażeń na temat produktu.

- Są różne metody przygotowywania briefu, ale czego Państwa zdaniem nie może w nim zabraknąć?

Dobry brief porządkuje podstawowe elementy projektu. Zawiera opis firmy, cel i założenia projektu, zakładane ramy czasowe i charakterystykę użytkownika, a także oczekiwane efekty. Bardzo istotna jest także analiza SWOT, określająca pozycję firmy oraz szerszy kontekst rynkowy. Dodatkowo, warto udostępnić projektantowi posiadane badania rynku i analizę konkurencji.

- Jak szczegółowy powinien być brief?

Wszystko zależy od zakresu projektu, a także doświadczeń obu stron zespołu projektowego. Ważne, czy jest to pierwszy wspólny projekt, czy też kolejny i zespół ma już doświadczenia we współpracy ze sobą. W Deante cenimy trwałe relacje, ponieważ pozwalają one ograniczyć czas i koszty związane z wypracowywaniem efektywnego modelu komunikacji, a także wdrażaniem wykonawcy w specyfikę firmy.

- Jaki zespół go przygotowuje w Państwa firmie?

W Deante brief przygotowują Product Managerowie we współpracy z ekipą handlową. W ten sposób konfrontujemy nasze założenia z potrzebami płynącymi z rynku.

- Czy oczekują Państwo debriefu od projektantów/działu projektowego? Co powinno się w nim znaleźć?

Tak, oczekujemy debriefu od projektantów, ponieważ stanowi on podstawę dobrej współpracy i wzajemnego zrozumienia. Przygotowanie debriefu pozwala sprawdzić, jak projektant postrzega cele i oczekiwania firmy. Jest to także moment stawiania dodatkowych pytań przez wykonawcę. Debrief powinien przede wszystkim zawierać warianty, czyli różne wersje danego produktu, uwzględniające czynniki rynkowe, produkcyjne czy prawne.

- Czy Państwa zdaniem polscy projektanci są przygotowani na współpracę z firmami? Czy system edukcji dobrze ich na to przygotowuje?

Jest coraz lepiej, polskie uczelnie dopasowują swój program nauczania do realiów biznesowych polskiego i europejskiego rynku. Powstają kierunki studiów, traktujące o współpracy pomiędzy projektantami i biznesem, np. Zarządzanie innowacją - design management na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu, Total Design Management na IWP w Warszawie, czy Projektowanie wzornicze produktu na ASP w Łodzi. Te specjalistyczne kierunki cieszą się dużym zainteresowaniem studentów.

- I odwrotnie – czy Państwa zdaniem polscy producenci związani z branżą wyposażenia łazienek potrafią wykorzystywać potencjał projektantów?

Coraz mocniej, dlatego też firmy decydują się zarówno na współpracę ze znanymi nazwiskami, jak i młodymi projektantami. Tak się dzieje w przypadku firm produkujących płytki, czy np. grzejniki. Warto wspomnieć, że Deante to jedna z nielicznych polskich firm, oferująca projektowaną armaturę łazienkową.

- Jak Państwa zdaniem można usprawnić współpracę na linii projektanci-producenci? W jakich obszarach można byłoby ją poprawić i jak?

Proces kształcenia projektantów powinien w większym stopniu uwzględniać niezwykle ważny dla przedsiębiorcy aspekt ekonomiczny. Oczywiście nie każdy produkt powstaje z myślą o realnym sukcesie finansowym firmy, w końcu część z nich to produkty wizerunkowe, nastawione na budowanie marki. Jednakże należy pamiętać o tym, że podstawowym celem każdego producenta jest generowaniu zysku.

Kolejną kwestią jest zachowanie równowagi pomiędzy aspektem estetycznym produktu, pozwalającym wzbogacić portfolio projektanta, a funkcjonalnym. Tylko zachowując odpowiedni balans, można wypracować wartościowy projekt. Podsumowując, bardzo istotne jest porozumienie i chęć współpracy od samego początku na linii przedsiębiorca-projektant, szczegółowe i szczere określenie celów, a następnie dążenie do ich realizacji w założonym zakresie.

- Dziękujemy za rozmowę.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

REKLAMA