Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

E-zakupy są coraz bardziej popularne, ale nadal budzą wiele obaw

  • Autor: Radosław Zieniewicz
  • 03 lip 2015 00:01
E-zakupy są coraz bardziej popularne, ale nadal budzą wiele obaw
Waldemar Sokołowski, prezes zarządu Rzetelna Firma

Od 25 grudnia 2014 r. obowiązuje ustawa o prawach konsumenta, która wdraża do polskiego prawa przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego. O tym jaki wpływ na funkcjonowanie polskiego e-biznesu mają zmiany prawne i na co powinni zwrócić uwagę przedsiębiorcy mówi Waldemar Sokołowski, kierujący programem Rzetelna Firma.

REKLAMA

- Na jakie szczególne zmiany w przepisach dotyczących praw konsumenckich powinni zwrócić uwagę przedsiębiorcy?

Waldemar Sokołowski, kierujący programem Rzetelna Firma: Zmiany umacniają pozycję konsumenta. Przede wszystkim kupujący musi więcej wiedzieć przed zakupem. Na sklepy internetowe zostało nałożonych wiele nowych obowiązków informacyjnych, obecnie jest ich 21. Informacje dotyczące procedury zakupu, terminu dostawy, sposobu zapłaty za zakupiony towar, możliwości odstąpienia od umowy, a także formularz takiego odstąpienia, czy też informacje na temat składania reklamacji i kontakt telefoniczny i e-mailowy powinny być zamieszczone na stronie internetowej sklepu, ale także w regulaminie. Posiadanie profesjonalnego i pełnego regulaminu to konieczność, która może uchronić przed nieświadomym złamaniem prawa, dlatego firmy powinny częściej i chętniej korzystać z pomocy prawników.

Warto zaznaczyć, że wiele z nowych wymogów było już dotychczas powszechną praktyką wielu sklepów internetowych, jak np. podsumowanie zamówienia tuż przed ostatecznym dokonaniem zakupu. Teraz będzie to już obowiązek, tak samo jak konieczność zamiany przycisku „kup teraz” na „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”.

- Jak oceniają Państwo zmiany w przepisach konsumenckich z punktu widzenia przedsiębiorców?

Wspominane zmiany mają ogromne znaczenie dla biznesu, szczególnie dla branży e-commerce. W wielu przypadkach nakładają na przedsiębiorców nowe obowiązki oraz kosztowne konsekwencje w przypadku ich niedopełnienia. Należy jednak zwrócić uwagę, że nowe prawo ma także swoje pozytywne strony. Przede wszystkim ujednolicone przepisy w całej Unii Europejskiej pozwolą łatwiej działać na rynkach zagranicznych. Przedsiębiorcy mogą oferować swoje produkty i towary we wszystkich krajach UE, a nie tylko w tych, w których są zarejestrowane. Po drugie, wszystkie przepisy dotyczące handlu w Internecie zostały uporządkowały i scalone w jednym miejscu.

Ponadto nowa ustawa może znacząco poprawić wizerunek handlu w sieci i sprzedawcy internetowego. Mimo, że e-zakupy stają się coraz bardziej popularne wciąż niosą wiele obaw. Bardziej szczegółowe prawo to większe bezpieczeństwo zakupów przez Internet. Konsumenci poczują się lepiej chronieni przed nierzetelnymi praktykami, dlatego wierzę, że popularność zakupów przez Internet wzrośnie.

- W jaki sposób powinni przygotować się zawczasu przedsiębiorcy, aby uniknąć problemów z niedostosowaniem się do zmian w przepisach konsumenckich?

Przedsiębiorcy mieli pół roku na dostosowanie się do zmian, ale to nie znaczy, że wszyscy to zrobili, gdyż nowe prawo nastręcza wielu trudności, szczególnie mniejszym firmom, które do tej pory nie korzystały z pomocy specjalistów. Właściciele wielu firm wciąż mają obawy i traktują nowe przepisy bardziej w kategorii „uciążliwości”. Niemniej jednak, trzeba dostosować się do nowych warunków prawnych i dostrzec w nich szanse.

- Z jakimi konsekwencjami muszą się liczyć przedsiębiorcy, którzy nie zastosują się do nowych przepisów praw konsumenckich?

Zachęcam do zapoznania się z nową ustawą, ponieważ konsekwencje zaniechania mogą być istotne. Ustawodawca przewidział grzywny, ale też i inne kary. Przykładowo, jeśli sprzedawca nie poinformuje konsumenta, że ma 14 dni na odstąpienie od umowy, a nie tak jak dotychczas 10 dni, to okres ten wydłuża się do jednego roku plus 14 dni.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA