Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Maciej Kmieciak, Business Unit Manager w formie Rentokil Initial Sp. z o.o.

Maciej Kmieciak, Business Unit Manager w firmie Rentokil Initial Sp. z o.o. mówi jaki zapach wybrać, jakie obszary aromatyzować i ile to kosztuje.

REKLAMA

Teza „Wyróżniaj się lub zgiń“ głoszona przez amerykańską ikonę marketingu – Jacka Trouta, nigdy nie była bardziej aktualna niż dzisiaj. Produkty i usługi oferowane na rynku są do siebie coraz bardziej podobne pod względem wyglądu zewnętrznego, użyteczności, często również ceny.

Firmy silnie rywalizują ze sobą, aby przyciągnąć Klientów, zwiększyć ich lojalność, spowodować, że wydadzą więcej pieniędzy. Kluczowe jest stworzenie w miejscu prezentacji produktów i usług przyjemnej, sprzyjającej zakupom atmosfery. Przez wiele lat strategie promocyjne firm odwoływały się głównie do zmysłu wzroku i słuchu Klientów.

Nowoczesna koncepcja marketingu sensorycznego postuluje świadome oddziaływanie na jak najwięcej zmysłów konsumentów, co wpływa na wzrost ich przywiązania i lojalności wobec danej marki. Zasadniczą rolę w takim przekazie marketingowym odgrywa węch.

Wynika to z faktu, iż pamięć zapachowa jest jedną z najtrwalszych pamięci ludzkich, dzięki czemu swobodnie łączymy wspomnienia i doznania z przeszłości z nowymi sytuacjami i prezentowanymi produktami. Blisko ¾ emocji w ciągu dnia wywołanych jest przez bodźce zapachowe. Węch jest ludzkim zmysłem pierwotnym, a bodźce węchowe wpływają na podejmowane przez nas decyzje zakupowe w sklepach, restauracjach i punktach usługowych.

Zapach wyróżnia markę

Świadome i zaplanowane rozpylanie w pomieszczeniach handlowych odpowiednio dobranego zapachu jest instrumentem marketingowym przynoszącym pożądane rezultaty – wizerunkowe i sprzedażowe. Konkretny aromat zaczyna być przez Klientów utożsamiany z daną marką i staje się jej cechą odróżniającą od konkurencji.

„Logo zapachowe” utrwala się w naszej pamięci na dłużej niż zwykłe logo słowno-obrazkowe. Obecność w przestrzeni sprzedażowej charakterystycznego dla danej marki aromatu sprawia, że rośnie jej rozpoznawalność oraz wskaźnik poleceń. Marketing zapachowy (zwany również aromamarketingiem) jest innowacyjną metodą oddziaływania na emocje i zachowania konsumentów w miejscu prezentacji i sprzedaży produktów i usług poprzez rozprzestrzenianie wyselekcjonowanych zapachów.

Skuteczność marketingu zapachowego potwierdzają liczne badania naukowe, przeprowadzone m.in. w USA i Niemczech. Wynika z nich, że wprowadzenie do przestrzeni handlowej właściwie dobranego aromatu umożliwia osiągnięcie: 6% wzrostu obrotów, 16% wydłużenia czasu pobytu Klientów i 18% poprawy komunikacji z Klientami. Prezentowanie produktów w pomieszczeniach wypełnionych zapachem odpowiednio nawiązującym do marki sprawia, że są one przez konsumentów oceniane jako bardziej wartościowe, przez co skłonni są zapłacić więcej.

Zakupy w takiej przestrzeni handlowej są lepiej wspominane, a w naszej świadomości „rośnie” profesjonalizm firmy. Marketing zapachowy jest skuteczną, a przy tym niezbyt kosztowną inwestycją w wizerunek marki. Co więcej, profesjonalne rozwiązania aromamarketingowe przynoszą szereg innych korzyści: poprawę komfortu pracy, zmniejszenie uczucia znużenia pracowników oraz neutralizację przykrych zapachów.

Jak to zrobić?

Wprowadzenie marketingu zapachowego w przestrzeni handlowej warto powierzyć doświadczonym firmom, dysponującym szeroką wiedzą teoretyczną i praktyczną oraz niezawodną technologią emisji zapachu (w Polsce np. Rentokil Initial Sp. z o.o.). Gwarantuje to zastosowanie w pełni bezpiecznych kompozycji zapachowych, wykreowanych przez profesjonalnych perfumiarzy i dedykowanych do przestrzeni komercyjnych.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA