Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Jerzy Stosiek, dyrektor generalny Zehnder Polska. / fot. Zehnder

O rynku inwestycyjnym w naszym kraju – czynnikach jego rozwoju i możliwościach jakie daje firmom na nim działającym mówi Jerzy Stosiek, dyrektor generalny Zehnder Polska.

REKLAMA

Jak oceniają Państwo aktualną koniunkturę na rynku inwestycyjnego?

Jerzy Stosiek, dyrektor generalny Zehnder Polska: - Z punktu widzenia naszej firmy zapanował zastój w środkowym segmencie cenowym. Grzejniki łazienkowe podstawowe jak i segment wyższy nadal wskazują tendencję wzrostową i to jest dla nas miernik obecnej sytuacji rynkowej – mieszkania najtańsze zyskują nabywców, a segment wyższy spadek koniunktury odczuł w niewielkim stopniu.

Jakie czynniki wpływają na rozwój tego rynku?

- Dostępność kredytów miała kluczowe znaczenie dla rynku nowych mieszkań, w sektorze  renowacyjnym wydatki konsumpcyjne są pochodną ogólnej skłonności do inwestowania której poziom kształtuje wielkość obrotu mieszkaniami na ryku wtórnym oraz wokół inwestycyjne czynniki makroekonomiczne.

Jakie możliwości daje rynek inwestycyjny firmom działającym w branży łazienkowej, jak istotny jest to rynek?

- Wykończenia łazienek to zazwyczaj jeden z kluczowych etapów inwestycji w mieszkanie, z naszych obserwacji Polacy nadal stawiają na wysoki poziom zastosowanych materiałów. Realizacje indywidualne dają pole do popisu firmom posiadającym wysokiej jakości towary, w segmencie realizacji masowych, tendencja jest raczej odwrotna i deflacja poziomu wydatków ponoszonych na łazienki przez deweloperów jest odczuwalna od kilku lat.

Jak istotny jest to rynek z perspektywy Państwa firmy, jaką część przychodów Państwa firmy generują umowy zawierane na tym rynku?

- Nasza firma generuje ponad połowę przychodu na realizacjach budowlanych, z czego z kolei około 10% stanowią inwestycje związane z wyposażeniem łazienek. 

Jakie wymagania stawia ten rynek przed firmami z branży łazienkowej (producentami, handlowcami), jak muszą działać by odnieść sukces na rynku inwestycyjnym? Na jakie  bariery mogą trafić? Jak je pokonywać?

- Podstawowym – szalenie istotnym z naszego punktu widzenia składnikiem dobrych praktyk biznesowych w tym segmencie jest przestrzeganie odpowiednich norm przez konkurujących dostawców. Dopuszczenia i badania mocy są niestety nadal w naszym kraju zbyt niedokładnie i brak jest woli weryfikacji rzeczywistych atutów produktów przez inwestorów. By odnieść sukces na rynku inwestycyjnym należy wpisywać się w aktualne trendy wzornicze, dopasować ceny do wymagań rynku masowego i dbać o dobry serwis, ze szczególnym uwzględnieniem dostępności towaru.

Jak stworzyć łazienkę na rynku inwestycyjnym, by była nowoczesna, funkcjonalna i jednocześnie designerska – zaaranżowana zgodnie z aktualnymi trendami? Jakie są najczęściej pojawiające się trudności przeszkadzające w osiągnięciu tego efektu?

- Problemem w skomponowaniu idealnej łazienki jest dogranie szczegółów wykonawczych, masowe dobra muszą się charakteryzować łatwością zabudowy. A to w nowoczesnych produktach często wymóg trudny do spełnienia ze względu na formę. Firma Zehnder naciska na edukację wykonawców – mocno promujemy wysoce estetyczne i nowoczesne rozwiązanie jakim jest złącze centryczne w grzejnikach, napotykamy jednakże na niespotykanie silny opór wykonawców, nie wiedzieć czemu wolących trudniejszą ale znaną wcześniej metodę łączenia w osiach kolektorów pionowych.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Anna Raducha-Romanowicz (magazyn "Łazienka")


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA