Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Krzysztof Dulban, Dyrektor Dystrybucji w firmie Excellent S.A.

Krzysztof Dulban, dyrektor dystrybucji w firmie Excellent S.A. mówi o tym, jakie były przełomowe momenty dla branży łazienkowej w ciągu ostatnich 25 lat i jak w tym czasie zmieniła się rola łazienki.

REKLAMA

- Jakie Pana zdaniem były najważniejsze zjawiska w branży w ciągu ostatnich 25 lat, które w największym stopniu wpłynęły na obecny kształt rynku artykułów wyposażenia łazienek?

Niewątpliwie najważniejszym zjawiskiem minionych 25 lat była cezura roku 1989 i umożliwienie prowadzenia biznesu przez prywatnych przedsiębiorców. Otworzył się wówczas dla nich ogromny rynek potrzeb konsumentów. Widoczne było to w każdej branży, a rynek wyposażenia łazienek także dawał wówczas ogromne możliwości.

- Jakie były przełomowe momenty, które wpłynęły na rozwój branży łazienkowej?

Tuż po roku 1989 Polska nie posiadała zbyt wiele mocy produkcyjnych, stąd istotną rolę w rozwoju branży łazienkowej odegrał import. Przez kolejne lata branża czerpała inspiracje z targów w Mediolanie, Bolonii, Walencji czy też Frankfurcie. Równolegle w Polsce otwierały się kolejne firmy i fabryki, których celem było zaspokojenie rosnących potrzeb rynku lokalnego.

Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku związane było m.in. ze zmianą stawek podatku VAT z 7% do 22%. Wywołało to spore zamieszanie w branży w tym przełomowym okresie. Po szaleńczych, często nieprzemyślanych, zakupach w kwietniu 2004 r. kolejne miesiące nie były zbyt dobre dla branży. Czy aż tak wysoka zmiana stawek podatku była konieczna? Nie sądzę. Takie zachwianie nie sprzyja organizacji pracy w żadnym przedsiębiorstwie.

Oczywiście otwarcie granic dało nam lepszy dostęp do wiedzy, zmusiło także polskie firmy do wyrównania standardów. W konsekwencji dało nam to dostęp do szerszego rynku. Z czasem Polska, oprócz roli importera, zaczęła odgrywać też istotne znaczenie jako eksporter.

- Jak zmieniły się w ciągu 25 lat preferencje i zachowania polskich klientów?

Dziś jesteśmy społeczeństwem bardziej świadomym swoich potrzeb i możliwości ich realizacji. Konsumenci coraz większą wagę przywiązują do jakości i mają coraz większą świadomość swoich praw. Rola łazienki zmieniała się przez lata. Dziś to pomieszczenie równie ważne jak kuchnia czy salon, gdzie stosujemy różne style wystroju wnętrza i wykorzystujemy różne materiały. To już nie łazienka, lecz pokój kąpielowy.

- A jak zmieniła się Państwa firma?

Na przestrzeni minionych 25 lat firma Excellent podejmowała wiele aktywności w kilku branżach, zaczynając od importu i sprzedaży płytek ceramicznych. Obecnie Excellent to kilka spółek działających w branży wyposażenia łazienek oraz szkła budowlanego, które łącznie zatrudniają ok. 300 pracowników. Firma zajmuje się projektowaniem, produkcją, przetwórstwem, zleca produkcję innym firmom, jednocześnie produkując wyroby dla innych podmiotów.

- Jak może zmienić się rynek w ciągu następnych 25 lat?

Dziś nie ma już takiej swobody i pomocy władz w prowadzeniu biznesu jak było to na początku lat 90. XX wieku. Koszty pracy i prowadzenia działalności są bardzo wysokie. Często absurdalne przepisy blokują rozwój wielu firm, niektóre z nich doprowadzając do bankructwa. Choćby z tego punktu widzenia łatwiej być nie może. Oczywiście zmienia się sposób sprzedaży, coraz większą rolę, także w tej branży, odgrywa kanał sprzedaży elektronicznej. Dostęp do informacji zdaje się być nieograniczony, zatem szeroka konkurencja wymusza kreatywność i innowacyjność. Na tym polu czujemy się dobrze i tu chcemy być pionierami, a nie upodabniać się do rynków zachodnich.

- Dziękujemy za rozmowę.

Rozmawiała Anna Raducha-Romanowicz.

Od redakcji

W związku z tegoroczną rocznicą pierwszych, częściowo wolny wyborów parlamentarnych w Polsce nasza Redakcja chciałaby poznać, i podzielić się z Czytelnikami, Państwa opiniami i wspomnieniami dotyczącymi rozwoju branży łazienkowej w tym czasie. Czekamy na Państwa opinie, wspomnienia, refleksje i komentarze – te rynkowe i te bardziej osobiste. Najciekawsze z nich opublikujemy na naszym portalu. Więcej szczegółów tutaj.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA