Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Krzysztof Socha, Ravak: Rynek nie jest tak uporządkowany jak kiedyś

  • Autor: Anna Raducha-Romanowicz
  • 16 wrz 2015 09:07
Krzysztof Socha, Ravak: Rynek nie jest tak uporządkowany jak kiedyś
Krzysztof Socha, prezes firmy Ravak Polska

Krzysztof Socha, prezes firmy Ravak Polska, mówi m.in. o tym, jak w ciągu ostatnich lat zmienił się polski rynek wyposażenia łazienek oraz jak dla tej czeskiej marki ważny jest design.

REKLAMA

- W jakich aspektach polski rynek wyposażenia łazienek różni się od czeskiego, macierzystego rynku firmy Ravak?

Krzysztof Socha, prezes firmy Ravak Polska: Polski rynek jest dziś zdecydowanie trudniejszy od czeskiego, chociażby ze względu na jego wielkość i specyfikę. Możemy również mówić o pewnym nieuporządkowaniu. W przeszłości funkcjonowały na nim regionalne hurtownie, które miały sieć własnych partnerów i tradycyjne kanały dalszej dystrybucji, czyli mniejsze sklepy detaliczne.

Sklepy dobrze funkcjonowały, „żyły” i dostarczały Kowalskiemu praktycznie cały asortyment potrzebny do wyposażenia łazienki. Trudny rynek, większa konkurencja sprawiły, że dziś struktura rynku się zmienia. Tradycyjnych sklepików obsługujących tylko detalistów jest coraz mniej. W wielu przypadkach same zrezygnowały z prowadzenia działalności, nie potrafiły unieść konkurencji dużych marketów.

Dawne hurtownie przeistaczają się w sieci salonów. I myślę, że jest też dla nich duże pola do działania w branży instalacyjnej, jeżeli oczywiście potrafią dotrzeć do instalatora i odpowiedzieć na jego potrzeby.

Niemniej jednak dziś rynek nie jest tak uporządkowany jak kiedyś. Sieci marketów na pewno zachwiały działalnością sklepów detalicznych. Rynek marketowy również bardzo się zmienia. Dawniej królowały na nim produkty rodem z krajów azjatyckich. Dziś wielkopowierzchniowe sieci DIY odwróciły się od Dalekiego Wschodu – ze względu na koszty transportu czy kurs chińskiego juana. Poszukują produktów i dostawców bliżej, w Europie. Partnerów, którzy nie tworzyli by stanów magazynowych i zapewnili serwis, pozwolili na szybszy obrót pieniądzem.Tę tendencję już można zaobserwować – na półkach marketów pojawia się towar rodem np. z Turcji.

- A sprzedaż internetowa – jak mądrze sprzedawać dziś w tym kanale?

Przed internetem oczywiście nie ma odwrotu. To jeden z elementów cywilizacyjnego rozwoju. Sprzedaż internetowa więc na pewno będzie się rozwijać i trzeba się z tym pogodzić. Jednak bardzo trudno znaleźć receptę na to jak mądrze sprzedawać w internecie. To skomplikowany kanał dystrybucji.

Mam nadzieję, że będzie się cywilizował i rynek zweryfikuje tu jakość internetowych sklepów. Myślę również, że w przypadku artykułów wyposażenia łazienek internet nie jest jeszcze jednak tak istotnym kanałem sprzedaży – tak jak dzieje się to np. w branży odzieżowej.

Ravak stara się więc najbardziej wspierać te firmy, w których nasze produkty są wystawione – w odpowiedniej kulturze, we właściwy sposób.

- Czy mógłby Pan powiedzieć jakie mają dziś miejsce na rynku właśnie te tradycyjne punkty sprzedaży, eksponujące produkty w atrakcyjny sposób? Jaką mają one szansę przetrwania w tych trudnych warunkach?

Zależy jak będą kształtować się upodobania klienta. Szanse te wzrastają, jeżeli konsumenci będą mieli świadomość, że warto zainwestować w markę, ponieważ daje ona gwarancję jakości. Uważam też, że wsparcie tradycyjnego rynku europejskiego powinna gwarantować Unia Europejska i chronić nas przed zalewem towaru z Azji.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie

Komentarze

  • FIRMA RAVAK UDZIELA GWARANCJI 10-CIO LETNIEJ NA WANNY, PO WYPEŁNIENIU ANKIETY UDZIELA GWARANCJI DOŻYWOTNIEJ, A NASTĘPNIE PO ZGŁOSZENIU USZKODZENIA W NOWEJ WANIE NAJPIERW INSYNUUJE, ZE KLIENT KŁAMIE A NASTEPNIE ODRZUCA GWARANCJĘ NA PODSTAWIE ZDJĘĆ KLIENTA BEZ WIZYTY PRZEDSTAWICIELA FIRMY. ZESTAWY MAJĄ NAPRAWDĘ ŚWIETNE ALE OBSŁUGA KLIENTA POZOSTAWIA BARDZO WIELE DO ŻYCZENIA. JAK TO MÓWIĄ WYBÓR NALEŻY DO CIEBIE.
    • ZDEGUSTOWANY, 2016-05-25 21:16:12
  • Niestety wanny Be Happy firmy Ravak nie można zobaczyć nigdzie w Polsce, ani w renomowanych salonach sprzedaży ani w marketach a nawet w siedzibie firmy. Pozostaje jedynie zakup internetowy.
    • Adam, 2016-05-21 19:18:12
  • Niestety wanny Be Happy firmy Ravak nie można zobaczyć nigdzie w Polsce, ani w renomowanych salonach sprzedaży ani w marketach a nawet w siedzibie firmy. Pozostaje jedynie zakup internetowy.
    • Adam, 2016-05-21 19:17:41

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA