Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Łazienki trzeba od razu projektować jako pozbawione barier

  • Autor: Ryneklazienek.pl, AK
  • 19 lip 2015 17:20
Łazienki trzeba od razu projektować jako pozbawione barier
Anna Schaffelhuber w sesji fotograficznej dla Villeroy&Boch. / fot. Villeroy&Boch

Bariery w łazience to temat, z którym wcześniej czy później każdy musi się zmierzyć. Medalistka paraolimpiady, Anna Schaffelhuber, która została ambasadorem kolekcji Villeroy&Boch do łazienek dostępnych, opowiada co jest istotne w takich pomieszczeniach.

REKLAMA

Jeżeli nawet przy ograniczonej sprawności ruchowej chce się korzystać z łazienki komfortowo, to potrzeba rozwiązań o specjalnej funkcjonalności:  umywalek dostosowanych do potrzeb osób siedzących na wózkach inwalidzkich, pozbawionych progów pryszniców wyposażonych w odpowiednią armaturę i toalet ze specjalnymi uchwytami. 

Ambasadorką kolekcji O.novo Vita od Villeroy & Boch, która znajdzie zastosowanie w łazienkach dostępnych, została pięciokrotna złota medalistka Igrzysk Paraolimpijskich w 2014 roku w Soczi, Anna Schaffelhuber. Anna porusza się na wózku inwalidzkim od urodzenia. Ta 21-latka, szaleje na punkcie sportu (nart w szczególności) od najmłodszych lat. W swojej karierze sportowej zwyciężała w niezliczonej liczbie wydarzeń sportowych, zdobyła liczne tytuły i nagrody. Co więcej, jest bardzo zaangażowana w kwestie dostępności bez barier i integracji.

- Czy nie jest już oczywiste w dzisiejszych czasach, że nawet w przypadku wyposażenia łazienek dostępnych funkcjonalność i dobre wzornictwo muszą iść w parze?

Anna Schaffelhuber: Niestety nie. Projektanci często zapominają o należnej dbałości o standardy, jakie powinny spełniać produkty bez barier. Dla mnie jako użytkownika, normy nie mają znaczenia. Przepisy i specyfikacje są z pewnością istotne dla planistów i architektów, ale ja, codzienny użytkownik, chcę świetnego wzornictwa i praktycznych rozwiązań, które zapewnią maksymalną wygodę i swobodę ruchów. Muszę czuć się komfortowo w łazience.

- Jakie rozwiązania uważa Pani za szczególnie dobre? 

Umieszczone z przodu umywalki uchwyty, które ułatwiają przysunięcie do niej wózka są według mnie bardzo wygodne. Także podniesiona WC, wyposażona w pokrywę z uchwytem na krawędzi, zapewnia większy komfort obsługi. Jest dla mnie dość oczywiste, że seria której jestem ambasadorką, została opracowana we współpracy z użytkownikami, a nie wyłącznie przez teoretyków.

 - Dlaczego wciąż tak wielu ludzi wstydzi się urządzać swojej łazienki zgodnie z zasadą ograniczenia barier?

Jako użytkowniczka wózka inwalidzkiego nie zadaję sobie takich pytań - dostępność dla osób niepełnosprawnych jest dla mnie oczywistością. Jednak temat może stać się istotny dla każdego, z powodu wypadku lub ze względu na wiek.

Jeżeli łazienka jest od początku projektowana pod kątem ograniczenia barier, wtedy nie pojawiają się żadne dodatkowe koszty. Natomiast w sektorze prywatnym standardy często odrzucają potrzeby na rzecz wygody.

Myślę, że planiści i architekci muszą zmienić perspektywę tak, aby wymagania osób niepełnosprawnych również były brane pod uwagę. Najlepiej byłoby, aby mogli mierzyć się z tym problemem już podczas studiów.

- Aktywni sportowcy dużo podróżują. Jakie były pani doświadczenia z kwestią dostępności bez barier w hotelach?

Niestety, w hotelach często natykam się na problemy. Zaczyna się od wielkości pomieszczeń, ale są też małe rzeczy, takie jak wysokość lustra, dotykowe prysznice, słuchawki prysznicowe, suszarki do włosów. Nawet jeżeli pojawiają się dobre rozwiązania, to nie są wprowadzane konsekwentnie. Jest jeszcze wiele do zrobienia.

- A przestrzenie publiczne?

Z tym jest różnie, w zależności od regionu. Poziom rozwoju i wyposażenia w urządzenia z sektora rozwiązań bez barier waha się w różnych stanach.

- Skąd pomysł współpracy z Villeroy & Boch?

Widzę siebie jako ambasadorkę rozwiązań dostępności bez barier i chciałbym uzmysłowić wagę tego problemu większej liczbie ludzi. Staram się pomagać w rozwoju tego sektora. Współpraca z Villeroy & Boch pasuje tutaj wyjątkowo dobrze. Marka kojarzy mi się z wysoką jakością i tradycją, ale również z innowacyjnością i dobrym wzornictwem.

 - Jak będzie wyglądała wasza współpraca?

Latem 2014 roku w Mettlach zrobiliśmy z Villeroy & Boch sesję zdjęciową promującą kolekcję O.novo Vita. Jestem w kontakcie z zespołem odpowiedzialnym za zarządzanie produktem, będę także wspierać markę Villeroy & Boch jako prelegent na warsztatach z grupą docelową, razem z architektami i projektantami.

(źródło: materiały prasowe producenta)


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA