Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, Lewiatan: Spada eksport do krajów rozwijających się

  • Autor: Ryneklazienek.pl, arr
  • 22 kwi 2016 13:21
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, Lewiatan: Spada eksport do krajów rozwijających się
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan

, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan ocenia, iż ten spadek spowodowany jest z jednej strony gorszą koniunkturą, ale też nietrwałością relacji biznesowych.

REKLAMA

Według Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek wyniki eksportu po 2. miesiącach 2016 r. są bardzo dobre - był on wyższy o 3 proc. r/r (w euro), podczas gdy po 2 miesiącach 2015 r. eksport wzrósł r/r „tylko" o 2,2 proc. Przedsiębiorstwa-eksporterzy jak widać świetnie sobie radzą. Szczególnie na najważniejszych dla nas rynkach, tj. w UE, gdzie lokujemy ponad 81 proc. całości eksportu. Eksport do krajów UE wzrósł w ciągu 2 miesięcy 2016 r. o 4,4 proc. i wyniósł ponad 23 mld euro.

Dziewięć spośród 10 najważniejszych krajów importujących nasze produkty, to właśnie kraje UE. Do tych 9 krajów trafia 65,5 proc. polskiego eksportu. Pierwszą dziesiątkę zamyka Rosja, gdzie nasz eksport cały czas maleje. Jeszcze „chwila" i rynek rosyjski spadnie poza listę 10 najważniejszych dla nas partnerów handlowych.

Przedsiębiorstwa radzą sobie tak dobrze na rynkach krajów unijnych, bowiem bardzo duża część eksportu realizowana jest przez duże firmy z kapitałem zagranicznym, które sprzedając swoje produkty poza Polskę korzystają z relacji biznesowych i kanałów dystrybucji spółek ze swoich grup kapitałowych. Polskie firmy także radzą sobie na rynkach krajów UE bardzo dobrze, ale one cały czas jeszcze te zewnętrzne relacje biznesowe budują, co wymaga czasu i kapitału.

Naszymi relacjami handlowymi wewnątrz UE nie musimy się zatem martwić - rozumiemy rynki europejskie, umiemy się po nich poruszać, dostosowywać do zmieniających się potrzeb. Mamy ofertę produktową, która jest dostosowana do tych rynków jakością, ceną, jakością obsługi, a także w coraz większym stopniu innowacyjnością. I nawet gdy koniunktura gospodarcza jest słabsza nasza sprzedaż do krajów UE rośnie.

Gorzej jest z rynkami rozwijającymi się. W 2015 r. świetnie radziliśmy sobie na tych rynkach - po dwóch miesiącach ubr. eksport był większy o prawie 17 proc. (r/r; euro), a w całym 2015 r. o 12,6 proc. Udział eksportu do krajów rozwijających się w eksporcie ogółem wzrósł do 9 proc.

Tymczasem po 2 miesiącach 2016 r. sytuacja jest inna - eksport był w tym czasie mniejszy o 12,3 proc. (r/r; euro), a udział rynków rozwiniętych w eksporcie ogółem spadł do 7,5 proc.

Możliwe, że to efekt tego, że dokumenty celne dotyczące eksportu na rynki rozwijające się jeszcze nie wpłynęły do GUS i zobaczymy poprawę sytuacji w kolejnych miesiącach. Wydaje się jednak, że problem jest poważniejszy niż wolny napływ dokumentów. Był on już widoczny w styczniu 2016 r., bowiem eksport do krajów rozwijających się był mniejszy o ponad 14 proc. niż w styczniu 2015 r. Po dwóch miesiącach br. spadek eksportu jest nieco mniejszy, ale ciągle duży. Z jednej strony wskazuje to na słabszą koniunkturę w części ważnych dla nas rynków z tej licznej grupy, ale z drugiej mówi o tym, że zbudowane relacje biznesowe z krajami rozwijającymi się nie są trwałe. A akurat w tych krajach nie ma trwałych relacji handlowych bez dobrych, stabilnych relacji politycznych.

Deklaracje rządu mówiące o wspieraniu ekspansji zagranicznej polskich firm muszą zacząć jak najszybciej się materializować, bo to co udało się przedsiębiorstwom zbudować w ostatnim roku na rynkach rozwijających się może okazać się nietrwałe. Nie wystarczy reforma dyplomacji ekonomicznej, czy konsolidacja instytucji centralnych mających w swych zadaniach wspieranie eksportu, nie wystarczą także zagraniczne misje handlowe. Na rynkach rozwijających się relacje biznesowe muszą być poprzedzane budowaniem relacji politycznych, a później stałym ich podtrzymywaniem. W większości krajów rozwijających się bez politycznych decyzji nie ma bowiem szans na rozwój biznesu.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

REKLAMA