Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Marek Adamczewski, IWP: Brief to podstawa

  • Autor: Anna Raducha-Romanowicz
  • 07 kwi 2016 09:42
Marek Adamczewski, IWP: Brief to podstawa
Marek Adamczewski, fot. IWP

Marek Adamczewski, prorektor ASP w Gdańsku, pracownik IWP, juror konkursów wzorniczych mówi o tym jak ważne w procesie wdrażania produktu na rynek jest przygotowanie briefu i czego nie może w nim zabraknąć.

REKLAMA

– Jak ważne jest dobre przygotowanie briefu i dlaczego?

Marek Adamczewski, prorektor ASP w Gdańsku, pracownik IWP: Brief, inaczej założenia projektowe, to podstawa zadania. Zleceniodawca – producent, przedsiębiorca, czasami sieć handlowa, formułuje w nim cel zadania projektowego – dlaczego w ogóle potrzebny jest projektant, w jakim zakresie oczekuje jego udziału, co chce osiągnąć, a także jakim kosztem oraz z użyciem jakich środków – np. technologicznych, możliwości kooperacji itd. Więc waga tych przemyśleń jest podstawowa. Złe, „fałszywe”, niejasne określenie celu pracy ma skutki katastrofalne dla dalszej pracy całego zespołu wdrażającego nowy produkt – w tym oczywiście projektantów.

– Dobry brief czyli jaki? Są różne metody przygotowania briefu, ale czego absolutnie w briefie nie może zabraknąć?

Rzeczywiście – nie ma jednego schematu dobrego briefu. Bardzo często jestem proszony o „tabelkę”, którą jak się wypełni, to będzie to dobry brief – taka tabelka nie istnieje i nie może powstać. Wszystko zależy od zadania. Jest jednak kilka istotnych informacji, które zawsze muszą się w nim znaleźć, aby wystartować.

1. Cel zadania (po co w ogóle nowy projekt, nowe wdrożenie)
2. Odbiorca, klient, użytkownik (tzw. target, sektor rynku)
3. Wielkość serii produkcyjnej (produkt jednostkowy, krótka seria, produkt masowy)
4. Możliwości technologiczne producenta (własne, kooperacja)
5. Znane ograniczenia rynkowe (konkurencja, przykłady podobnych rozwiązań)
5. Finansowanie (oczekiwane koszty wdrożenia, oczekiwana cena produktu)
6. Czas (na projekt, na wdrożenie)
7. Wszystkie inne znane „twarde” ograniczenia, które muszą uwzględnić projektanci w swojej pracy

– Czego w briefie oczekują projektanci od producentów, a czego zazwyczaj nie dostają, co producenci mogliby poprawić?

Najczęściej producenci są zdumieni zakresem informacji niezbędnych do rozpoczęcia zadania. Trzeba niestety ciągle wyjaśniać, jak istotna dla proponowanych koncepcji postaci produktu jest zakładana seria produkcyjna, czy wiedza o zamierzonym jego użytkowniku. Projektanta natomiast zaskakują często dziwne dla niego, często niejasne ograniczenia projektowe. Trzeba absolutnie koniecznie wyjaśnić od razu na początku, z czego one wynikają.

– I odwrotnie - czego w debriefie oczekują producenci od projektantów czego zazwyczaj nie dostają, co projektanci mogliby poprawić? Jakie są najczęściej popełniane błędy – przez producentów, przez projektantów?

Projektanci (niestety) zbyt często lekceważą ograniczenia stawiane przez producenta i naiwnie wierzą, że ich (wspaniałe) pomysły dadzą się jednak zrealizować. Więc najczęstszym – kosztownym - błędem jest niejednoznaczna wzajemna informacja. Czy rzeczywiście postawione przez producenta ograniczenia są absolutnie graniczne? A z drugiej strony – czy faktycznie poniesienie dodatkowych kosztów (np. zakup technologii) jest niezbędne dla osiągnięcia celu?. To jest kluczowy moment dla sensu dalszych wspólnych działań.

- Dziękuję za rozmowę.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

REKLAMA