Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Marek Baran, BOZ: Analiza rentowności ekspozycji to konieczność

  • Autor: Anna Raducha-Romanowicz
  • 21 gru 2014 09:49
Marek Baran, BOZ: Analiza rentowności ekspozycji to konieczność
Marek Baran, dyrektor Centrum Ceramiki BOZ w Rzeszowie

O kosztach związanych z aranżacją ekspozycji w salonie, o tym czy są one współmierne do zysków i jak często należałoby wystawę zmieniać mówi Marek Baran, dyrektor Centrum Ceramiki BOZ w Rzeszowie.

REKLAMA

- Które elementy ekspozycji są najbardziej kosztowne?

Sama realizacja ekspozycji i je wykonanie to tylko część wydatków i to wbrew pozorom najmniejsza ze względu na korzystne warunki jakie oferują nam dostawcy. Najbardziej kosztowne jest samo utrzymanie ekspozycji a właściwa kalkulacja powinna również uwzględniać fakt, że ekspozycja powinna również przynieść profity pokrywające koszty magazynowania, logistyki i pozostałych aspektów związanych ze sprzedażą wyeksponowanego towaru. Wszystkie te elementy zestawione razem muszą być korzystniejsze od alternatywnych źródeł przychodów jakie może generować powierzchnia ekspozycyjna.

- Jakie zyski generują aranżacje – czy współmierne do ich kosztów, czy to się opłaca?

To musi się opłacać – w innym przypadku utrzymywanie powierzchni ekspozycyjnych określonych produktów nie miałoby sensu. Stąd bieżąca analiza rentowności określonych obszarów ekspozycyjnych i produktów tam prezentowanych, która skutkuje natychmiastowymi decyzjami operacyjnymi w zakresie wyboru i zmian dotyczących produktów na ekspozycji.

Nie chciałbym mówić o szczegółowych danych liczbowych ale oprócz zwykłej kalkulacji efektywności towarów pokazanych na ekspozycji należy również uwzględniać inne aspekty współpracy z dostawcami: korzystne warunki handlowe, dodatkowe profity rabatowe z tytułu posiadania określonej ekspozycji produktów danego dostawcy, profity marketingowe i partycypacja we wspólnych przedsięwzięciach reklamowych, itp.

- Jak często i kiedy zmieniać ekspozycję?

Czas życia kolekcji płytek czy ceramiki łazienkowej jest coraz krótszy. W przypadku ich ekspozycji już po 2-3 miesiącach można wstępnie oceniać efektywność wyeksponowanych produktów. Maksymalnie długim okresem ‘próby’ (oprócz ewidentnych ‘sukcesów’ lub ‘porażek’) jest 6 miesięcy.

- Jak więc mądrze eksponować?

Zaskakująco, elegancko, ładnie, przestrzennie, nowocześnie – nie ma złotego środka, przede wszystkim skutecznie.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA