Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Największą szansę na sukces w Polsce mają produkty do małych łazienek

  • Autor: Anna Raducha-Romanowicz
  • 02 lis 2015 09:40
Największą szansę na sukces w Polsce mają produkty do małych łazienek
Krzysztof Socha, prezes Ravak Polska

Krzysztof Socha, prezes Ravak Polska, mówi m.in. o tym, jakie produkty do łazienek cieszą  na polskim rynku największą popularnością i jak ważne z perspektywy firmy jest uczestnictwo w imprezach targowych.

REKLAMA

- Pana zdaniem – jaki powinien być produkt, żeby mieć największe szanse na sukces na polskim rynku?

Krzysztof Socha, prezes Ravak Polska: Jeśli ma to być masowy produkt, to niestety musi być przeznaczony do małogabarytowej łazienki. Powinien być praktyczny i zajmować mało miejsca. Dodatkowo musi mieć atrakcyjną cenę, dostępną dla klienta mniej zamożnego.

Nasze produkty są jak najbardziej praktyczne, potrafimy też dopasować się do małej przestrzeni. Rygorom małej łazienki odpowiada np. wanna Avocado lub cały Koncept BeHappy. Do produkcji wanien z uwagi na ich kształt, m.in. pionowe ściany wewnętrzne, musimy używać grubszego akrylu. Aby utrzymać naszą jakość musimy więc oferować wyższą cenę.

- Główną część przychodu producentów wyposażenia łazienkowego w naszym kraju generuje więc segment ekonomiczny?

Przychodów tak. Marży nie. Przykładowo w segmencie produktów akrylowych mamy dziś w Polsce bardzo dużo konkurencyjnych firm produkcyjnych. Wytwarzają one swe produkty po znacznie niższych kosztach, wykorzystując prawdopodobnie technologie nie tak dobre jak nasza.

Przy czym Ravak ma również bardzo dużą powtarzalność tych produktów, utrzymujemy reżim produkcyjny i jakościowy. Natomiast firmy z nami konkurujące potrafią wytworzyć produkt przy mniejszych kosztach – wannę płytszą, z wykorzystaniem mniejszej ilości materiału pochodzącego od tańszego dostawcy.

To zjawisko jest zresztą również jedną ze zmian na rynku. Kiedyś jeżeli nie nabyło się materiału od wiodących firm, nie miało się gwarancji jego jakości. Dziś akrylowe brodziki w Polsce produkuje bardzo dużo firm, te technologie są bardziej dostępne, oferta jest zdecydowanie większa, co wpłynęło na cenę produktu.

Z drugiej strony, firmy takie jak nasza, dbające o jakość i design, posiadające sieć sprzedaży, którą utrzymujemy z naszych środków, nie mogą zaoferować ceny konkurencyjnej do tej rodem z marketu. Gdybyśmy zlikwidowali nasze centra dystrybucyjne i oparli sprzedaż na lokalnych hurtowniach, pozbylibyśmy się w ten sposób również m.in. serwisu. Początkowo na pewno sprzedawalibyśmy więcej, ale w dalszej perspektywie taka polityka nie byłaby korzystna.

- Jaka jest więc Państwa strategia dalszego rozwoju na polskim rynku?

Ravak jako międzynarodowy holding posiada na całym świecie kilkanaście takich spółek handlowych jak nasza w Polsce. Rynkami, na których mamy silną pozycję są rosyjski i ukraiński. Bardzo dobrze rozwija się nam rynek węgierski. Mamy tu ulokowaną naszą fabrykę, która produkuje odlewane produkty kompozytowe, czyli umywalki i brodziki.

Każda ze spółek jest niezależna i musi przystosować się do warunków panujących na danym rynku. Jako spółka działająca w ramach międzynarodowego holdingu otrzymujemy jednak centralne wsparcie marketingowe, mamy też wspólną strategię rozwoju produktów.

Tak jak już wspomniałem polski rynek jest nieuporządkowany i bardzo przesycony markami łazienkowymi. Jest on skoncentrowany na ilościowej sprzedaży produktów ekonomicznych, w której udział marki Ravak z uwagi na portfolio produktów jest niewielki. Natomiast biorąc pod uwagę średnią i wyższą półkę skupiającą produkty wyższej jakości – mamy w tym segmencie swój udział i branża na pewno dobrze nas kojarzy.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA