Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Piotr Wełniak: Przy tworzeniu nowych produktów tylko firmy zagraniczne dostarczały nam badania rynku

  • Autor: Anna Raducha-Romanowicz
  • 10 kwi 2015 08:44
Piotr Wełniak:  Przy tworzeniu nowych produktów tylko firmy zagraniczne dostarczały nam badania rynku
Piotr Wełniak, Grupa Projektowa ETTE

O tym jak projektować, wdrażać do produkcji i wprowadzać na rynek nowe produkty rozmawialiśmy w tym roku na Forum Branży Łazienkowej. Jaki jest udział projektanta w sukcesie rynkowym produktu - mówi Piotr Wełniak, projektant Grupy Projektowej ETTE, panelista Forum.

REKLAMA

- Czy projektując produkty użytkowe myśli Pan o tym że kształtuje gust klientów? Czy ma Pan obawy jak rynek przyjmie produkt?

Piotr Wełniak, Grupa Projektowa ETTE: Staramy się najpierw określić dla kogo i do jakich miejsc przeznaczamy produkt. W jakim pułapie cenowym ma się znaleźć. Oczywiście analiza samego produktu: funkcja i estetyka. Jednak jak się okazuje na każdym rynku narodowym każdy produkt inaczej się sprzedaje.

W obecnej dobie globalnej wioski na produkt należy również patrzeć w szerszym zakresie. Jest to szerokie spektrum działań analityczno-projektowych. Nie wystarczy tylko narysować ładny potencjalny produkt. On powinien mieć za sobą głębszą analizę. Owszem zdarza się, że pomysł powstaje jak objawienie, jednak zdecydowanie częściej jest on wynikiem pracy i analizy. Samo rysowanie nic nie da jeśli nie ma analizy wielu czynników i aspektów wpływających na to jak rynek przyjmie produkt.

- Jaki wpływ na projekt ma sondowanie rynku przeprowadzanie przez producentów i jego wyniki?

Myślę, że jest to niezmiernie ważny aspekt procesu projektowego. Niestety tylko współpracując z firmami zagranicznymi mieliśmy przyjemność otrzymać wyniki sondowania rynku. Analiz i wynikających z tego wniosków przeprowadzonych przez działy zleceniodawcy.

- Jak bardzo projektant musi "rozumieć łazienkę" by do niej projektować?

Powinien się utożsamiać nie tyle z łazienką ile z jej użytkownikami. „Wejście w rolę” jest bardzo istotne. Z jednej strony funkcja ponad wszystko. Inaczej projektuje się dla dziecka, inaczej dla dorosłego.

Z drugiej strony indywidualne potrzeby jak chociażby robienie makijażu, o ile jest robiony w łazience. Czy na siedząco, czy na stojąco, czy bieżąca woda jest potrzebna, czy kosmetyków jest dużo, czy mało, czy na wierzchu, czy pochowane…. etc. I tu kłaniają się rozmowy z inwestorami i analiza, o ile jest to łazienka prywatna.

ZOBACZ TAKŻE: "Jak skutecznie wdrażać produkt" - zapisz wideo dyskusji z udziałem Piotra Wełniaka na Forum Branży Łazienkowej.

Natomiast jeśli jest to łazienka publiczna to owszem ważne są przepisy, ale przede wszystkim określenie komu ma ona służyć i do czego ma służyć. I tu niestety szczególnie odczuwa się brak „rozumienia łazienki” w strefie rodzic-dziecko. Dlaczego przewijaki są często umieszczane w dużej odległości od umywalki? Jeśli dziecko zrobi kupę to mamy problem. Jak ma się załatwić rodzic z dzieckiem w nosidełku?

- Jak idea i wizja projektanta – może on nie znać specyfiki technicznej materiału i jego ograniczeń – jest realizowana w praktyce, jakie mogą wynikać na tej linii problemy?

Ciężko wyobrazić sobie aby projektant nie znał materiału. Jego wad i zalet. Technologii i ograniczeń danej technologii. Każdy projekt wymaga dostosowania funkcji, estetyki jak i technologii i materiału. Owszem technolodzy służą wsparciem. Nie ma możliwości aby się znać na wszystkim. Jednak jak się często okazuje intuicja projektanta często odkrywa nowe możliwości technologii ale należy mieć o niej pojęcie. Wiąże się to nie tylko z tym co ładne i widoczne ale również z konstrukcją, mocowaniem, podłączeniem instalacji, bezpieczeństwem, ceną, gwarancją itp. Projektantowi, który zna technologie łatwiej się projektuje. Zna ograniczenia ale też może poza te ograniczenia próbować wyjść i stworzyć coś nowego.

- Co Pana zdaniem gwarantuje rynkowy sukces produktu?

Czynników sukcesu rynkowego jest wiele. Oczywiście marketing, medialność itp. Jednak niezwykle ważnym elementem jest design, który wynika również z wielu czynników. Jest to funkcjonalność produktu, trafne określenie grupy docelowej, cel jaki produkt ma spełnić, etc.

- Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Anna Raducha-Romanowicz.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA