Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Podsumowanie roku 2015: Adam Rożko, Refleks

  • Autor: Anna Raducha-Romanowicz
  • 15 marz 2016 08:21
Podsumowanie roku 2015: Adam Rożko, Refleks
Adam Rożko, prezes zarządu firmy Refleks

Adam Rożko, prezes zarządu firmy Refleks twierdzi, że w ubiegłym roku trudno było dopatrzyć się jakościowych zmian na rynku wyposażenia łazienek. Konkurencja się zwiększa a dostawcy poszukują nowych kanałów dystrybucji.

REKLAMA

W roku poprzednim nie zanotowaliśmy „odbicia” sprzedaży w kanałach hurtowym i tradycyjnym. Osiągnęliśmy co prawda wzrost sprzedaży, jednakże jest to wynikiem poczynionych inwestycji, nie zaś wzrostu popytu. Na polskim rynku umocniły się kanały DIY i internetowy, które według moich ocen osiągnęły kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży.

Trudno dopatrzeć się nowych jakościowych zmian na rynku łazienek. W dalszym ciągu producenci rozszerzają swój asortyment nie tylko o nowe modele ale również linie produktowe, konsekwentnie zmierzając w kierunku oferty „pełnołazienkowej”. Zjawisko to dotyczy również importerów i dystrybutorów.

Działania te powodują w konsekwencji zagęszczenie konkurencji w poszczególnych segmentach produktów. Jednocześnie dostawcy poszukują nowych kanałów dystrybucji, np. poprzez rezygnację z kanału hurtowego na rzecz bezpośrednich dostaw do sieci detalicznej bądź internetu.

Zadanie: rentowność

Jak zwykle corocznym problemem jest utrzymanie rentowności biznesu, co przy stale spadających marżach i rosnących kosztach stało się nie lada wyzwaniem. Wydaje się, że branża osiąga poziom graniczny.

W mojej ocenie istotnym wyzwaniem staje się próba uporządkowania kanałów dystrybucyjnych i stworzenie uczciwych warunków do ich rozwoju. Wynikiem tych działań jest eskalacja marek własnych bądź produktów dedykowanych. Dotychczas większość tego typu ofert kierowana była do kanału DIY , obecnie coraz częściej pojawia się w kanale tradycyjnym.

Inwestycje w magazyn

Naszym największym tegorocznym wyzwaniem było ukończenie budowy i uruchomienie magazynu centralnego w Koluszkach. Pozytywnie oceniamy wyniki, ale sukces dopiero przed nami. Na korzyści wynikające z jego funkcjonowania liczymy dopiero w nadchodzących latach.
W dalszym ciągu realizujemy program budowy sieci salonów BLU. W 2015 otworzyliśmy pięć nowych salonów łazienek a cztery są w procesie budowy. W ramach branży instalacyjno-sanitarnej udało się nam otworzyć dwa oddziały hurtowe w Kielcach i Bydgoszczy, pod nową marką REDterm.

Ponadto rozpoczęliśmy import płytek na potrzeby salonów oraz przygotowujemy wdrożenie marki własnej Azario. W coraz większym stopniu angażujemy się w sprzedaż kolekcji i produktów dedykowanych do sieci.

Niepewny 2016 rok

Stale udoskonalamy też system informatyczny. Wobec zaistniałych w Polsce zmian politycznych trudno jest prognozować zmiany rynkowe.

Negatywne tendencje, których możemy się spodziewać? Zmniejszenie tempa akcji kredytowych banków i znaczący wzrost kosztów finansowych. Już teraz definitywnie widać wzrost kosztów importu, co wiąże się z osłabieniem polskiej waluty. Trudno jest też ocenić, jak plany nowego podatku od sprzedaży detalicznej wpłyną na rozwój branży. W tym przypadku również nowelizacje ustawy VAT mogą wnieść istotne zmiany.

W 2016 będziemy ograniczać koszty dystrybucji przy umiarkowanych inwestycjach. tj: optymalizować koszty dystrybucji poprzez jej przenoszenie do magazynu centralnego.
W planach mamy też rozwój sieci salonów BLU oraz marki własnej. I jakoś przetrzymać...


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie

Komentarze

  • I jest to bardzo dobrze napisane!
    • Polonista, 2016-03-22 09:01:26
  • Ja mu to napisałam!
    • IwonKa, 2016-03-22 07:36:46

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA