Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Podsumowanie roku 2016: Adam Ptasiński, Refleks

  • Autor: Rynek Łazienek
  • 20 sty 2017 09:49
Podsumowanie roku 2016: Adam Ptasiński, Refleks
Adam Ptasiński, prezes zarządu firmy Refleks

Rok 2016 na polskim ryku wyposażenia łazienek podsumowuje tym razem Adam Ptasiński, prezes zarządu firmy Refleks. W jego ocenie minione miesiące nie przyniosły poprawy koniunktury, branża znajdowała się w stagnacji, a Refleks koncentrował się głównie na optymalizacji funkcjonowania LogiQ.

REKLAMA

- Jakie zmiany zaszły na polskim rynku w roku ubiegłym w stosunku do lat poprzednich? Czy poprawiła się koniunktura? Jakie zaobserwowali Państwo zjawiska, trendy i tendencje rynkowe?

Niestety długo oczekiwane odbicie w roku 2016 nie nastąpiło. Branża nadal jest w stagnacji i nie widać zasadniczego ruchu do przodu. Aktywność inwestycyjna jest na podobnym poziomie jak w latach poprzednich, nie zaobserwowaliśmy wzrostu zainteresowania na rynku w naszej branży, ani w kanale dystrybucji tradycyjnej, ani też w sektorze detalicznym.

Oczywiście tradycyjnie już, zanotowaliśmy wzrost sprzedaży, nie wynikał on jednak z pozytywnego ruchu na rynku, lecz z rozwoju detalicznej sieci salonów łazienek BLU, zdobywania nowych rynków i pozyskania nowych klientów. Patrząc na bazę z poprzedniego roku, czy to w odniesieniu do stałego portfolio klientów hurtowych, czy też sprzedaży konkretnych salonów, niestety zanotowaliśmy spadek.

Nadal umacnia się kanał sprzedaży DIY i internetowej, ale tutaj następują zmiany jakościowe. Umacniają się mocni dotychczasowi gracze, wypadają z rynku firmy i sklepy słabe, bez historii, z małą ilością dobrych opinii i komentarzy. Klient zaczyna zwracać uwagę przede wszystkim na jakość, a nie tylko na cenę. Dotyczy to tak sprzedawcy, jak i samego produktu. Wydaje się że z tego powodu, wzrost sprzedaży w tych kanałach dystrybucji nie był już tak dynamiczny i ograniczył się do wzrostu jednocyfrowego.

W odniesieniu do tendencji rynkowych w obszarze asortymentowym zaobserwowaliśmy wzrost wartości importu, szczególnie płytek ceramicznych. Nastąpiło nasycenie rynku dostępnymi markami i producentami. Dystrybutorzy poszukują przede wszystkim nowych produktów, na których można uzyskać rentowność sprzedaży. Klient natomiast opatrzony już i trochę zmęczony wszechobecnością znanych marek i produktów, oczekuje czegoś innego, świeżego.

Stąd też, rok 2016 to dynamiczny rozwój marek własnych dystrybutorów i produktów dedykowanych. Każdy upatruje tutaj szansy na odmienność, pokazanie czegoś innego i możliwości kreowania samodzielnej polityki sprzedażowej. My również skupiliśmy się na rozwoju asortymentowej marki własnej Azario, dostępnej w sprzedaży sieci Salonów Łazienek BLU. Muszę przyznać, że projekt już w pierwszym roku okazał się sporym sukcesem i pokazał nam możliwości, jakie drzemią w takiej polityce asortymentowej. Dlatego też planujemy dalszy rozwój projektu, tak od strony asortymentowej jak i kanałów dystrybucji.

Oczywiście marki własne dystrybutorów, nie zastąpią sieci sprzedaży i nie wyprą w znaczącym stopniu marek producenckich, lecz w naszej ocenie są w stanie „wykroić” sobie pewną stałą część rynku w tej branży.

- Jakie były największe wyzwania, przed którymi stanęła branża łazienkowa w roku ubiegłym?

Stagnacja. Brak pozytywnych czynników napędzających sprzedaż w branży, plus spadająca cały czas rentowność sprzedaży, spowodowały, że firmy z branży musiały szukać rozwiązań, które pomogłyby przetrwać. Kto się nie rozwijał, ten się cofał. Rozwój to oczywiście inwestycje w biznes, o które coraz trudniej na rynku.

Potrzebne są mocne podstawy i oparcie, które pozwoli przetrwać. Kto tego w mijającym roku nie miał, popadał w problemy. Wydaje nam się, że rok 2017 będzie kolejnym rokiem weryfikacji podmiotów w naszej trudnej branży.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

REKLAMA