Partner portalu:
×

Szukaj w serwisie

Rynek zmienia się bardzo dynamicznie - rozmowa z Dawidem Szelągiem, Excellent

  • Autor: Excellent
  • 05 lip 2017 10:18
Rynek zmienia się bardzo dynamicznie - rozmowa z Dawidem Szelągiem, Excellent
Dawid Szeląg, Regionalny Dyrektor Sprzedaży Excellent S.A.
Rynek zmienia się bardzo dynamicznie - rozmowa z Dawidem Szelągiem, Excellent
Rynek zmienia się bardzo dynamicznie - rozmowa z Dawidem Szelągiem, Excellent
Rynek zmienia się bardzo dynamicznie - rozmowa z Dawidem Szelągiem, Excellent

O dynamicznie zmieniającym się rynku, sytuacji rynkowej w roku 2017 oraz planach firmy Excellent na najbliższe miesiące (ale i dalszą przyszłość) opowiada Dawid Szeląg, Regionalny Dyrektor Sprzedaży Excellent S.A.

Ubiegły rok był dla Państwa rekordowy pod względem sprzedaży. Jak wygląda sytuacja w roku 2017? Czy odczuwacie Państwo pozytywne skutki hossy mieszkaniowej?

Tak. Ubiegły rok był rzeczywiście wyjątkowy pod względem handlowym, dzięki czemu mogliśmy dokonać wielu inwestycji aby jeszcze bardziej zwiększyć swoją obecność na rynku. Otworzyliśmy nową linię produkcyjną wanien i brodzików w Tarnobrzegu, mamy nowy, dwa razy większy magazyn centralny pod Krakowem, wdrożyliśmy i będziemy dalej wdrażać nowoczesne programy operacyjne w firmie. Tak więc zmian jest dużo.

Co do sytuacji w roku 2017, mogę na pewno powiedzieć, że początek roku był bardzo dobry i pobiliśmy kolejne rekordy sprzedażowe. Na tą sytuację na pewno wpłyneła hossa na rynku mieszkaniowym. Pod koniec 2016r. wiele osób złożyło wnioski kredytowe, aby dostać kredyt jeszcze na 10% wkładzie własnym przed zmianą rekomendacji banków. Ponadto wpływ na sprzedaż produktów w I kwartale 2017r. miał progam MDM, który powoli wygasa i to także wpłynęło na decyzję wielu młodych ludzi o zakupieniu swojego mieszkania.

W ostatnich miesiącach (maj,czerwiec) widać jednak, że rynek już tak szybko nie rośnie, co pewnie w jakimś stopniu spowodowane jest urlopami i wakacjami Polaków. W mojej ocenie w naszej branży zmienia się sezonowość sprzedaży, okres wakacyjny staje się słabszym okresem sprzedażowym niż końcówka czy początek danego roku.

Jesteście Państwo obecni na rynku od ponad 25 lat – czy może Pan z własnej perspektywy ocenić jak zmienia się polski rynek, trendy i tendencje, a także zachowania konsumentów?

Rynek zmienia się bardzo dynamicznie. W mojej ocenie w przeciągu najbliższych 2 lat zmieni się całkowicie system sprzedaży produktów wyposażenia wnętrz w naszym kraju. Już teraz obserwuję jak dawni dystrybutorzy produktów zmieniają swój system sprzedażowy, otwierając własne salony detaliczne. Producenci coraz częściej dzięki rozwojowi transportu rozpoczynają współpracę bezpośrednio z salonami sprzedaży. Odnotowuję ogromny rozwój sklepów sprzedaży online. Mniejsze firmy aby móc konkurować z dużymi sieciami DIY tworzą grupy zakupowe. Projektanci wyposażenia wnętrz w coraz większym stopniu chcą już nie tylko projektować pomieszczenia, ale także sprzedawać produkty, tworząc mini salony sprzedaży, bez potrzeby inwestowania w dużą ekspozycję.

W najbliższych latach najbardziej zyskają sklepy internetowe oraz studia projektowe, ponieważ zapracowanym konsumentom coraz bardziej zależy na czasie. Ktoś zrobi za nich projekt/koncepcję wnętrza, a później mogą w łatwy sposób dobrać produkty i je kupić siedząc w domu przed komputerem.

Zmienia się także trend na rynku w zakesie oferty producentów. Zauważyliśmy już kilka lat temu potrzebę tworzenia coraz większej gamy produktów dedykowanych dla naszych klientów.

Zmieniła się również taktyka zakupowa konsumentów-oprócz atrakcyjnej ceny, dziś liczy się bardzo jakość produktu, jego trwałość a także unikalny design.

Istotnym elementem podążania za potrzebami konsumentów jest także dostarczanie odpowiedniej wiedzy produktowej. Dlatego też w swojej polityce sprzedaży w najbliższym okresie na pewno będziemy chcieli w dużym stopniu zwrócić uwagę na kwestię szkoleń sprzedawców, projektantów itp.

W kwietniu organizowaliście Państwo konkurs na projekt małej łazienki z wykorzystaniem serii BeSpot. Czy tego typu inicjatywy na stałe będą elementem polityki Państwa firmy?

Konkurs na projekt małej łazienki z wykorzystaniem produktów serii BeSpot był już czwartą tego typu aktywnością, którą zorganizowaliśmy. Jest to w mojej ocenie bardzo ciekawa inicjatywa, która daje wymierne korzyści nam, oraz osobom, które uczestniczą w tego typu konkursach. My, dzięki setkom renderów łazienek jakie dostajemy możemy zobaczyć jak bogatą wyobraźnię mają młodzi projektanci w naszym kraju, niejednokrotnie czerpiąc od nich inspirację. Natomiast oni zyskują dzięki takim konkursom możliwość szybszej promocji swojej osoby, na już dość mocno zagęszczonym rynku osób zajmujących się projektowaniem wnętrz.

Posiadacie Państwo około 50 studiów Excellent, z nowymi placówkami powstałymi w Żarach i Gdańsku. Jak sprawdza się taki model? Czy oprócz tej formy współpracujecie Państwo w inny sposób z salonami łazienkowymi?

Na dzień dzisiejszy mamy już 52 Studia Excellent a do końca roku otworzymy jeszcze sześć w takich miastach jak: Łomża, Mława, Warka, Grudziądz, Łódź, Szczecin. Taki model sprawdza się idealnie zarówno dla nas jak i naszych klientów. Świadczyć o tym może fakt, iż z klientami, u kórych już ta ekspozycja zapracowała robimy nowe przebudowy i odświeżamy na nowo ekspozycję w salonie. Takich przebudów ekspozycji w tej chwili mamy pięć.

Tak jak wcześniej wspominałem, klienci coraz cześciej przy wyborze produktów, kierują sie nie tyle ceną, co estetyką, designem. Studia Excellent mają właśnie za zadanie przybliżyć klientowi walory naszych produktów, za pomocją profesjonalnie zaaranżowanych ekspozycji.

Oczywiście oprócz samej koncepcji Studiów pracujemy z wieloma innymi salonami łazienkowymi, tworząc ekspozycję w boksach, czy też według koncepcji aranżacyjnej danego klienta. W przeciągu ostatniego roku nasz dział marketingu stworzył ok. 20 różnych projektów ekspozytorów na takie produkty jak: wanny, armatura, ceramika, kabiny. Chcemy stworzyć jako pierwsi w branży katalog rozwiązań ekspozycyjnych produktów dla naszych klientów.

Jakie plany macie Państwo na nadchodzące miesiące? Może szykują się jakieś nowości produktowe?

Stawiamy na rozwój ceramiki. W najbliższym miesiącu wprowadzimy pięć nowych umywalek nablatowych oraz do końca roku kolejną miskę bezrantową. Planujemy także rozszerzyć asortyment o kolejne dwie, bardzo atrakcyjne serie kabin prysznicowych.

W planach na najbliższe lata mamy wprowadzenie jeszcze kilku innowacyjnych produktów, ale na tym etapie nie chcę jeszcze o tym wspominać. Realizujemy w tej chwili wiele projektów, z których część ukończymy w tym roku, a część w następmym. Innowacyjnym dla nas kierunkiem rozwoju z pewnością będzie wprowadzenie do oferty mebli łazienkowych i grzejników dekoracyjnych.

Poza rozwojem oferty handlowej, chcemy także zmodernizować nasz model zarządzania magazynem, poprzez wdrożenie m.in systemu WMS, który ma za zadanie usprawnić dostawę towarów do klientów. Oprócz tego planujemy zwiększyć swoją obecność w social mediach oraz zintensyfikować działania marketingowe, poprzez spersonalizowany retargeting.

Dziękuje bardzo serdecznie za wywiad i życzę wszystkim osobom z naszej branży dalszych sukcesów.

 




Rekomendowane dla Ciebie



Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce