Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Seweryn Kartkowski z Grupy PGC o przyszłości rynku płytek ceramicznych w Polsce

  • Autor: Anna Raducha-Romanowicz
  • 19 lip 2015 22:49
Seweryn Kartkowski z Grupy PGC o przyszłości rynku płytek ceramicznych w Polsce
Seweryn Kartkowski, prezes zarządy Polskiej Grupy Ceramicznej

Seweryn Kartkowski, prezes zarządu Polskiej Grupy Ceramicznej, m.in. o tym jakie płytki ceramiczne najlepiej sprzedają się aktualnie na naszym rynku oraz jaką strategię produktową salony muszą przyjąć, by utrzymać dzisiejsze standardy obsługi klienta.

REKLAMA

- Jak oceniają Państwo aktualny udział importowanych płytek na naszym rynku, czy udział tego asortymentu rośnie, z jaką dynamiką?

Seweryn Kartkowski, prezes zarządu Polskiej Grupy Ceramicznej: Trudno mi to ocenić. W Polsce, podobnie jak i w całej Europie, rośnie sprzedaż produktów pod markami własnymi różnych sieci. Zakładam, że produkcja, podobnie jak w przypadku PGC, zlecana jest w różnych krajach świata.

Uważam, że wielkość produkcji w Polsce może nadal rosnąć, ale sprzedaż pod markami własnymi producentów na terytorium naszego kraju będzie spadać. W przypadku zbyt szerokiej dystrybucji dochodzi do silnej konkurencji, wręcz wojny cenowej pomiędzy poszczególnymi firmami czy nawet kanałami dystrybucji.

Chcąc utrzymać obecny, kosztowny standard ekspozycji i jakości obsługi w salonach sieci tradycyjnej jesteśmy zmuszeni do budowania strategii produktowej w oparciu o produkty pozwalające realizować wysokie marże.

- Czy importowane płytki ceramiczne, tak jak kiedyś, są wciąż skierowane raczej do odbiorcy o zasobniejszym portfelu?

Nie. Obecnie najtańsze płytki można kupić w Hiszpanii a jednocześnie polscy producenci oferują dużą ilość ciekawych płytek w segmencie premium, często firmowane przez znanych projektantów, w ekskluzywnych formatach np. 30x120, zaawansowanej technologii szkliwienia i wykończenia powierzchni.

Zauważalny jest zmniejszający się dystans jakościowy, ale i cenowy pomiędzy producentami z Polski i z Włoch czy Hiszpanii. Uważam że są w Polsce producenci, którzy z powodzeniem mogą kierować ofertę do klientów segmentu VIP, ale muszą zrozumieć, że oprócz produktu ważna jest polityka handlowa w tym obszarze. Sukces w segmencie premium uzależniony jest od poziomu motywacji firm handlowych do sprzedaży danej marki.

- Według Państwa szacunków - jakie płytki aktualnie najlepiej się sprzedają na polskim rynku – jakie formaty, struktury, wzory?

W sieciach salonów tradycyjnych najpopularniejszym formatem jest 60x60 cm, płytka rektyfikowana, szkliwiona lub barwiona w masie, powierzchnia matowa lub lappato.

W obszarze płytek ściennych nadal najpopularniejszym formatem jest 30x60 cm, ale standardem staje się wersja rektyfikowana. Zauważalny jest jednak wzrost zainteresowania większymi formatami. W przypadku płytek podłogowych 80x80 cm lub 90x90 cm oraz płytki ścienne w formacie 30x90 oraz 30x120 cm.

Nie możemy tez zapomnieć o płytkach imitujących deski w technologii nadruku cyfrowego. Sprzedajemy bardzo duże ilości ekonomicznego formatu 15x60 cm, ale ogromnym zainteresowaniem cieszą się większe płytki, rektyfikowane w formacie około 20x120 cm.

- Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Anna Raducha-Romanowicz.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA