Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Rozmowa z Tadeuszem Łukaszewiczem, polskim przedstawicielem instytutu IVEX, promującego hiszpański region Walencji.

REKLAMA

Czy mógłby Pan przybliżyć naszym czytelnikom tę część Hiszpanii?

Tadeusz Łukaszewicz: Region Walencji to obszar 23 tys. km kw., położony w południowo-wschodniej części Półwyspu Iberyjskiego, zamieszkiwany przez około 4 mln ludzi. Jest drugim, po Katalonii, najbardziej uprzemysłowionym regionem Hiszpanii. Jego intensywny rozwój nastąpił w ciągu ostatnich 20-25 lat. Stolicę autonomicznej dzielnicy, Walencję, można porównać do Poznania, jest to bowiem znane centrum międzynarodowych targów. Rocznie organizuje się tam czterdzieści imprez, przyciągających wystawców w całego świata. Walencja jest także największym kontenerowym portem przeładunkowym Morza Śródziemnego.

Na czym polega fenomen gospodarczy regionu Walencji?

Na rozwoju przemysłowym. Tamtejszy przemysł opiera się przede wszystkim o małe przedsiębiorstwa. W całym regionie jest tylko sześć firm zatrudniających więcej niż 1500 osób. Reszta to wielopokoleniowe rodzinne fabryki, nieduże, ale bardzo dobrze prosperujące, zważywszy, że 16 proc. całego hiszpańskiego eksportu przypada na ten region. Głównymi towarami, pochodzącymi stamtąd, są samochody, meble, owoce cytrusowe i wyroby ceramiczne.

Wiele małych firm wyspecjalizowało się właśnie w produkcji porcelany, artykułów sanitarnych, a przede wszystkim glazury i terakoty. Z regionu Walencji, dokładnie z okolic miasteczka Castellon, pochodzi aż 15 proc. globalnej produkcji płytek ceramicznych. Taka światowa ekspansja małych przedsiębiorstw możliwa jest głównie dzięki współpracy z Regionalnym Instytutem Technologii, który utrzymuje ścisły kontakt z kilkudziesięcioma uczelniami technicznymi, organizuje kursy, umożliwia wymianę doświadczeń i dostęp do najnowszych technologii.

Tadeusz Łukaszewicz.
Tadeusz Łukaszewicz.

A jak ocenia Pan polski rynek płytek ceramicznych?

W ciągu ostatnich kilku lat polski rynek intensywnie się rozwinął, a klienci — mając do wyboru pełną gamę płytek produkowanych na całym świecie — stali się bardzo uważni i wymagający, W 1992 roku zarejestrowanych było cztery tysiące importerów glazury i terakoty, co spowodowało ogromną, ale zdrową konkurencję. Przetrwały tylko najsilniejsze firmy.

W jaki sposób hiszpańscy producenci zamierzają poradzić sobie z tą konkurencją?

Firmy, które dopiero zaczynają działalność, jeśli chcą zdobyć uznanie czy chociażby wzbudzić zainteresowanie, muszą oferować świetną jakość, gwarantować szybkie terminy dostaw i w miarę konkurencyjne ceny. Bez wątpienia płytki ceramiczne są wiodącym produktem Hiszpanii: ze względu na złoża doskonałej gliny, bogate tradycje produkcji i zastosowanie najnowocześniejszych technologii. Kraj ten jest drugim na świecie producentem płytek, zaraz po Włoszech. Mocnymi punktami producentów z okolic Castellon są terakota i duże płytki ścienne, które w doskonały sposób uzupełniają ofertę polskich producentów. Hiszpańscy przedsiębiorcy zwracają ogromną uwagę na upodobania polskich odbiorców. Zasada jest bowiem taka, że producent zawsze powinien podporządkować się gustom klientów, które na każdym rynku są nieco inne.

Więc nie zamierzacie konkurować z polskimi producentami?

Na pewno nie. Jedną z podstawowych reguł w handlu jest ta, że na rynku jest miejsce dla wszystkich. Towary, które proponują producenci z regionu Walencji, pod wieloma względami różnią się od wyrobów polskich, czasami in plus, a czasami in minus. A klienci sami wybiorą to, co najbardziej będzie im się podobało.

Zatem życzę sukcesów i dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: Jolanta Krysińska

IVEX — Instytut Handlu Zagranicznego Regionu Walencji - wspierany jest przez autonomiczny rząd regionu Walencji, zrzeszenia przedsiębiorców i największe instytucje finansowe tej części Hiszpanii. Celem jego działania jest pomoc hiszpańskim przedsiębiorcom w nawiązywaniu i rozwijaniu współpracy handlowej z zagranicą. Główna siedziba IVEX-u mieści się w Walencji, a jego przedstawiciele są obecni na wszystkich kontynentach. Do Polski trafiają z Walencji głównie płytki ceramiczne, cytrusy i wino. Właśnie te towary stanowią 89 proc. ogólnego eksportu Hiszpanii do naszego kraju.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

REKLAMA