Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Tomasz Desko, Prezes Zarządu Cermag Poznań

O tym m.in. jak istotny jest z perspektywy 25 lat rozwój polskich producentów płytek ceramicznych i postęp technologiczny w procesie produkcji płytek mówi Tomasz Desko, Prezes Zarządu Cermag Poznań.

REKLAMA

- Jakie, Państwa zdaniem były najważniejsze zjawiska 25 lat, które w największym stopniu wpłynęły na obecny kształt rynku artykułów wyposażenia łazienek?

Tomasz Desko, Prezes Zarządu Cermag Poznań: Na zjawisko należy spojrzeć nie tylko z punktu widzenia naszej branży, ale także ocenić globalnie. W urządzaniu łazienek warto zauważyć przede wszystkim postęp technologiczny w procesie produkcji płytek - szczególnie w przypadku jakości, a także różnorodności płytek. Wprowadzenie nowych technologii, takich jak continua oraz ink-jet, czyli nadruk fotograficzny, zdecydowanie zrewolucjonizowały możliwości producentów pod kątem odwzorowywania kamieni czy drewna na płytce.

Należy wspomnieć o bardzo dynamicznym rozwoju polskich producentów płytek ceramicznych i ceramiki sanitarnej. Zwielokrotnione moce produkcyjne, osiągnięte dzięki zastosowaniu linii technologicznych, analogicznych jakie stosowane są w innych krajach europejskich, spowodowały także wzrost konkurencyjności polskich produktów na krajowym rynku.

Istotnym elementem jest także napływ produktów z Chin, co wpływa na wzrost konkurencji cenowej, która pociąga za sobą obniżenie jakości oferowanych produktów dostępnych na rynku. Wymusza to wprowadzenie przez koncerny globalne również linii coraz bardziej ekonomicznych.

Olbrzymią popularnością zaczęły się też cieszyć sklepy internetowe. Oferują one przede wszystkim armaturę i ceramikę, której sprzedaż sięga granicy opłacalności.

Patrząc na przemiany globalnie należy zauważyć wiele bardzo pozytywnych zjawisk, jak chociażby dostępność towaru. Wejście Polski do Unii Europejskiej dało nam dostęp do wolnego rynku, ale także dało wzrost świadomości estetycznej. Dobrze, że te zjawiska łączą się mimo wszystko ze wzrostem siły nabywczej Polaków.

- Jakie były przełomowe momenty, które miały wpływ na rozwój branży łazienkowej

Niewątpliwym elementem stymulującym jest rozwój budownictwa mieszkaniowego, ale także dostępność kredytów. Patrząc natomiast z punktu widzenia projektowania, pojawienie się przy produkcji płytek technologii nadruku fotograficznego. Otworzyło to nieograniczone możliwości odwzorowywania natury. Ważnym elementem jest solid surface oraz możliwości zamawiania na wymiar np. kabin czy wanien, co daje olbrzymią swobodę przy aranżacji wnętrza.

- Jak zmieniły się w ciągu 25 lat preferencje i zachowania polskich konsumentów?

Polacy stali się bardziej otwarci na produkty pochodzące z importu. Producenci płytek rozszerzyli ofertę w zakresie dostępnych formatów. 13 lat temu dominowały formaty 30 x 30 i 30 x 60 cm, obecnie w przypadku naszej grupy docelowej są to wielkości 60 x 60, 45 x 90, 60 x 120 cm i większe.

Dostrzegalny jest także minimalizm w projektowaniu płytek, a dominująca kolorystyka to już nie wszechobecny beż, ale dużo projektów z wykorzystaniem kolorystyki biało-czarnej i szarej. Zapanowała także większa swoboda w aranżacjach, co zaowocowało dowolnością w zakresie łączenia materiałów takich jak drewno, metal, płytka czy szkło.

Wzrosła także rola architekta/projektanta w procesie aranżacji wnętrz. Obecnie niemal każda firma oferuje pomoc w tym zakresie poprzez wizualizacje, przygotowywanie projektów, konsultacje z architektami. Wzrosły także wymagania Klientów i poczucie estetyki, a w ślad za tym podniosły się również standardy obsługi Klienta.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA