Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Dobrą łazienkę trzeba zaprojektować trzy razy

  • Autor: Andrzej Kadysz
  • 28 marz 1996 17:40
Dobrą łazienkę trzeba zaprojektować trzy razy

Zazwyczaj inwestor wraz z mieszkaniem otrzymuje określoną łazienkę. W przypadku, gdy jest to budynek wzniesiony na podstawie projektu indywidualnego, ma wpływ na jej kształt i przestrzeń. Kiedy jest to łazienka w bloku, sytuacja wygląda dużo gorzej.

REKLAMA

Czy rzeczywiście skazani jesteśmy na zaakceptowanie standardowego, anonimowego projektu łazienki w bloku, projektu, który nie uwzględnia naszych upodobań i przyzwyczajeń? Czy musimy zgodzić się z narzuconą wizją, która - tworząc ramy przestrzenne - określa również w pewnym zakresie styl naszego życia?

Potrzeba piękna

Człowiek od zawsze starał się określić przestrzeń wokół siebie, zmienić ją zgodnie ze swoim światopoglądem i poczuciem estetyki zapanować nad nią. Zawsze dążył do tego by poznać i „oswoić" otaczający świat, naznaczyć jego elementy własną indywidualnością. Nie chodzi tu tylko o atawistyczne określenie terytorium - ale również o właściwą jedynie naturze ludzkiej potrzebę piękna. W przypadku małych zamkniętych społeczności, zasady estetyki, kanony piękna nie podlegały dyskusji. Były dyktowane przez przez zwyczaj i tradycję, która regulowała wszystkie aspekty życia: od urodzenia po jego kres. Burzliwy rozwój cywilizacji, rozwój techniki, skrajny relatywizm, wszelkie awangardy twórcze zburzyły prostą pewność sielskiego życia. Zdeprecjonowały wartość piękna, odebrały umiejętność krytycznej oceny wartości estetycznej otaczających nas przedmiotów. Sytuację pogorszyły jeszcze lata podporządkowanego ideologii budownictwa - produkcji identycznych lokali mieszkalnych, podobnych, opartych o nieciekawe wzornictwo mebli. Trudności w zdobyciu dóbr konsumpcyjnych spowodowały, że już samo ich zdobycie stawało się powodem do dumy i satysfakcji, jakość wydawała się sprawą nieistotną. Dotyczy to również mieszkań, które mimo złego wykonania, brzydoty i niefunkcjonalności, były przedmiotem najgorętszych marzeń.

Czasy się zmieniły

Gospodarka rynkowa zaczyna przywracać wartościom estetycznym ich niebagatelną rolę (Design makes value!), Wolniej zmienia się ludzka świadomość. Chcemy, aby przestrzeń wokół nas była piękna, ale nie potrafimy powiedzieć co to znaczy, nie potrafimy sprecyzować naszych pragnień. Przedstawiamy przykład działania, które wyraźnie pokazuje, że nawet w bloku łazienka nie musi przestrzenią nijaką.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA