Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Dobrą łazienkę trzeba zaprojektować trzy razy

  • Autor: Andrzej Kadysz
  • 28 marz 1996 17:40
Dobrą łazienkę trzeba zaprojektować trzy razy

Zazwyczaj inwestor wraz z mieszkaniem otrzymuje określoną łazienkę. W przypadku, gdy jest to budynek wzniesiony na podstawie projektu indywidualnego, ma wpływ na jej kształt i przestrzeń. Kiedy jest to łazienka w bloku, sytuacja wygląda dużo gorzej.

REKLAMA

Czy rzeczywiście skazani jesteśmy na zaakceptowanie standardowego, anonimowego projektu łazienki w bloku, projektu, który nie uwzględnia naszych upodobań i przyzwyczajeń? Czy musimy zgodzić się z narzuconą wizją, która - tworząc ramy przestrzenne - określa również w pewnym zakresie styl naszego życia?

Potrzeba piękna

Człowiek od zawsze starał się określić przestrzeń wokół siebie, zmienić ją zgodnie ze swoim światopoglądem i poczuciem estetyki zapanować nad nią. Zawsze dążył do tego by poznać i „oswoić" otaczający świat, naznaczyć jego elementy własną indywidualnością. Nie chodzi tu tylko o atawistyczne określenie terytorium - ale również o właściwą jedynie naturze ludzkiej potrzebę piękna. W przypadku małych zamkniętych społeczności, zasady estetyki, kanony piękna nie podlegały dyskusji. Były dyktowane przez przez zwyczaj i tradycję, która regulowała wszystkie aspekty życia: od urodzenia po jego kres. Burzliwy rozwój cywilizacji, rozwój techniki, skrajny relatywizm, wszelkie awangardy twórcze zburzyły prostą pewność sielskiego życia. Zdeprecjonowały wartość piękna, odebrały umiejętność krytycznej oceny wartości estetycznej otaczających nas przedmiotów. Sytuację pogorszyły jeszcze lata podporządkowanego ideologii budownictwa - produkcji identycznych lokali mieszkalnych, podobnych, opartych o nieciekawe wzornictwo mebli. Trudności w zdobyciu dóbr konsumpcyjnych spowodowały, że już samo ich zdobycie stawało się powodem do dumy i satysfakcji, jakość wydawała się sprawą nieistotną. Dotyczy to również mieszkań, które mimo złego wykonania, brzydoty i niefunkcjonalności, były przedmiotem najgorętszych marzeń.

Czasy się zmieniły

Gospodarka rynkowa zaczyna przywracać wartościom estetycznym ich niebagatelną rolę (Design makes value!), Wolniej zmienia się ludzka świadomość. Chcemy, aby przestrzeń wokół nas była piękna, ale nie potrafimy powiedzieć co to znaczy, nie potrafimy sprecyzować naszych pragnień. Przedstawiamy przykład działania, które wyraźnie pokazuje, że nawet w bloku łazienka nie musi przestrzenią nijaką.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

REKLAMA