Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Kto stoi za tą wanną? Niezwykła wystawa w Galerii Art

  • Autor:  Adam Dolistowski
  • 28 marz 1996 17:54
Kto stoi za tą wanną? Niezwykła wystawa w Galerii Art
Wanny w galerii Art.
Kto stoi za tą wanną? Niezwykła wystawa w Galerii Art
Kto stoi za tą wanną? Niezwykła wystawa w Galerii Art
Kto stoi za tą wanną? Niezwykła wystawa w Galerii Art
Kto stoi za tą wanną? Niezwykła wystawa w Galerii Art
Kto stoi za tą wanną? Niezwykła wystawa w Galerii Art
Kto stoi za tą wanną? Niezwykła wystawa w Galerii Art
Kto stoi za tą wanną? Niezwykła wystawa w Galerii Art
Kto stoi za tą wanną? Niezwykła wystawa w Galerii Art

Wanna znalazła swych pierwszych, artystycznych dziejopisarzy. Niespodziewanie w warszawskiej galerii „Art" pojawiły sie obrazy namalowane na zadany, prosty temat: „Namaluj wannę".

REKLAMA

Jak twierdzi we wstępie do katalogu wystawy Jacek Zychowicz, nowoczesność i obsesja na punkcie własnej czystości idą z sobą w parze. Myśl można rozwinąć: jeśli, Polaku, szybko zamierzasz się modernizować, pamiętaj, że przede wszystkim musisz być czysty.

Wanna to przedmiot „zachodni”. W wannie osiąga się czystość indywidualnie. Przynajmniej do niedawna nie było w istocie wanny aspektu towarzyskiego. Symbolizowała właściwą dla kultury zachodniej samotność i ciągle podkreślany, a wręcz fetyszyzowany indywidualizm. Jakże to inne od towarzyskości sauny czy rosyjskiej bani.

Według programowej zapowiedzi szefa galerii, wchodzimy ponownie do kultury europejskiej z własną wizją wanny. Wartość artystyczna tej wizji ma poniekąd określić naszą czystość. Jak wiele brudu „wschodniego” zdołaliśmy z siebie zmyć, a ile jeszcze go na nas pozostało.

Twórcy prezentujący swe prace w galerii „Art” odpowiedzieli na apel właściciela galerii i zgodzili się pokazać swoje wanny. Właśnie wannę-przedmiot, a nie z nową interpretację Zuzanny w kąpieli czy nową wersję śmierci Marata. Odszedł gdzieś człowiek-bohater. Został przedmiot, który całkowicie zawładnął indywidualistyczną wyobraźnią twórczą.

Wannę zatem widzimy w galerii „Art" w kontekście artystycznym, filozoficznym i historycznym. Dla Jolanty Wagner wanna kojarzy się z formą etruskiego sarkofagu, w którym dwoje ludzi trwa w wiecznym uścisku. Do antycznych form i motywów powraca również Adam Patrzyk. Jego wanna to jakby obelisk bądź tuk triumfalny - monumentalny pomnik otoczony antyczną arkadą. Również do klasycznego motywu nawiązuje Mikołaj Kasprzyk. Rysunek mężczyzny stojącego w wannie w bezpośredni sposób sugeruje chwytanie „klasycznych” - idealnych proporcji między człowiekiem a wanną. To być może nowy wzorzec, nowa miara. Człowiek i wanna w ujęciu Kasprzyka to taka sama miara cywilizacji jak Modulor Le Corbusiera.

W łych wszystkich kulturowych konotacjach jedno jest niewątpliwie pocieszające i napawające nadzieją. Zaproszeni do udziału w wystawie malarze nie zrezygnowali ze swego osobistego, artystycznego języka. W obrazach Edwarda Dwurnika czy Jarosława Modzelewskiego możemy dopatrywać się różnych znaczeń, skojarzeń czy żartobliwej anegdoty, ale język, którym się wypowiadają, pozostał właściwy ich stylowi. Wanna nie zakłóciła biegu ich artystycznych wizji. Zresztą strona formalna w ich obrazach, podobnie jak u Beaty Konic, Bogny Gniazdowskiej czy Michała Zaborowskiego, wydaje się ważniejsza od warstwy znaczeniowej. „Łazienka” Barbary Konic jest łagodną w tonach, spokojną martwą naturą, kontrastową z ekspresyjnym „Spleenem” Michała Zaborowskiego, gdzie motyw granatowo-białych płytek tworzy niespokojne tło aktu w klasycznej, wręcz manetowskiej pozie.

Wanny alegoryczne, wanny urzeczowione, wanny symboliczne i metafizyczne. Wanny, wanny i tylko wanny. Ani jednej sceny dawnych zbiorowych ablucji, którymi tak zachwycał się Norbert Elias w swych opisach dawnych obyczajów.

Nawet, jeśli wanny... Nie pojawił się jednak nasz rodzimy cebrzyk. Mimo że ekologiczny i w dzisiejszym rozumieniu nowoczesności właśnie z tego powodu bardzo cywilizowany.

„Namaluj wannę", Galeria „Art", Warszawa, styczeń '96 fot. K. Roszkowski


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

REKLAMA