Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Stal, aluminium... lustro - scenografia do hedonistycznych uciech mycia zębów

  • Autor: Andrzej Kadysz
  • 23 maj 2016 16:10
Stal, aluminium... lustro - scenografia do hedonistycznych uciech mycia zębów

„...To jest to. Metaliczny posmak najwyższego chłodu. Serce, które wystukuje elektroniczny rytm. I nieustające marzenie maszyny: jestem doskonała, jestem świetna".* Hajime Sorayama, japoński artysta gwarantuje właściwe napięcie przy spotkaniu z futurystycznymi pięknościami o stalowej duszy.

REKLAMA

(artykuł pochodzi z magazynu Łazienka nr 2/1996 r.)

Potrzebujemy wciąż nowych form, przestrzeni, doznań. To, co znane, staje się zwyczajnym i przestaje nas interesować, jest tej niezmienny mechanizm, wprawiający w ruch cały świat mody, szokujący nowymi kolorami i materiałami, kuszący nowymi formami z reklam i witryn sklepów. W naszej epoce, która uczyniła z mody mechanizm napędowy gospodarki, w której sama nowość jest wartością, widać wyraźnie, że docenia się tę cechę ludzkiego charakteru i wykorzystuje ją, kreując wciąż nowe wizje lepszych produktów.

lazienka 1996 nr 2.jpg
lazienka 1996 nr 2.jpg

Błędem byłoby jednak rozpatrywanie tych zjawisk jako tylko negatywnych objawów gospodarki rynkowej. Dają one w efekcie coraz ciekawsze, trwalsze sprzęty, lepsze rozwiązania, pozwalają na podziwianie wciąż nowych form piękna. Z drugiej strony - nasza estetyczna rzeczywistość kształtowana jest i również przez zjawiska o mniejszej dynamice zmian, którą należałoby raczej nazwać ewolucją poglądów i generalnych wartości, wpływających na charakter epoki.

fot. Il bagno 04.jpg
fot. Il bagno 04.jpg

Zazwyczaj próbuje się dokonać interpretacji tych zjawisk, zachodzących zmian, ułożyć je chronologicznie, podzielić na okresy, style. Rzadko jednak twórcy kultury materialnej zdają sobie sprawę ze znaczenia ich dzieł i idei, wpływu na obraz czasów, w których żyją,

Zazwyczaj dokonuje się selekcji i postracjonalizacji zjawisk z pewnej perspektywy czasowej, budując spójny, chociaż nie do końca zapewne prawdziwy obraz przeszłości. Im krótszy dystans, tym interpretacja jest trudniejsza i łatwiej o nieścisłości. Szczególnie trudne do umiejscowienia w nurtach formalnych są dzieła najnowsze. Spowodowane jest to również ogromną dynamiką zachodzących zmian, wielością kierunków.

Materiał

Wiek XX niewątpliwie jest wiekiem technologii materiałów. To w tym stuleciu wykorzystano twórczo żelbet, zastosowano konstrukcje z drewna klejonego, stworzono ceramiczne pokrycia promów kosmicznych i ultralekkie kompozyty węglowe na konstrukcje ram rowerów. Lista materiałów, które odkryto i zastosowano w praktyce, jest z pewnością o wiele dłuższa. Jednak chcąc odpowiedzieć na pytanie, jakie materiały współtworzyły wizerunek epoki, należałoby wymienić stal, aluminium, szkło. Materiały, z których nie tylko budowano, ale wykorzystywano także ich walory estetyczne. Stały się one niemal symbolem, nieodłącznym atrybutem architektury high-tech, wyznacznikiem nowoczesności.

Inspiracje?

Wnętrza, wśród nich łazienka, są elementem, częścią architektury. Jednak próbując znaleźć oniesienia, kontekst formalny dla prezentowanych poniżej rozwiązań, trudno byłoby wskazać wyraźny pierwowzór, trend we współczesnej myśli architektonicznej. Zamiast określić konkretne związki pomiędzy prezentowanymi projektami a stylami architektonicznymi, lepiej odwołać się do dosyć swobodnych skojarzeń, począwszy od idei maszyny, którą głosili na początku wieku futuryści, z Filippo Tommaso Marinettim na czele, opiewającym "...samochód wyścigowy. ze swoim pudlem zdobnym w wielkie rury... piękniejszy od Nike z Samotraki." Poprzez budynek-maszynę, poruszającą się, błyskającą wypolerowanymi cylindrami klatek schodowych, jak obiekty projektowane przez Richarda Rogersa.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA