Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Branża B2C - najlepsza integracja systemów ERP i CRM

  • Autor: Redakcja Ryneklazienek.pl
  • 09 paź 2017 11:01
Branża B2C - najlepsza integracja systemów ERP i CRM
Fot. Pexels

ERP i CRM to dwa najpopularniejsze systemy informatyczne eksploatowane przez polskie firmy. Zdarza się, że przedsiębiorstwa korzystają z obu rozwiązań nie integrując ich ze sobą. Zdaniem ekspertów, takie podejście ograbia je z licznych korzyści.

REKLAMA

Informatyzacja to sztandarowe hasło związane z koncepcją Fabryki 4.0, jednak poziom cyfryzacji w przedsiębiorstwach różni się w poszczególnych sferach. – Producenci przemysłowi chętnie inwestują w ERP, natomiast systemy CRM w tej grupie docelowej cieszą się mniejszą popularnością – zwraca uwagę Piotr Rojek z DSR, spółki specjalizującej się w dostarczaniu zaawansowanych rozwiązań informatycznych dla produkcji. Według eksperta nie tylko producenci żywności, lecz również firmy działające w innych branżach mogą sporo zyskać na integracji takiego oprogramowania.

 

Czemu firmy produkcyjne odkładają inwestycje w systemy CRM na lepsze czasy? Odpowiedź na to pytanie jest stosunkowo prosta. Większość z nich posiada niewielki zespół sprzedażowy i ograniczoną pulę klientów. Nie znaczy to jednak, że takie firmy mogą podchodzić do obsługi klienta po macoszemu.

– Relacje z niezależnymi brokerami są kluczowe w przypadku sprzedaży do sieci sklepów spożywczych, ponieważ pośrednicy mają wpływ na lokowanie produktów i promocje realizowane w sklepach. Sprzedaż w kanale usług gastronomicznych jest jeszcze trudniejsze, ponieważ niewielka liczba dystrybutorów utrzymuje bezpośredni związek z kupującymi od nich firmami. Producenci żywności i napojów coraz częściej zauważają, że zwiększanie inwestycji w CRM prowadzi do większego udziału w rynku; bez konieczności akceptowania niższych marż związanych z obniżaniem cen – napisał Jack Payne na łamach portalu Manufacturing Global.

Systemy CRM porządkują pracę działów marketingu, sprzedaży i obsługi klienta, gromadząc w jednym miejscu kluczowe informacje o ich działalności. Dla managerów średniego i wyższego szczebla oznacza to szybki dostęp do ważnych danych, dokładniejsze prognozy i wgląd we wszystkie interakcje z klientami, w tym również skargi i pochwały.

Z kolei systemy ERP pozwalają na skuteczne zarządzanie zapleczem administracyjnym, obejmując m.in. księgowość, operacje planistyczne i symulacyjne, zakupy czy dystrybucję. Payne przekonuje, że oba systemy przechowują kluczowe dane dotyczące klienta. Ich integracja dostarczy poszczególnym departamentom cennych informacji, a jej brak oznacza, że będą one rozproszone i fragmentaryczne. Kiedy posiadane informacje różnią się pomiędzy działami to trudno dostrzec pełen obraz sytuacji w przedsiębiorstwie i na jej podstawie podejmować strategiczne decyzje. Dobry przepływ informacji jest również istotny dla utrzymania odpowiedniego stanu gotowych wyrobów w magazynie. Dział operacyjny z wglądem w rzeczywisty stan zamówień zyskuje zdolność optymalizowania planów i szybszej realizacji zleceń.

W jedności siła

Połączenie systemów ERP i CRM to dla firmy same korzyści, a jej brak to z kolei niepotrzebne problemy. Tak przynajmniej twierdzi dyrektor zarządzający w DSR SA. – Posiadanie dwóch niezintegrowanych systemów wiąże się z utrzymywaniem dwóch odrębnych baz danych. Ich synchronizacja jest uciążliwa i co jakiś czas towarzyszą jej błędy, będące istną zmorą pracowników IT. Gdy np. ktoś z obsługi klienta wprowadzi dane do systemu CRM, to dopiero po jakimś czasie będą one skopiowane do ERP. Ten manualny proces wymaga czasu i zachodu, a tego pierwszego często brakuje. Czekanie na aktualizację danych w celu zrealizowania takich zadań, jak przetwarzanie rachunków czy uzupełnienie zapasów jest irytujące i zmniejsza wydajność pracowników. CRM może stać się dodatkowym źródłem definiowania popytu do celów planistycznych. Jeśli w ERP są zgromadzone potwierdzone zamówienia od Klientów to w CRM może znaleźć się prognoza sprzedaży i te dane mogą zostać wykorzystane w planowaniu produkcji – uważa Piotr Rojek.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

REKLAMA