Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Dlaczego przedsiębiorstwa nie inwestują?

  • Autor: Ryneklazienek.pl, arr
  • 20 gru 2016 10:21
Dlaczego przedsiębiorstwa nie inwestują?
fot. Shutterstock
Dlaczego przedsiębiorstwa nie inwestują?

Stabilny wzrost Polski od okresu transformacji to efekt przede wszystkim inwestycji zrealizowanych przez przedsiębiorstwa, do których przyznaje się aż 86% mikro, małych i średnich firm. Jednak aż 36% przedsiębiorców nie planuje w najbliższych 12 miesięcy żadnych inwestycji - tak wynika z Raportu „Inwestycje w MSP. Pod lupą”.

REKLAMA

- Inwestycje w polskiej gospodarce stanowią ok. 20 proc. PKB, a to zdecydowanie za mało, aby myśleć o trwałym wzroście gospodarczym na poziomie 3,5-4 proc. rocznie. Tym bardziej, że tylko połowa to inwestycje przedsiębiorstw, z czego 70-75 proc. to nakłady inwestycyjne średnich i dużych firm. Przedsiębiorstwa mikro i małe to tylko 25-30 proc. nakładów inwestycyjnych sektora przedsiębiorstw, a stanowią one przecież 99 proc. wszystkich firm działających w Polsce. Nie oznacza to, że firmy nie inwestują, ale że inwestują zdecydowanie za mało. W porównaniu do większości krajów UE, nakłady na inwestycje w środki trwałe są znacznie niższe. Duża polska firma inwestuje przeciętnie 20-23 tys. euro rocznie. Średnio firmy w UE – ok. 50 tys. euro, czyli ponad 2 razy więcej. Szczególnie zła sytuacja jest w mikroprzedsiębiorstwach, które w ostatnich latach inwestowały przeciętnie 3,5-4 tys. euro rocznie – mówi Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Duzi inwestują więcej

Tylko 14% przedsiębiorców w czasie prowadzenia swojej działalności nigdy nie inwestowało. Jednak biorąc pod uwagę wielkość firmy mierzoną liczbą zatrudnionych pracowników, ten odsetek jest większy wśród firm mikro (16,5%), a sporo mniejszy wśród średnich (9%). Efektem tego jest niska przeciętna wartość środków trwałych przypadająca na jedno przedsiębiorstwo, szczególnie w najmniejszych podmiotach. Przeciętnie na jedną osobę pracującą w mikroprzedsiębiorstwie przypadają w Polsce środki trwałe o wartości 15-16 tys. euro., w małych firmach jest to ponad 2 razy więcej – 35-36 tys. euro, a w średnich – ponad 50 tys. euro. Jednak jest to ciągle bardzo mało w stosunku do konkurentów z większości krajów UE, np. Niemiec, gdzie na jednego pracującego w sektorze przedsiębiorstw przypadają środki trwałe o wartości 135 tys. euro.

Hotelarstwo rozwojowe, rolnictwo zachowawcze

Odsetek firm mających doświadczenie z inwestycjami jest zdecydowanie najwyższy w branży hotelarskiej i gastronomicznej, w której jedynie co 20. firma inwestycji nie prowadziła. Z inwestycjami za pan brat są także firmy produkcyjne (91%). Najmniejszy udział inwestorów przypada na branżę rolniczą (80%) oraz usługi (81%).

W co inwestują firmy? Wczoraj maszyny, dzisiaj marketing

W ujęciu retrospektywnym jako przeznaczenie inwestycji zdecydowanie najczęściej wymieniane były trzy obszary: inwestycje w samochody (41%), zakup maszyn i urządzeń produkcyjnych (39%) oraz zakup wyposażenia biurowego (33,5%.). 13% przedsiębiorców uważało za inwestycję zatrudnienie nowych pracowników, a blisko 9% – ich rozwój w postaci dokształcania.

Patrząc na przedmioty inwestycji, jakie MŚP planują w kolejnych 12 miesiącach, zmiana zaszła na szczycie rankingu. Co piąty przedsiębiorca planuje postawić przede wszystkim na komunikację i marketing – w porównaniu do 9,5% wskazań w pytaniu retrospektywnym. To pokazuje, że coraz większe znaczenia odgrywa odpowiednia forma reklamy i promocji. Pozostałe kategorie inwestycji, odzwierciedlające wcześniejsze preferencje, pokazują, że MŚP raczej planują kontynuację dotychczasowych działań inwestycyjnych niż szukanie nowych formuł w tym zakresie. Zakup maszyn i samochodów pozostają w trójce najczęściej wymienianych kierunków inwestycyjnych.

Co zniechęca, a co wspiera


REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA