Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

fot. Flickr, Dimitris Kalogeropoylos

Brak wykwalifikowanych specjalistów w firmie czy tradycyjne podejście do komunikacji w organizacji i niewystarczające zasoby techniczne stoją na przeszkodzie firm do pełnego wykorzystania potencjału social media.

REKLAMA

Takie wnioski przynosi projekt badawczy Reputation: with or without you, który przeprowadziła  MSLGROUP w kilkunastu krajach regionu EMEA, w tym w Polsce. Badanie przeprowadzono pośród 100 specjalistów ds. komunikacji zarządzających wizerunkiem globalnych marek.

Konsekwencje błędów komunikacyjnych są dziś większe

Coraz większa rola mediów społecznościowych wpływa na to, że błędy komunikacyjne popełniane przez markę mogą powodować bardziej znaczące konsekwencje, niż jeszcze parę lat temu - takiego zdania jest 85% respondentów. Mimo to, aż 79% z nich zarazem stwierdziło, że kanały social media dają niezwykłe możliwości dotarcia do kluczowych grup odbiorców i zbudowania trwałych relacji z ich przedstawicielami. Jako jednoznaczne zagrożenie dla strategii komunikacyjnych firm social media jest postrzegane jedynie przez 5% spośród wszystkich badanych.

Przeszkodą z jakimi muszą mierzyć się specjaliści ds. komunikacji jest jednak brak zaufania do nowych technik komunikacji w strukturach ich organizacji. Często muszą też walczyć o przekonanie swoich współpracowników albo zwierzchników, że rola nowych narzędzi w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy jest coraz istotniejsza. Na zmiany w zakresie prowadzenia komunikacji szczególnie oporne są duże przedsiębiorstwa - wymagają one odpowiednich przygotowań i czasu, dlatego znacznej części takich firm jest bardzo trudno przystosować się do coraz szybciej zmieniającej się rzeczywistości medialnej. 

Brakuje środków i zaufania do pracowników

Jako jedną z przeszkód w rozwoju działań komunikacyjnych w social media respondenci wskazywali niedobór wykwalifikowanych specjalistów, którzy odpowiadaliby za prowadzenie takich aktywności. Niewystarczające są także inwestycje w nowe rozwiązania IT i technologie mobilne, które obecnie są niezbędne dla skutecznego wykorzystywania możliwości jakie dają social media.

Badanie MSLGROUP pokazuje brak zaufania respondentów do aktywności pracowników w mediach społecznościowych oraz możliwości wykorzystania ich jako ambasadorów, budujących pozytywny wizerunek swoich pracodawców. 75% respondentów, ze względu na obawę utraty kontroli nad przekazem w mediach społecznościowych, z dużą rezerwą odnosi się do możliwości całkowicie swobodnego wyrażania opinii na temat firmy przez jej pracowników. Ale aż 77% spośród nich byłoby gotowych przezwyciężyć swoje wątpliwości i umożliwić pracownikom większy udział w komunikacji zewnętrznej firmy, jeśli tylko wcześniej przeszliby odpowiednie szkolenie. 

– Rzeczywistość oparta na nieustannym dialogu firm z różnymi grupami interesariuszy daje menadżerom odpowiedzialnym za komunikację ogromne możliwości budowania reputacji firm, dla których pracują. By nie zmarnować tego potencjału muszą oni łączyć unikalne umiejętności nowych, często bardzo młodych pracowników w obszarze mediów społecznościowych z doświadczeniem osób, które są ekspertami w zakresie tradycyjnej komunikacji. W czasach, gdy media zmieniają się szybciej i docierają do większej liczby odbiorców niż kiedykolwiek wcześniej, odpowiednie wykorzystanie tego potencjału jest kluczowe, aby odnieść sukces - uważa Anders Kempe, President MSLGROUP EMEA.

O badaniu

Badanie Reputation: with or without you zostało przeprowadzone w pierwszej połowie 2014 roku przez MSLGROUP, globalną firmę strategicznego doradztwa komunikacyjnego. W serii bezpośrednich spotkań wzięło udział ponad 100 specjalistów ds. komunikacji pochodzących z kilkunastu państw m.in. Polski, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Szwecji, Holandii i Belgii. Ankietowanymi byli przede wszystkim członkowie zarządów, dyrektorzy departamentów PR oraz rzecznicy prasowi, którzy odpowiadają za budowanie reputacji największych firm działających w regionie EMEA. 


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA