Podstawowym zadaniem aromamarketingu jest stworzenie przyjemnej, prozakupowej atmosfery w miejscu sprzedaży. Aromamarketing jest narzędziem wspomagającym budowanie pozytywnego wizerunek marki.
Odpowiednio dobrany zapach sprawia, że klienci identyfikują firmę jako bardziej ekskluzywną, sprzedającą produkty o wyższej jakości.
Na starcie należy podkreślić, że podstawowym zadaniem aromarketing lub marketingu zapachowe jest poprawienie (subiektywne) nastroju klienta przy użyciu konkretnych zapachów. Dzięki pozytywnemu wrażeniu jakie odniesie klient wchodząc do salonu tworzymy atmosferę (podstawę) zachęcającą do podjęcia decyzji zakupu.
Pamiętajmy jednak, że zastosowanie aromarkeingu nie zmienia jakości obsługi, sposobu i jakości prezentacji produktów na wystawie. Zapach pozostawia jedynie dobre wrażenie, które ma zachęcić klienta do dokonania zakupu. Jednak tę decyzję może on szybko zmienić jeśli nie będzie odpowiednio obsłużony w salonie.
Dobre wrażenie zapachu
Efekty właściwego stosowania zapachu prowadzą do zwiększenie zadowolenia potencjalnego klienta. Klient w salonie sprzedażowym, w którym zastosowano marketing zapachowy odbiera go bardziej pozytywnie w porównaniu ze zwykłym salonem.
Uważa on, że salon sprzedażowy, w którym zastosowano aromarketing jest:
- - przyjemniejsza przestrzeń (wzrost pozytywnych odpowiedzi o 21% w porównaniu ze zwykłym salonem;
- - czystszy i świeższy (wzrost o 21%);
- - większy zasięg oferowanych produktów (salon sprawia takie wrażenie) - wzrost o 19%;
- - są tam przyjemniejsi pracownicy (wzrost o 39%);
- - pracownicy są bardziej kompetentni (wzrost o 39%).
Zapach a asortyment
Zastosowanie aromarketingu w salonie podnosi atrakcyjność asortymentu w oczach potencjalnego klienta.
Asortyment w oczach klientów pod wpływem zapachu jest o:
- - 47% bardziej uwodzicielski;
- - 13% lepiej dobrany;
- - 10% ładniejszy;
- - 12% bardziej trendy.