Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Kabiny ze Wschodu - ich znaczenie na rynku rośnie

  • Autor: Józef Wojewnik
  • 27 lip 2007 13:31
Kabiny ze Wschodu - ich znaczenie na rynku rośnie
fot. Atrium
Kabiny ze Wschodu - ich znaczenie na rynku rośnie
Kabiny ze Wschodu - ich znaczenie na rynku rośnie
Kabiny ze Wschodu - ich znaczenie na rynku rośnie
Kabiny ze Wschodu - ich znaczenie na rynku rośnie
Kabiny ze Wschodu - ich znaczenie na rynku rośnie
Kabiny ze Wschodu - ich znaczenie na rynku rośnie

Ostatnie 2-3 lata to czas rosnącej pozycji kabin pochodzących z Dalekiego Wschodu, które na polskim rynku zaczynają konkurować z produktami rodzimych firm i to w segmencie, który przez długi czas należał do nich niepodzielnie.

REKLAMA

Kabiny prysznicowe z Chin w coraz mniejszym stopniu kojarzą się z najtańszą, dostępną za kilkaset złotych ofertą z wypełnieniem z polistyrenu. 

Na polskim rynku funkcjonuje co najmniej kilkanaście marek własnych firm handlowych, pod którymi oferowane są kabiny natryskowe. Na ogół są to produkty pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej. Większość z nich to stosunkowo tanie modele, których cena brutto nie przekracza z reguły 1000 zł. Obok nich funkcjonują jednak modele i marki, których standard wykonania i wykończenia oraz cena pozycjonują je w bardzo ważnym z punktu widzenia polskiego rynku tzw. segmencie ekonomicznym (1000-2000 zł).

Dane na temat udziału importowanych z ChRL kabin na polskim rynku ogółem są bardzo rozbieżne w zależności od źródła. Najczęściej podawana wielkość przez przedstawicieli firm produkcyjnych i czołowych firm handlowych w ujęciu ilościowym to ok. 30-40% (w marketowym kanale dystrybucji) i nawet 10-15% (w kanale salonowym). W drugim przypadku można z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że są to modele z opisywanego segmentu ekonomicznego.

Nisza do wypełnienia

Wprowadzenie na polski rynek tego typu oferty firmy handlowe uzasadniają chęcią uzupełnienia  rynku o dobre jakościowo kabiny oferowane przy tym po konkurencyjnych względem produktów polskich producentów cenach (w zakresie 1000-2000 zł). Liberalizacja procedur handlowych w wymianie zagranicznej wraz z ciągłym otwieraniem się Państwa Środka na rynki europejskie zdecydowanie ułatwiły sytuację importerów w tym zakresie.

Markę Health wprowadziliśmy na rynek jesienią 2005 roku, zaś markę Apollo kilka miesięcy później. Obie marki kabin zostały przez nas stworzone nieprzypadkowo. Zdawaliśmy sobie sprawę z istnienia na polskim rynku swoistej niszy - zapotrzebowania na kabiny prysznicowe z wypełnieniem szklanym i solidnymi profilami dostępne w atrakcyjnej cenie. Decyzja o wprowadzeniu nowych produktów okazała się trafna, czego dowodem jest bardzo dynamiczny przyrost sprzedaży - twierdzi Klementyna Kuropatwa, kierownik kategorii produktu w firmie Omnires, będącej importerem kabin marek Health i Apollo.

Wybrane firmy decydują się na tworzenie marki nieomal "od podstaw", łącznie z projektowaniem logotypu umieszczanego później na wyrobach. W taki sposób postąpiła m.in. radomska firma Impero Bocheński, znana z dystrybucji wyposażenia łazienkowego wielu uznanych i renomowanych producentów. Stworzyła ona markę Atrium (7 kabin w tym model typu walk-in), która w swym zamyśle miała przynosić pozytywne skojarzenia z miejscem odprężenia i czystości. 

- Od początku nie braliśmy pod uwagę dystrybuowania oferty pod marką Atrium w baumarketach. Nasze kabiny sprzedawane są w wybranych punktach handlowych w całym kraju. Ponadto zgodnie z przyjętą przez nas filozofią w każdym mieście mają być one dostępne tylko w jednym salonie (nie dotyczy to oczywiście Warszawy i innych największych miast). Co warte odnotowania, coraz częściej firmy handlowe w uznaniu oferty Atrium same proponują nam współpracę - mówi Agnieszka Świerczyńska, specjalista ds. handlowych w firmie Impero Bocheński.

Obok firm i marek, których zasięg można z grubsza określić jako ogólnopolski, polski rynek oferuje także importowane kabiny o brandach, które można określić "lokalnymi", a których dystrybucja na dzień dzisiejszy ogranicza się do kilku punktów detalicznych geograficznie zbliżonych do siedziby importera. Jest tak np. z firmą (i marką) Zen-On z Elbląga, która swe produkty (9 modeli kabin różnego typu) dystrybuuje głównie na terenie Pomorza.

Jakiej jakości są chińskie kabiny?


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA