Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Konfederacja Lewiatan komentuje projekt podatku od sprzedaży detalicznej

  • Autor: Ryneklazienek.pl, arr
  • 13 cze 2016 13:16
 Konfederacja Lewiatan komentuje projekt podatku od sprzedaży detalicznej
fot. Shutterstock

Według Konfederacji Lewiatan skutki wprowadzenia podatku od sprzedaży detalicznej odczuje ok. 200 przedsiębiorstw, ale też ich pracownicy, akcjonariusze, dostawcy i przede wszystkim konsumenci. Podatek spowoduje zmniejszenie efektywności całego sektora handlu detalicznego.

REKLAMA

Zgodnie z uzasadnieniem do Projektu ustawy podatek od sprzedaży detalicznej (dalej Projekt) wprowadzany jest w celu zwiększenia wpływów budżetowych oraz zwiększenia konkurencyjności mikro, małych i średnich sprzedawców detalicznych w stosunku do największych przedsiębiorstw handlowych.

Autorzy Projektu uważają bowiem, że „małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią główną siłę napędową wzrostu gospodarczego i innowacji". Realizacji założonych celów służyć mają progresywne stawki podatku od sprzedaży detalicznej.

Zgodnie z oceną skutków regulacji, w wyniku wprowadzenia kwoty wolnej od podatku w wysokości 17 mln zł miesięcznie, podatek będzie płaciło nie więcej niż 200 przedsiębiorstw. Jednak skutki jego wprowadzenia odczują także ich pracownicy, akcjonariusze, dostawcy i przede wszystkim konsumenci.

Nałożenie dodatkowego podatku na największe przedsiębiorstwa spowoduje zmniejszenie efektywności całego sektora handlu detalicznego i w konsekwencji wzrost cen, spowolnienie wzrostu wynagrodzeń i pogorszenie warunków pracy osób pracujących w handlu oraz zmniejszenie zwrotu z kapitału zainwestowanego w tym sektorze.

Autorzy ustawy mijają się z prawdą wskazując, że: „Podatki od sprzedaży detalicznej w podobnej formie obowiązują także w innych krajach". Jak sami przyznają, we Francji i Hiszpanii obowiązują podatki uzależnione od wielkości sklepów, a na Węgrzech obowiązuje podatek liniowy o jednolitej stawce 0,1% wartości sprzedaży, która jaskrawo kontrastuje ze stawkami 0,8% i 1,4%, proponowanymi w Projekcie.

Nie ma więc wśród państw członkowskich UE ani jednego, w którym obowiązuje progresywny podatek od sprzedaży. Wynika to z faktu, że progresywne podatki od przedsiębiorstw zakłócają mechanizm konkurencji, prowadzą do nieoptymalnej alokacji kapitału i pracowników, zmniejszają efektywność inwestycji i hamują wzrost gospodarczy.

Wprowadzenie kolejnego rodzaju podatku, obok już obowiązujących, komplikuje system podatkowy, oznacza dla przedsiębiorców dodatkowe obowiązki, powoduje zwiększenie ryzyka i kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Każdy nowy rodzaj podatku, szczególnie przez kilka pierwszych lat, wymaga interpretacji, decyzji wymiarowych, wyroków sądowych i prowadzi do licznych konfliktów między przedsiębiorcami i organami podatkowymi. Pozyskanie dodatkowych i stosunkowo małych wpływów, poprzez wprowadzenie nowej daniny będzie działaniem nieefektywnym, dającym niewielkie korzyści przy dużych kosztach.

Akcjonariusze przedsiębiorstw handlowych obciążonych dodatkowym podatkiem nie zaakceptują znacznego zmniejszenia zwrotu z zainwestowanego kapitału i wzmocnią presję na zarządy, aby zwiększyły przychody i zmniejszyły koszty. Podatek zostanie więc częściowo przerzucony na konsumentów, w wyniku wzrostu cen, częściowo na pracowników sieci handlowych, w wyniku spowolnienia podwyżek wynagrodzeń, a częściowo na dostawców towarów i usług, w wyniku twardszych negocjacji. Będziemy mieli do czynienia z destabilizacją relacji handlowych uciążliwą i kosztowną dla wszystkich kooperujących przedsiębiorstw oraz konsumentów.

Ponadto, należy się spodziewać, że w krótkim czasie nastąpi ponowna destabilizacja gospodarki. Podatek od przychodu z bardzo wysoką kwotą wolną i zróżnicowanymi stawkami znacząco narusza mechanizm konkurencji i prawdopodobnie zostanie skutecznie zaskarżony i uznany za niezgodny z prawem UE.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA