Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

[Raport Hays] Mężczyźni na rynku pracy. Jak sobie radzą w porównaniu z kobietami?

  • Autor: Redakcja ryneklazienek.pl
  • 27 cze 2019 11:40
[Raport Hays] Mężczyźni na rynku pracy. Jak sobie radzą w porównaniu z kobietami?
Mężczyźni biorący udział w badaniu Hays Poland mówią o faworyzowaniu kobiet, przejawach dyskryminacji, piętrzących się trudnościach z pogodzeniem pracy z życiem prywatnym, a także o kobietach – liderkach, które blokują kariery mężczyzn. Zwracają uwagę na krzywdzące ich deprecjonowanie i krytykowanie wybranych zawodów, jeśli te nie są postrzegane jako „męskie”. Na nieadekwatne komentarze narażeni są m.in. pedagodzy i asystenci. Fot. Shutterstock

Wiele opracowań poświęconych kobietom na rynku pracy wskazuje na potrzeby rozwiązań zwiększających obecność pań na najwyższych stanowiskach. Jednocześnie w niemal wszystkich sektorach gospodarki obserwujemy rosnący udział kobiet, sukcesywne zmniejszanie się luki płacowej, coraz niższą stopę bezrobocia oraz wiele pozytywnych sygnałów świadczących o równym – niezależnym od płci – traktowaniu. W tej sytuacji koncentracja na pro-kobiecych rozwiązaniach może przysłaniać perspektywę mężczyzn oraz głosy ekspertów, którzy coraz wyraźniej dostrzegają cienie parytetów.

REKLAMA

Z badania Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2019” wynika, że rokrocznie zwiększa się satysfakcja z pracy, ambicje zawodowe, ale też możliwości ich realizacji – zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Ponad 65 proc. panów jest zadowolonych z pełnionej roli.

Co trzeci zajmuje obecnie stanowisko menedżerskie, co czwarty samodzielne, eksperckie stanowisko specjalistyczne, 12 proc. pełni rolę dyrektorską, natomiast 10 proc. funkcję zarządową bądź właścicielską. Mężczyźni częściej niż kobiety zarządzają firmami w obszarze bankowości i inwestycji, budownictwa, energetyki, produkcji oraz IT.

Ambicje i aspiracje

Zadowolenie z obecnej pracy nie powoduje jednak, że aspiracje panów są mniejsze niż w latach ubiegłych lub wobec ambicji kobiet. Mężczyźni mierzą wysoko i dążą do objęcia stanowiska dyrektorskiego (20 proc), zarządczego bądź właścicielskiego (38 proc). Ambicja to jednak nie wszystko.

Mężczyźni coraz bardziej świadomie planują swoje zawodowe kariery. W tym roku aż 74 proc. mężczyzn deklaruje posiadanie przynajmniej częściowo opracowanej strategii rozwoju. Panowie deklarują także możliwość komunikowania swoich celów zawodowych na obecnie zajmowanym stanowisku i otwartej rozmowy z przełożonym.

Ponad połowa uczestników tegorocznego badania potwierdza, że ma swobodną możliwość mówienia o swoich ambicjach. W konsekwencji mężczyźni mają poczucie, że ich aspiracje są słyszane – wie o nich bezpośredni przełożony lub osoba mająca wpływ na ścieżkę kariery. Większość panów uważa przy tym, że może liczyć na wsparcie przełożonego w realizacji założonego planu.

Najczęściej wsparcie to polega na regularnej ocenie wyników i planowaniu krótkoterminowych działań, umożliwieniu uczestnictwa w kursach i szkoleniach – zarówno organizowanych przez pracodawcę, jak i zewnętrznych dostawców – oraz przedstawianiu i dyskutowaniu perspektyw awansu.

Równe szanse

Aż 70 proc. mężczyzn uważa, że pracownicy o podobnych kwalifikacjach mają równe szanse na awans, niezależnie od płci. Podobny odsetek mężczyzn uważa też, że pracownicy o podobnych kwalifikacjach są sprawiedliwie wynagradzani, bez względu na płeć.

Przekonanie o równych szansach przekłada się na postrzeganie przez panów polskiego rynku pracy jako miejsca coraz bardziej dostępnego i przyjaznego różnorodności, pracującym rodzicom i indywidualizmowi.

Niestety częściej niż w ubiegłym roku panowie skarżą się na przeszkody w karierze wynikające z płci. O ile w zeszłym roku tylko co dziesiąty mężczyzna widział trudności powiązane ze swoją płcią, o tyle w tym roku jest to 22 proc panów.

Mężczyźni biorący udział w badaniu Hays Poland mówią o faworyzowaniu kobiet, przejawach dyskryminacji, piętrzących się trudnościach z pogodzeniem pracy z życiem prywatnym, a także o kobietach – liderkach, które blokują kariery mężczyzn. Zwracają uwagę na krzywdzące ich deprecjonowanie i krytykowanie wybranych zawodów, jeśli te nie są postrzegane jako „męskie”. Na nieadekwatne komentarze narażeni są m.in. pedagodzy i asystenci.

Czytaj także: Prosta Spółka Akcyjna. Dla kogo powstała i co zmieni?


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

REKLAMA