Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

[Raport IAB/PwC] Na reklamę online wydajemy już ponad 4 mld zł

  • Autor: Redakcja ryneklazienek.pl
  • 04 maj 2018 12:09
[Raport IAB/PwC] Na reklamę online wydajemy już ponad 4 mld zł
W roku 2017 wydatki na reklamę online wyniosły prawie 4 mld zł, o 337 mln zł więcej niż rok wcześniej. Przełożyło się to na dynamikę wzrostu na poziomie 9%. Największy udział we wzroście osiągnęło wideo online oraz reklama w social media. Fot. Shutterstock
[Raport IAB/PwC] Na reklamę online wydajemy już ponad 4 mld zł
[Raport IAB/PwC] Na reklamę online wydajemy już ponad 4 mld zł
[Raport IAB/PwC] Na reklamę online wydajemy już ponad 4 mld zł

W roku 2017 wydatki na reklamę online wyniosły prawie 4 mld zł, o 337 mln zł więcej niż rok wcześniej. Przełożyło się to na dynamikę wzrostu na poziomie 9%. Największy udział we wzroście osiągnęło wideo online oraz reklama w social media.

REKLAMA

W roku 2017 reklama cyfrowa w Polsce osiągnęła wartość 3,96 mld zł, co oznacza wzrost o 9,3% w stosunku do roku wcześniejszego. Kluczowy wpływ na zwiększenie wydatków miała reklama wideo, odpowiedzialna za 38% wzrostu, oraz reklama w social media (36% wzrostu).

Warto też zauważyć, że 72% wartości, o jaką zwiększył się rynek popłynęło do globalnych graczy. Lokalne podmioty odpowiadają więc za nieco ponad jedną czwartą dynamiki. Utrzymując tempo rozwojowe rok 2018 może zakończyć się wynikiem na poziomie przekraczającym 4,3 mld zł.

- Osiągnięcie poziomu wydatków blisko 4 mld złotych bardzo cieszy i pozwala liczyć na przekroczenie magicznej granicy 1 mld Euro w tym roku. Oprócz reklamy wideo oraz w social media koniecznie należy zwrócić uwagę na sporą dynamikę wzrostu wydatków w modelu programmatic. Tutaj polski rynek podąża za trendami światowymi. Utrzymanie tak dużej dynamiki pokazuje wyraźnie, że rynek dobrze sobie radzi ze zjawiskami takimi jak blokowanie reklam, a podejmowane w ramach IAB działania edukacyjne oraz standaryzacyjne przekładają się na coraz bardziej efektywne wykorzystanie medium jakim jest internet i podnoszą jego atrakcyjność dla reklamodawców – komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

Wciąż dominuje reklama graficzna

Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie – dominuje reklama graficzna (50% udziału), podczas gdy reklama w wyszukiwarkach pozyskuje jedną trzecią tortu reklamowego online (33%), ogłoszenia jedną siódmą (14%), zaś e-mail 3%.

Utrzymały się także obserwowane dotychczas trendy w dynamice poszczególnych formatów – wszystkie z nich wypracowały dodatnie indeksy, oprócz reklamy e-mail, która ponownie odnotowała wskaźnik ujemny. Warto także zwrócić uwagę na rosnące znaczenie programmatic (wartość reklamy sprzedanej w tym modelu wzrosła o 34%) oraz reklamy natywnej (nakłady na nią wzrosły o ponad 80%).

Czytaj także: 3 porady, jak zmniejszyć ryzyko nieopłaconych faktur

Wśród istotnych trendów należy też wskazać na wyhamowanie dynamiki reklamy emitowanej w urządzeniach mobilnych (wzrost wartości o 5% rok do roku, w porównaniu do 64% w roku 2016).

- Choć zaobserwowana w badaniu dynamika reklamy mobile spowolniła, udział tego kanału w rynku on-line wynosi 23%, co jest zgodne z trendem obserwowanym na dojrzałych rynkach zachodnich – mówi Ewa Szczęsna-Maliszewska, menadżer PwC.

Biorąc pod uwagę podział tortu reklamowego online ze względu na reklamodawców, ranking nie uległ znacznej zmianie. Pierwsza piątka pozostała ponownie ta sama.

Warto jednak zwrócić uwagę, że ponownie znacznie zwiększył swe nakłady handel, który dzięki temu umocnił się na pozycji lidera, podczas gdy na czwartym i piątym miejscu doszło do roszady – miejscami zamieniły się finanse i żywność.

Do branż, które znacznie zwiększyły nakłady na komunikację cyfrową należą: sprzęty domowe, odzież i dodatki oraz wspomniany lider – handel. Zagregowane grupy produktowe – zarówno FMCG, jak i dobra trwałe – zwiększyły swe nakłady o około 8%.

Źródło: IAB Polska


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

REKLAMA