Wartość polskiego rynku dystrybucyjnego w 2015 roku (z naciskiem na sprzedaż dla instalatora i wykonawcy) spróbował oszacować Krzysztof Zadorecki z Grupy ABG, członek zarządu Związku SHI. Swoje podsumowanie przedstawił podczas I Konwencji Rynku Instalacyjnego.
Zadorecki ocenił wielkość sprzedaży w branży grzewczej, wentylacyjnej, sanitarnej i wyposażenia łazienek - z uwzględnieniem również sprzedaży płytek ceramicznych.
W jego ocenie obrót łączny w 2015 roku w czterech kanałach dystrybucji wyniósł 11,5 mld złotych. Jak jednak zaznaczył Krzysztof Zadorecki są to ostrożne szacunki i podane wartości mogą być zaniżone.
- Problemem jest to, że trudno ocenić, co tak naprawdę szacujemy. Pracujemy nad standardami, które pozwolą ujednolicić dane i je opracowywać- mówił Zadorecki.
W zaprezentowanym zestawieniu brano pod uwagę cztery kanały dystrybucji. Wartość handlu tradycyjnego, który stanowią m.in. hurtownie ma generować wg tych danych 7,5 mld złotych obrotu. Około 10% obrotu generuje sieć marketów DIY - ich udział oceniono na 2 mld zł. Hurt specjalistyczny to w tym zestawieniu wielkość rzędu 0,5 mld złotych. Pozostała część, czyli 1,5 mld zł, to sprzedaż bezpośrednia producentów i importerów na inwestycje, etc.
Wartość rynku płytek ceramicznych oszacowano w tym badaniu na 1,5 mld zł.