Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Smartshopping szansą dla marek własnych [raport]

  • Autor: redakcja magazynu Łazienka
  • 27 maj 2014 09:14
Smartshopping szansą dla marek własnych [raport]
fot. Flaminia
Smartshopping szansą dla marek własnych [raport]
Smartshopping szansą dla marek własnych [raport]
Smartshopping szansą dla marek własnych [raport]

„Jak postrzegamy marki własne?" – to raport, który przedstawia perspektywy rozwoju rynku private label w Polsce. Szuka odpowiedzi m.in. na pytanie jaka jest rozpoznawalność marek własnych w Polsce.

REKLAMA

Wyniki raportu przygotowanego przez agencję OnBoard sugerują, że nie do końca wiemy czym jest marka własna. Respondenci intuicyjnie trafnie wskazują skojarzenia takie jak fakt,że są tańsze (40%) lub to, że są w niskiej cenie (21%). Zdecydowanie mniej odpowiedzi wskazuje jednak takie cechy jak to,że są produkcją własną sklepu (5%) lub to, że są odpowiednikami produktów znanych marek (3%). Co ciekawe, część respondentów kojarzyła marki handlowe z detalistami posiadającymi je w swojej ofercie.

Opinia o markach własnych coraz lepsza

Jednak, według wyników raportu, marka własna okazała się być bliska aż 97% Polaków, którzy deklarują, że posiadają w domach takie produkty. Coraz popularniejsza postawa sprytnych, oszczędnych zakupów, czyli tzw. smartshopping i opinia o markach własnych przychylna bardziej, niż przed laty stanowi znakomity klimat do dalszego rozwoju tej kategorii.

Wyniki raportu zwracają szczególną uwagę na niezmiennie postępującą koncentrację w handlu, agresywną konkurencję, a przede wszystkim, zmiany nawyków konsumenckich, jako główne czynniki, które w kolejnych latach definiować będą rozwój marki własnej. Blisko 90 % Polaków dotkniętych kryzysem z 2008 roku deklaruje, że z wyprzedzeniem planuje większe wydatki.

Jedynie 15% respondentów w ubiegłym roku nie starało się ograniczyć wydatków. Pozostałe 85% konsumentów szuka rozwiązań jak oszczędzać, nie tracąc przy tym na jakości codziennego życia, ale wciąż 30 % z tych, którzy kupują produkty marek własnych niechętnie się do tego przyznaje.

Co można poprawić?

Najsłabsze punkty marek własnych w porównaniu do produktów markowych, według konsumentów to:

- nieatrakcyjny wygląd, design (tylko 1 uważa inaczej),

- nieatrakcyjne reklamy (ponad 2/3 jest tego zdania),

- niska wiarygodność i brak dbałości o wizerunek marki – tylko 37% określiło, że pasują one do marek własnych.

Wśród kolejnych, słabszych obszarów marki własnej wymieniano: polecanie wśród znajomych, duży wybór produktów, dobrą jakość i sympatię, jaką darzy się markę – z wymienionymi nie zgodziła się ponad połowa respondentów. Podsumowując, zdaniem konsumentów, do największych słabości marki własnej należy niską  jakość oraz obszar związany z wizerunkiem i atrakcyjnością marki. Konsumenci coraz chętniej kupują produkty marki własnej, darzą je coraz większym zaufaniem i wciąż nie chcą się nimi chwalić.

- Im bardziej rozwinięty i bogaty w marki własne sektor, tym bardziej rozwinięta powinna być także komunikacja tych marek. W przypadku sektorów, w których marka własna stanowi jedynie najtańszą alternatywę, jej komunikowanie odbywa się jedynie poprzez półkę sklepową i etykietę cenową. W momencie, kiedy marka zaczyna się rozwijać i trafia do coraz wyższych segmentów cenowych, potrzebne jest jej odpowiednie wsparcie komunikacyjne - mówi Dorota Ciszek, Dyrektor zespołu badań i rozwoju marek On Board PR.

Wtedy ważna jest nie tylko znajomość danego sektora, ale też posiadanie narzędzi, wiedzy i doświadczenia w budowaniu komunikacji marki. Dobrze komunikowana marka własna może być silnym graczem nawet w wysokomarżowych segmentach premium - dodaje Dorota Ciszek.

(źródło: On Board)


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA