Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Wartość profesjonalnego wykonawcy

  • Autor: Redakcja magazynu Łazienka
  • 26 maj 2014 11:20
Wartość profesjonalnego wykonawcy
fot, Viega
Wartość profesjonalnego wykonawcy
Wartość profesjonalnego wykonawcy
Wartość profesjonalnego wykonawcy

Skuteczna współpraca firm i salonów z wykonawcami może mieć przełożenie na efekty marketingowe i handlowe. Ale czy wykonawca w Polsce „sprzedaje” produkty? I jaka jest jego aktualna pozycja na rynku? O te kwestie spytaliśmy przedstawicieli producentów oraz salonów.

REKLAMA

Przykład płynie z Zachodu. Najlepszym dowodem na to, że wykonawca może być ważnym kanałem dystrybucji wyposażenia sanitarnego, jest rynek niemiecki.

- W Niemczech instalator stanowi jeden z podstawowych, jeśli nie główny, kanał dystrybucji wyposażenia łazienkowego. Wiąże się to w dużym stopniu z renomą  samych wykonawców, którzy są uważani za fachowców i cieszą się zaufaniem inwestorów. Naturalnym jest, że to instalatorowi pozostawia się decyzję o wyborze pewnych części wyposażenia łazienki. Zwłaszcza że to kryterium jakości, a nie ceny jest dla tamtejszych klientów decydujące przy decyzjach o wyborze wyposażenia. W Polsce ten kanał dystrybucji prawie nie funkcjonuje – ocenia Łukasz Wagner, Prezes Zarządu SanSwiss Polska, producenta kabin prysznicowych.

Artur Reyer, dyrektor Werit Polska (lokalnego oddziału niemieckiego producenta m.in. stelaży podtynkowych) w rozmowie z magazynem „Łazienka” ocenia, że nawet 90% całkowitej sprzedaży produktów z ich segmentu w Niemczech jest efektem działań instalatorów. Spytany o główne problemy rodzimych fachowców wskazujenierówną jakość usług przez nich świadczonych. Mamy oczywiście fachowców, ale nie brakuje też amatorów. Prawidłowy montaż coraz bardziej skomplikowanych produktów wymaga ciągłego uaktualniania wiedzy. Sytuacja gdy wykonawca nie wie, jak obejść się z nowym modelem, który ma zamontować u klienta, ma źle dobrane narzędzia, nie zna specyficznych zasad montażu, czy nawet nie zerknie do instrukcji, nie jest wcale rzadkością.

W opinii naszych rozmówców brak wiedzy o ofercie rynkowej to jedno. Wykonawca jeśli ma polecić produkt, to poleci ten, który zna. Co wcale nie oznacza, że będzie on optymalny dla danego wnętrza. Drugim czynnikiem jest punkt widzenia klienta końcowego, który w hydrauliku, murarzu czy płytkarzu widzi przede wszystkim wykonawcę zleceń, nie zaś fachowca, który może kreatywnie wpływać na kształt końcowy łazienki.

Edukacja do poprawy

Jednym z czynników, które negatywnie wpłynęły na jakość usług wykonawczych w Polsce jest system kształcenia wykonawców. Przez ostatnich 25 lat zamknięto wiele szkół zawodowych i przyzakładowych - z 3,4 tys. działających w 1989 r. po dekadzie ich liczba zmalała o tysiąc. Reforma systemu oświaty dodatkowo zmarginalizowała i obniżyła poziom nauczania zawodowego – brak środków na refundację praktyk zawodowych doprowadził do zachwiania równowagi między czasem poświęcanym na naukę teorii i zajęciami praktycznymi. Migracja zarobkowa dodatkowo negatywnie wpłynęła na jakość usług w kraju – ci najlepsi budują markę polskiego hydraulika, ale nie na rodzimym rynku.

Kolejna reforma edukacji w 2012 roku (likwidacja liceów profilowanych oraz szkół uzupełniających) oraz rosnące zainteresowanie kształceniem zawodowym przyniosło nadzieję na pozytywne zmiany. Jeszcze przed wprowadzeniem zmian w zawodówkach i technikach o 5% wzrosła liczba uczniów – we wrześniu 2012 naukę w technikach i szkołach zawodowych zaczęło ponad 725 tys. osób. Nowy system kształcenia ma przygotować fachowców, którzy będą w stanie pracować nie tylko w Polsce, ale również za granicą.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA