Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Zatrudnianie pracowników ze Wschodu – oszczędność czy konieczność?

  • Autor: Redakcja ryneklazienek.pl
  • 11 lut 2019 14:01
Zatrudnianie pracowników ze Wschodu – oszczędność czy konieczność?
Choć Polska w pewnym stopniu otworzyła się na pracowników zagranicznych i ułatwiła im tutejszy pobyt, w ostatnim czasie coraz więcej mówi się o ryzyku związanym z otwarciem zachodnioeuropejskiego rynku pracy na pracowników ze Wschodu. Fot. Shutterstock

Z racji powiększającego się deficytu kadrowego na polskim rynku pracy, pracodawcy coraz częściej decydują się na pozyskiwanie pracowników z zagranicy. Dlaczego tak się dzieje? Na to pytanie odpowiada prezes firmy Smart Work – Mariusz Hoszowski.

REKLAMA

Z danych firmy Smart Work wynika, że na chwilę obecną na polskim rynku pracy brakuje wszystkich rodzajów pracowników – zarówno tych wykonujących prace fizyczne, jak i umysłowe. To rosnące z roku na rok zapotrzebowanie na pracę i wzrost gospodarczy powodują, iż polscy pracodawcy coraz mocniej stawiają na pracowników zagranicznych. W jaki sposób wygląda pozyskiwanie takich kadr?

Dla kogo pracownicy ze Wschodu?

Z danych firmy Smart Work wynika, że z usług pozyskiwania pracowników najczęściej korzystają średnie i duże firmy związane z przetwórstwem przemysłowym albo z szeroko pojętą produkcją. Abstrahując od potrzeb rynku budowlanego, dostarczani są wszyscy specjaliści – począwszy od ślusarzy, szwaczek, operatorów maszyn, wszelkiego rodzaju kierowców, po pracowników niewykwalifikowanych, których firmy – klienci agencji pracy –przyuczają do wykonywania relatywnie niezłożonych prac, na przykład związanych z szeroko pojętym montażem AGD. Co dzięki temu zyskują?

Niezależnie od branży, podstawową korzyścią jest wykwalifikowana, dostosowana do oczekiwań i stanowiska kadra pracownicza, która zapełnia luki kadrowe powstające w związku ze zwiększaniem wolumenu produkcji, zmianami demograficznymi, przejściami pracowników na emerytury czy sezonowością popytu. Co więcej, takie wsparcie stosuje się również w celu obniżenia i optymalizacji kosztów danej działalności, zwiększenia przychodów oraz rozwoju przedsiębiorczości.

Pracownik z zagranicy – plusy ujemne czy plusy dodatnie?

Zatrudnianie pracowników z zagranicy jest złożonym procesem, z którym wiąże się sporo niedogodności. Są wśród nich: proces rekrutacyjny, legalizacja pobytu, zakwaterowanie, transport, tłumaczenie dokumentów, organizacja całości pobytu, wymiana pracowników wyjeżdżających na nowych – przy jednoczesnych barierach językowych. Stąd firmy z różnych gałęzi przemysłu chętnie wykorzystują agencje pracy do pomocy w tym zakresie.

Jak mówi Mariusz Hoszowski, Prezes firmy Smart Work: Z pozyskiwaniem pracowników z zagranicy wiąże się ogrom formalności, którymi na ogół zajmują się agencje pracy. Decydując się więc na tego typu formę zatrudnienia kadry pracowniczej, dobrze jest wybrać firmę, która kompleksowo zajmie się obsługą pracodawcy oraz posiada własne, rozległe struktury rekrutacyjne na wschodzie. Dzięki temu przedsiębiorca na pewność, że niezależnie od wahań sezonowych nie zabraknie mu pracowników.

Pracownik pracownikowi nierówny

Czym pracownik z zagranicy różni się od pracownika z Polski? Jak twierdzi Mariusz Hoszowski, najczęściej spotykani w Polsce pracownicy zagraniczni, czyli obywatele Ukrainy, cechują się nierzadko znacząco wyższą motywacją.

– Jest to związane przede wszystkim z różnicami płacowymi w Polsce i na Ukrainie. Co więcej, z naszych obserwacji wynika, że jeśli tylko pracodawca jest w stanie określić zadania ilościowe, to również efektywność i elastyczność pracowników z Ukrainy pozytywnie odróżnia się od pozyskiwanych na bieżąco z rynku pracy pracowników polskich. Pracownicy ze Wschodu są także bardziej mobilni i chętni do pracy w godzinach nadliczbowych.

Obecnie nie ma już różnicy w stawkach wynagrodzeń. O ile jeszcze 3 lata temu pracownicy ze Wschodu byli tańsi niż ci z Polski, to aktualnie są oni przygotowani, by zarabiać tyle samo co Polacy.


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

REKLAMA