Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Zatrudnienie rośnie, a konsumpcja słabnie

  • Autor: Redakcja magazynu Łazienka
  • 25 lip 2014 08:39
Zatrudnienie rośnie, a konsumpcja słabnie
dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan. / Fot. Lewiatan

W czerwcu w stosunku do maja br. spadła sprzedaż detaliczna we wszystkich grupach towarów, z wyjątkiem pojazdów samochodowych, ale tu baza w maju była bardzo niska - mówi dr Małgorzata Starczewskiej-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

REKLAMA

W czerwcu br., mimo że wzrosły zatrudnienie i wynagrodzenia, spadło bezrobocie, decyzje konsumpcyjne gospodarstw domowych były więcej niż wstrzemięźliwe. W czerwcu w stosunku do maja br. spadła sprzedaż detaliczna we wszystkich grupach towarów, z wyjątkiem pojazdów samochodowych, ale tu baza w maju była bardzo niska.

Wyraźnie zmalała nawet dynamika sprzedaży w niewyspecjalizowanych sklepach, czyli hiper- i supermarketach. Zdecydowanie niższa była dynamika sprzedaży żywności. Mniejsza niż przed rokiem (o 1,6 proc.) była sprzedaż mebli, RTV i AGD. Przed spadkami obroniła się jedynie sprzedaż odzieży i, ale to efekt sezonowych wyprzedaży.

Tymczasem sytuacja na rynku pracy wskazywałaby na inne zachowania konsumpcyjne gospodarstw domowych. Widać jednak, że biorą one pod uwagę, przy decyzjach zakupowych nie tylko sytuację na rynku pracy, ale w coraz większym stopniu niepewność związaną z wydarzeniami za naszą wschodnią granicą.

W kolejnych miesiącach nie należy się spodziewać przyspieszenia sprzedaży detalicznej, a to znaczy, że wpływ konsumpcji na tempo wzrostu PKB w 2014 roku nie będzie tak duży, jak można było zakładać jeszcze w pierwszym kwartale br.

W tym kontekście ważne są decyzje RPP, aczkolwiek trudno się spodziewać, że ewentualna decyzja Rady Polityki Pieniężnej o obniżce stóp procentowych wpłynie na poprawę wyników sprzedaży detalicznej, a tym samym pobudzenie konsumpcji i przyspieszenie wzrostu gospodarczego, bowiem problem tkwi nie w dostępie do finansowania wzrostu konsumpcji, ale w postrzeganiu ryzyka przez gospodarstwa domowe.

(Źródło: Lewiatan)


REKLAMA


Rekomendowane dla Ciebie


REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA